Hvad vil du gerne være kendt for?

Et strategisk arbejde med dit personlige brand kan styrke din position på jobbet – eller gøre dig endnu mere relevant til dit fremtidige drømmejob. Læs med og bliv klogere på, hvordan du tager styring på det aftryk, du sætter til gavn for såvel din karriere som din personlige udvikling.

Indrømmet; det lyder måske lidt poppet, men der er faktisk god grund til at arbejde med dit personlige brand – altså alt det dine kolleger og dit øvrige netværk tænker på, når de tænker på dig.

Måske er du ham, der altid har det forkromede HR-overblik og kan svare på alle kollegernes spørgsmål om alt fra ansættelseskontrakter til den nye ferielov. Eller måske er du hende, de andre beder om hjælp, når de selv må give op på den dér komplicerede IT-udfordring. I så fald har du allerede etableret et personligt brand på din arbejdsplads.

Det kan også være, at du pt. ikke er kendt for noget specifikt, men har et stort håb om at arbejde meget mere med et område, som du er særligt passioneret omkring – og i det tilfælde er det ekstra vigtigt, at du får sat ord på dine ønsker.

Et stærkt personligt brand kan være adgangsbilletten til dine yndlingsopgaver

Forestil dig, at jeg listede alle dine tidligere, nuværende og sågar potentielle fremtidige arbejdsopgaver op for dig. Hvilke 20 giver dig mest energi, og hvilke 5 dræner dig for energi i dit arbejdsliv?

Når først du er bevidst om dine prioriteter, bliver det nemmere for dig at gå efter de øverste på listen, og i den forbindelse er den mest givtige strategi også den mest oplagte; nemlig at tale højt om det.

Det er nemlig din opgave at gøre dig spilbar, og det kræver, at du hjælper andre med at se, hvad du konkret kan bidrage med – og når først du er skarp på, hvad du gerne vil være kendt for, så øger du samtidig sandsynligheden for at få sendt endnu flere af yndlingsopgaverne din vej.

Hvis der er et bestemt projekt, du gerne vil være en del af, så gør det klart for den ansvarlige, og når du får chancen, så husk at give den en skalle! På den vis kan du efterfølgende fortælle kollegerne om dine positive erfaringer og resultater, så de på sigt bliver helt trygge ved at sende endnu mere af netop dét i din retning.

Samtidig med, at dine resultater og erfaringer fortæller en historie om dig, så er det naturligvis mindst lige så vigtigt, hvad du gerne vil stå for som menneske. Hvorfor ikke være hende, der altid giver en hjælpende hånd med eller ham, hvis latter spreder den gode energi mellem kollegerne?

Når det kommer til dit eksterne brand, er rådet akkurat det samme; du skal kommunikere, hvad du kan og vil, og her er sociale medier din nye bedste ven.

Ved løbende at dele dine faglige indsigter gør du nemlig dit netværk klogere på, hvad du brænder for og kan bidrage med. Det skal selvfølgelig doseres til et niveau, der passer til lige netop dig. Måske fungerer det godt med et decideret mål for, hvor mange opslag du vil lave på et år, og hvad disse skal indeholde, eller måske vil du hellere lade lysten styre og poste, når du har noget på hjerte?

Din indsats bør selvfølgelig ikke udelukkende foregå digitalt, for også offline kan du med fordel have en skarp og professionel elevatortale klar, som du kan fyre af til kaffemødet, til netværksarrangementet – eller selvfølgelig i elevatoren.

Summa summarum handler det både internt, eksternt, online og offline om at få skabt en sammenhængende og autentisk fortælling om dig selv – og hvis du stiller skarpt på den værdi, som du kommer med, så er du godt på vej til at blive kendt for netop det, du allerhelst vil og beskæftige dig med det, der giver dig mest energi.

Læs også: Kære virksomhed, har du styr på din elevatortale?

Tilbage til oversigten