Hvordan håndterer du de nye vinde på ledelsesgangen?

Involverende og motiverende ledelse er the new normal

Som verden dog udvikler sig. Engang var det fuldstændig uvirkeligt at forestille sig den betydning, som elektricitet har for nutidens verdenssamfund, hvor den grønne energikilde udgør den primære kraft i flere køretøjer. Erhvervslivet har ligeledes gennemgået en abnorm udvikling.

Organisationer og deres øverste etage er også under konstant udvikling, og aktuelt blæser der nye vinde på ledelsesgangene. Har du endnu ikke indåndet den nye luft, er det med at få lavet gennemtræk i direktørlokalet, hvis ikke du vil overhales indenom af the new normal.

For lad mig slå det fast med det samme: Den autoritære ledelsesstil er definitivt dømt ude. Patriarken som ledertype, hvor alle beslutninger træffes fra virksomhedens top, og retningen kun bestemmes af direktøren har ikke længere gang på jorden.

Jovist, styreformen kan være succesfuld, men det er et fåtal af medarbejdere, der motiveres af at blive ledet på den traditionelle måde.

Det betyder dog ikke, at virksomhedens strategi skal udarbejdes i plenum, eller at alle i organisationen skal med på råd, hver gang der skal træffes en beslutning. Der er stadig et klart ledelseshierarki og en klar kommandovej – præcis som i militæret.

Lederen har det overordnede ansvar, men som i en hvilken som helst krig, er det heller ikke generalen, der alene vinder slaget. Kampen vindes ved måden, som lederen agerer, motiverer og inddrager personerne omkring sig på.

Læs også: Virksomhedens elevatortale har aldrig være vigtigere

Det er nok at tage munden for fuld, når jeg ligefrem kalder tendenserne på ledelsesgangene for the new normal, men selvom ledelsesstilen har eksisteret længe hos landets moderne virksomheder, så er det bestemt ikke alle steder, at den bliver praktiseret. Det er en skam, for der er mange fordele ved at inddrage medarbejderne i langt højere grad.

For eksempel kan du nok selv nikke genkendende til, at de gange du har været med til at flytte noget og er blevet inddraget før og undervejs i processen, har du været mere motiveret og højest sandsynligt performet bedre.

”Hvordan leder jeg generation Z?” har af gode grunde været overskift på diverse ledelseskonferencer i adskillige år. Den globale pandemi har dog vendt op og ned på arbejdsstyrken, for jeg tror, den har været med til at begrave ideologien om en arbejdsdag fra 8-16.

Det er ikke længere kun millennials og andre født efter 1980, som ønsker fleksible arbejdstider. For nogles vedkommende har den stået på hjemmearbejde i et år, og arbejdsmarkedets etablerede generationer har fået smag for at kunne jonglere med arbejdstimerne.

Så jeg tør godt påstå, at du på forhånd er taberdømt, hvis du negligerer det faktum.

For at blive en af fremtidens eftertragtede ledere handler det i høj grad om, hvordan du omfavner de nye spilleregler. For de stiller unægteligt nye krav til dig – og særligt din interaktion med din medarbejderstab.

Nogle er naturligvis allerede 100 meter-mestre i fjernledelse, da de i mange år har ledet salgsteams på tværs af kontinenter. For andre er det et helt nyt fag at mestre, for hvordan sikrer du, at medarbejderne opretholder deres dedikation, føler ejerskab og er engageret på samme måde, som da du kunne se dem i øjnene flere gange dagligt?

Læs også: Selv en handyman kan komme til kort

Det er ingen hemmelighed, at de bedste idéer bliver vækket til live og genereret, når mennesker er sammen og ping-pong’er med hinanden. Det danske startup, Shaping New Tomorrow, blev eksempelvis ikke til over et møde på Teams.

Så hvordan leder du dine medarbejdere, så idégenereringen ikke pludselig stopper brat og lammer din virksomheds omsætning, når staben ikke længere er samlet i virksomhedens kreative rum?

De mange spørgsmål har ikke til hensigt at tage pusten fra dig, men forhåbentlig tydeliggør de, at kravene til dig som leder udvikler sig løbende.

Sparring kan du få om en uges tid, hvis du skal følge de dygtige danskere i Touren, hvor sportsdirektørerne for længst har taget den nye ledelsesstil til sig og inddraget rytterne, når etaperne analyseres.

Alle har givet input til nøglemomenter, hvor der kan accelereres, og udpeget strækninger, der kræver dyb koncentration. Sker der noget uventet, reagerer rytterne på instinkt, og måden, de er blevet ledet på, afspejler værdien af deres reaktion.

Skulle alle beslutninger træffes i sportsdirektørbilen langt fra feltets front, risikerer du, at konkurrenterne kører fra dig. Det handler om at lede og involvere dine medarbejdere i strategien og taktikken, så flere end dig selv er rustet til at tage den bedst mulige beslutning i de afgørende momenter.

Spørgsmålet er, hvordan du omsætter de nye vinde på ledelsesgangen, så dine medarbejdere fortsat er motiverede og har følelsen af ejerskab efter en lang periode væk fra ledelsens flotte PowerPoint-præsentationer.

Tilbage til oversigten