Det grønne guld: Digitalt indfødte, multiglobale og meningssøgende
En ny generation gør indtog på arbejdsmarkedet, og det kræver nye kompetencer og opmærksomhedspunkter for at forblive attraktiv som arbejdsplads.
De næste 10-20 år vil der være stor udskiftning på det danske arbejdsmarked. De store årgange fra 50’erne og 60’erne er på vej ud, og de nye generationer er begyndt at sætte deres præg. Det kan mærkes på de danske arbejdspladser rundt om i landet. De unge forventer nemlig noget andet af arbejdslivet, og de bringer samtidig stor værdi til bordet – hvis altså du som leder lykkes med at lede dem rigtigt.
Det grønne guld. De digitalt indfødte. Generation y og z. Kær ung har mange navne, men i denne artikel henvises særligt til dem, som enten er kommet ind på arbejdsmarkedet inden for de sidste 5 år eller gør det inden for de næste 5-10 år. At beskrive denne gruppe fyldestgørende vil kræve mere end en 1-sides erhvervsklumme, men nogle af de væsentligste kendetegn er:
Teknologiske storforbrugere, fællesskabs- og frihedshigende, bæredygtighedspraktiserende, idealistiske og – måske mest sigende af alt – meningssøgende.
Den unge generation ønsker, at deres arbejde giver mening; konkret forstået sådan, at det ideelt set skal ramme de unges egne idéer, holdninger eller synspunkter – samt berøre nogle af tidens store idealistiske dagsordener eller trends som f.eks. inklusivitet, mangfoldighed, fællesskab og bæredygtighed. Tematikkerne har floreret i årtier, men det grønne guld ønsker rent faktisk at tage et reelt ansvar, og forandringsparatheden er væsentligt større end hos tidligere generationers vanemennesker.
Netop derfor søger de mod de virksomheder eller organisationer, som har en mening udover profit og omsætning; organisationer, som tager et socialt og miljømæssigt samfundsansvar og dermed er i overensstemmelse med deres personlige værdier.
Når det lykkes, vil den unge generation gå langt for at gøre en forskel. Men de opfatter ikke sig selv som sat i verden bare for at arbejde. Tværtimod forlanger de fleksibilitet; både i det daglige i forhold til hvor og hvornår de arbejder, men også på tværs af arbejdslivet, hvor vi allerede nu og i endnu højere grad i fremtiden vil opleve de kommende generationer stemple ind og ud af arbejdsmarkedet.
Læs også: Skal vi i fremtiden på pausion?
På tværs af generationer: Vidensdeling, samarbejde og gensidig læring
Der er ingen tvivl om, at generation y og z er dygtige til mange ting. Her kommer vi ikke udenom det digitale, og jeg vil gå så langt som at påstå, at de teknologiske storforbrugere er mere bredt vidende end tidligere generationer – netop på grund af adgangen til internettet og evnen til at opsøge viden lynhurtigt.
Faktisk hungrer den unge generation efter at få lov at udnytte de nyeste platforme og sætte sin viden i spil. Formår du som leder af udnytte dette effektivt, kan du få en digital forlomme.
Men man skal samtidig ikke tage fejl af, at den unge generation på andre områder har meget at lære af de ældre generationer. De har af gode grunde ikke samme grad af virksomhedserfaring – eller livserfaring for den sags skyld. Der er derfor mange førstegangsoplevelser i vente på arbejdspladsen, og her har lederen mulighed for at hjælpe den unge med at føle sig mere sikker.
Det gælder sådan set gennem hele ansættelsesforholdet, men særligt i onboardingfasen kan der være behov for en grundig indføring i alt lige fra den konkrete opgaveløsning til praktiske spørgsmål om do’s and don’ts på en arbejdsplads.
Læs også: Ny i job? Sænk lige farten!
Formår du som leder at skabe et sundt arbejdsmiljø med plads til det hele menneske, hvor du kan hjælpe med at skabe tryghed, mening og personlig udvikling hos medarbejderne, så står du altså stærkere til at vinde næste generations gunst. Og lad mig slutte af med at fastslå, at hvis du ikke allerede har haft fornøjelsen af at være leder for det grønne guld, så kan du godt glæde dig! For de bringer både ny viden, øget værdi og frisk energi med sig ind på arbejdspladsen.
Tilbage til oversigten