En opsigelse skal håndteres rigtigt og med respekt
Mange mister deres job under corona-krisen. Den måde, virksomheden siger farvel på, kan få stor betydning senere.
En kedelig konsekvens af COVID-19 er, at mange dygtige medarbejdere har mistet deres job. De er ikke blot sendt hjem med lønkompensation; de har fået en decideret opsigelse.
Det er trist for begge parter, og desværre må vi forberede os på, at vi endnu ikke har set de sidste afskedigelser i den forbindelse.
Selvom landet er på vej op af dybfryseren, vil der gå måneder, før hele samfundet er tøet op, og den travlhed, vi generelt oplevede i begyndelsen af året, er afløst af en forsigtig venten og en lurende usikkerhed i mange brancher.
Mange kæmper lige nu – selvfølgelig ikke mindst i sundhedssektoren. Men også mange direktører og ejerledere kæmper benhårdt hver dag for deres virksomheders overlevelse.
Det kan medføre nogle meget svære, men nødvendige beslutninger, ikke mindst når gode medarbejdere skal opsiges.
Hvor kynisk det end kan lyde, er det nogle gange nødvendigt at lette på vægten for at undgå, at hele flyet styrter ned.
Her er det afgørende som leder og som virksomhed, hvordan man håndterer denne afsked, som ingen havde drømt om blot for et par måneder siden. To vigtige ord her er respekt og dialog.
Den opsagte medarbejder må især ikke føle sig ramt personligt. I en situation som denne skal det understreges, at hun eller han ikke har gjort noget forkert, men er blevet et uskyldigt og urimeligt offer for hændelser, der kommer udefra.
Under finanskrisen var det boligmarkedet i USA, der kostede danske arbejdspladser; nu er det en flagermus i Kina, der sender gode medarbejdere ud i køen af ledige.
For medarbejderen er slutresultatet det samme, men vejen ud ad døren skal være så ordentlig som mulig.
Den måde, I siger farvel på, betyder nemlig noget. For det første er det sidste indtryk ofte det stærkeste, så hvis en medarbejder trasker hjem med en følelse af at være behandlet ligegyldigt og upersonligt, smitter det af på jeres omdømme fremadrettet.
Læs også: Bevar respekten - også når I siger farvel.
Medarbejderen taler med venner, naboer og familie, og der skal ikke mange uværdige opsigelser til, før et mindre attraktivt billede af virksomheden bider sig fast.
For det andet er Danmark, som vi ofte før har skrevet, et lille land. Tidligere medarbejdere og chefer løber dagligt på hinanden som kunder, leverandører, netværkspartnere eller noget helt fjerde, og en værdig afsked – især når den er ufrivillig – trækker trods alt positive spor fremad.
At kunne se hinanden i øjnene også efter en opsigelse bør være et meget vigtigt parameter for begge parter.
Normalt anbefaler vi gerne en aftrædelsessamtale, når en medarbejder siger farvel. Her er formålet en åbenhjertig dialog om, hvad ansættelsen har betydet. Dette møde er lige så vigtigt, når årsagen til opsigelsen hedder COVID-19.
Mens virksomheden skal fokusere på at styre sikkert gennem krisen, skal medarbejderen hjælpes godt videre, og det skal gøres på en ordentlig måde. Her kan man vælge flere metoder eller kombinere dem.
Nogle virksomheder tilbyder et outplacement-forløb, som kan hjælpe den opsagte til at tænke i nye baner og nye muligheder, stille skarpt på sine stærke sider og måske afdække nye ambitioner og nye muligheder. Det er generelt altid en god idé og kan også sagtens bruges i denne situation, hvor medarbejderen skal ud for at sælge sig selv.
Andre veje kan være at give medarbejderen nogle konkrete værktøjer og kompetencer, f.eks. i form af kurser, som kan gennemføres online i opsigelsesperioden. Det giver ikke pr. automatik et nyt job, men det giver redskaber, der kan gøre det lettere at komme videre.
Læs også: Hjælp udefra kan være guld værd, når du skal videre til dit næste job.
Som virksomhed er det også værd at huske, at I ikke står alene med at opsige gode medarbejdere – andre virksomheder oplever præcis det samme lige nu. Derfor skal I ikke skamme jer over at blive ramt af den nye virkelighed.
Vi anbefaler derfor, at en virksomhed laver opslag på f.eks. LinkedIn om, at I desværre er nødsaget til at skille jer af med en række dygtige medarbejdere, men at I meget gerne vil anbefale disse mennesker til andre virksomheder.
Jamen, så kan vi jo ikke bare genansætte dem om et halvt år, når hjulene forhåbentlig begynder at køre igen? Nej, det er rigtigt.
Men det er vores klare erfaring, at en virksomhed, der behandler sine medarbejdere gennemført reelt og ordentligt, når der skal siges farvel, får langt lettere ved at finde nye, kvalificerede medarbejdere, når der igen skal siges goddag.
Og det er dén mekanisme, I som virksomhed skal holde jer for øje: Der kommer en dag, hvor svingdørene kører den anden vej - og forberedelserne til den dag begynder allerede nu.
Tilbage til oversigten