Jobmæssigt turnoff: Dét løber medarbejderne skrigende væk fra

Uduelige IT-systemer, en uendelig to-do-liste og uklare forventninger kan helt sikkert gøre arbejdsdagen sur for de fleste. Men det er faktisk noget helt fjerde, der er den allerstørste fjende, når det kommer til vores arbejdsglæde.

Hvilke 20 ting giver dig mest energi i dit arbejdsliv, og hvilke 5 ting dræner dig for energi? De to spørgsmål stiller vi samtlige kandidater som en del af rekrutteringsprocessen. Øvelsen hjælper os med at stille skarpt på, hvad der driver den enkelte, og om vi kan imødekomme det i et givent job. For nylig besluttede vi at undersøge, hvilke tendenser går igen på tværs af 100 tilfældigt udvalgte lister – og en af gengangerne var så interessant, at punktet fortjener sin helt egen artikel!

Som du måske kan gætte, så var micro management og manglende indflydelse gennemgående temaer på listerne, men den absolutte topscorer vil måske overraske dig. Hele 63 ud af 100 nævner nemlig brok, sladder og negative kolleger som et absolut no-go.

Desværre er det noget, mange har stiftet bekendtskab, og det får alle mine alarmklokker til at ringe som headhunter og leder, for det kan dræne både arbejdsglæden, fællesskabet og produktiviteten. Men hvordan gør man konkret noget ved det? Svaret er komplekst, men det starter med ledelsen.

Feel Good Ambassadors og kampen mod negativitet

Desværre er det min erfaring, at for meget negativitet kan overdøve selv den mest positive stemning. Brokkehoveder tiltrækker flere brokkehoveder, og dette kan blive kulturskabende. Når du som leder går ind i kampen mod negativitet bliver du derfor nødt til at trække linjerne tydeligt op ved at italesætte problematikken og understrege alvoren overfor teamet.

Læs også: Sådan ser den ideelle leder ud ifølge de jobsøgende

Der er selvfølgelig en risiko for, at du slet ikke opdager den dårlige stemning, og derfor er det helt essentielt, at du løbende tager temperaturen på dit team. Det kan du gøre ved at spørge direkte ind til den enkeltes 1:1-samtale – eller via anonyme trivselsundersøgelser, hvis I er en større virksomhed.

Hvis du her finder ud af, at brokken og sladderen går på reelle problemer, så kan det næste skridt være at få identificeret udfordringerne og med afsæt i disse findings igangsætte nogle konkrete handlingsplaner.

Det er vigtigt at skabe involvering og ejerskab i teamet for at skabe de rette forudsætninger til at få kulturen tilbage på rette spor.

Det er forhåbentligt indlysende, men nu får du den alligevel; du skal selvfølgelig på ingen måde selv tage del i hverken brok eller sladder, men bør derimod gå forrest som det gode forbillede – eventuelt side om side med et par medarbejdere, som er stærke kulturbærere. Nogle arbejdspladser arbejder nemlig med stor succes med såkaldte Feel Good Ambassadors, altså personer som aktivt arbejder for at fremme den positive energi.

I sidste ende er den gode stemning et fælles ansvar, for det er immervæk os alle sammen, som ønsker en arbejdsplads med trivsel, motivation og arbejdsglæde i højsædet. Som medarbejder har du altså også selv et ansvar for at bidrage til en god arbejdsplads – og det kan du heldigvis træne dig op til!

Positivitet er en muskel, der skal trænes

Nogle mennesker kan finde det positive i enhver opgave, andre det negative. Om det er en medfødt evne, det ved jeg ikke, men jeg ved af erfaring, at det er en muskel, som kan trænes.

Du kan jo starte med at spørge dig selv, hvad vil du gerne være kendt for; hende den sure, som altid ser hullerne i osten, eller hende den løsningsorienterede, som finder solskinspletterne på en overskyet dag?

Hvem er du: Ham, der altid bagtaler kollegerne eller ham, der bagroser dem?

Læs også: Hvad vil du gerne være kendt for?

Ender du alligevel i en situation, hvor negativiteten hober sig op, så kan det være, at du simpelthen er kørt fast i din rolle og på din arbejdsplads, og i så fald er løsningen måske i virkeligheden, at du skal noget nyt. Livet er for kort til at møde ind hver dag et sted, hvor man ikke har lyst til at være, og hvor man skal bide sig selv i tungen for ikke at bryde ud i brok.

Beslutter du dig derimod for at blive, så kan du selv bidrage til at gøre din arbejdsplads til en god en ad slagsen for såvel din egen som dine kollegers skyld. Min erfaring siger mig, at de fleste af os rigtigt gerne vil den gode stemning, og nogle gange skal der blot en reminder til for at aktivere positivitetsmusklen – så den får du her:

Husk nu, at sige nej tak til brok, sladder og negativ energi.

Tilbage til oversigten