Kender du din virksomheds fulde tilstandsrapport?
Forestil dig, at du inden første date kunne invitere vedkommendes mor, søster, bedste ven og nabo ind til en snak om hvem, du om lidt skal mødes med. Hvad ville du spørge om, og tror du, at de ville svare det samme? Det tror vi ikke.
Men faktisk skal det slet ikke handle om dating, men derimod om hvorfor vi i HumanTrust afholder kollegainterview i rekrutteringsprocessen. Der er dog en del paralleller at drage mellem dating og rekruttering, for præcis ligesom på en første date vil begge parter gerne tage sig godt ud til jobsamtalen.
Spørger du den ansættende leder, hvordan det er at arbejde hos dem, så lyder svaret måske: ”Vi har en fantastisk virksomhedskultur, vi sælger nogle fede produkter, vi har et godt sammenhold, og jeg gør mig umage som chef.” Og det kan sagtens alt sammen være den fulde sandhed – i hvert fald set fra chefens øjne.
Men er svaret det samme, når man spørger medarbejderne?
Det nuancerede virkelighedsbillede
Flere undersøgelser har vist, at tidligere eller nuværende medarbejdere er en pålidelig kilde, når det kommer til at give et retvisende billede af en arbejdsplads. Ledere (og rekrutteringspartnere for den sags skyld) opnår derimod en noget lavere score på troværdighedsbarometeret.
Det er egentligt en skam, for det er ikke vores oplevelse, at ledere intentionelt forsøger at skjule noget. Tværtimod bliver vi mødt med et stort mod til at være åbne og ærlige, når vi borer i fortællingen. Alligevel kan der være ting, som man ikke kommer omkring – simpelthen fordi man ser på virksomheden med andre øjne end medarbejderne.
Selv den moderne leder med fingeren på pulsen, der prioriterer ugentlige 1:1-samtaler og kvartalsvise anonyme tilfredshedsundersøgelser, kan overse væsentlige elementer i sin fortælling om arbejdspladsen.
Derfor er tiden givet godt ud, når vi som rekrutteringspartner taler med den nye medarbejders kommende kolleger. Jo flere vi taler med, jo mere nuanceret et virkelighedsbillede får vi, og langsomt begynder virksomhedens tilstandsrapport at blive udfyldt med K1’ere, K2’ere og K3’ere.
Det er helt naturligt, at selv det skønneste hus har skavanker af den ene eller anden karakter, og for nogen kan en løs flise på badeværelset være en dealbreaker; for andre overskygger havblikket alle K’er i rapporten. Men for at finde ud af, hvem den rette køber er, skal detaljerne frem i lyset. Det er ikke kun en god service for den kommende medarbejder, men for alle involverede parter. Det er nemlig ikke meget værd at få ansat en ny medarbejder med falske forhåbninger, og vedkommende så smutter igen, så snart skavankerne opdages.
Øvelsen er nem at kopiere som ansættende virksomhed. Du spørger blot dine ansatte, hvad den kommende medarbejder bør være opmærksom på.
Tal både med den nye kollega, den erfarne kollega, kollegaen med samme faglighed og opgaver som den kommende medarbejder, og kollegaen med en anden faglighed, som vedkommende kommer til at arbejde tæt sammen med.
Udover at klæde dig bedre på i rekrutteringsprocessen giver det også en stolthed og følelse af medbestemmelse for de øvrige medarbejdere, at de bliver inddraget i processen, og de vil som resultat føle et større ansvar for, at den nye person kommer godt ind i rollen.
Måske tænker du, at du sagtens kan sætte ord på din virksomhed uden hjælp fra dine ansatte, men ville du på samme måde tage kandidatens ord for gode varer uden at tage referencer? Hvis dit svar er nej, så kan det måske overbevise dig om, at din kommende medarbejder fortjener det samme nuancerede indblik i jer som arbejdsplads.
Tilbage til oversigten