Disse to begreber er afgørende for jeres succes
Digitalisering og bæredygtighed tiltrækker de rigtige kandidater.
Arbejdsmarkedet og erhvervslivet har selvfølgelig sine trends og tendenser, og de kan have stor betydning for, hvor populær en virksomhed er blandt kandidater. Nogle virksomheder pådrager sig ganske enkelt større interesse end andre, og nogle tendenser i tiden afspejler sig også på jobmarkedet.
Det fremgik tydeligt af den erhvervsanalyse af de mest succesfulde virksomheder, som BDO og SparNord offentliggjorde omkring nytår. To af de parametre, der stak tydeligt ud, er typisk med til at profilere virksomhederne udadtil og dermed gøre det lettere at tiltrække den rigtige arbejdskraft.
De to elementer hedder bæredygtighed og digitalisering. To ord, som bliver afgørende for virksomhederne på to fronter – dels i form af at ruste sig til fremtiden, dels i form af at sikre sig den rigtige arbejdskraft.
Problemet for den enkelte virksomhed, som gerne vil brande sig på bæredygtighed og digitalisering, er selvfølgelig, at det er der mange andre, der også gerne vil. Hvad gør man så?
Når mange efterspørger den samme vare, må man sørge for at skille sig ud. En fodboldspiller, der kan vælge mellem tre klubber, vælger måske, men ikke nødvendigvis, den klub, hvor lønnen er højest – klubbens historie, værdier, daglige træningsforhold, ledelse, image og strategi spiller også ind.
Det samme gælder på det ”almindelige” jobmarked. Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, som åbent og målrettet omfavner digitaliseringen de kommende år – også de mere traditionelle produktionsvirksomheder – vil være mere attraktive for en stor del af kandidaterne derude.
Læs også: Trækker dit menukort nye folk til?
I en omskiftelig verden er det godt at arbejde et sted, der tør række ud efter fremtiden fremfor et sted, der ser mere på fortidens bedrifter.
Det samme gælder de arbejdspladser, hvor bæredygtighed og den grønne omstilling er mere end et slogan og et par pæne ord i årsrapporten, men derimod er en selvfølge som et element, man tager dagligt ansvar for.
Derfor handler det for virksomhederne om at komme bag om modeordene, når en ledig stilling skal beskrives og besættes. Især to hovedspørgsmål er vigtige at stille sig selv i den forbindelse.
For det første: Hvad er eksempelvis det strategiske sigte med bæredygtighed og/eller digitalisering? Hvad er det, kandidaten skal kunne? Hvilken retning har vi i dag, og hvordan skal kandidaten påvirke os de kommende år?
For det andet: Hvorfor skal kandidaten vælge os? Hvor gør vi en forskel og noget ekstra i forhold til miljø og en grøn fremtid? Hvor adskiller vi os fra konkurrenterne? Hvilke tiltag har vi planlagt? Hvad skal vi bruge digitaliseringen til? Hvilke processer skal vi optimere, og hvad skal vi bruge de ledige hænder til? Hvordan kan kandidaten mærke den bæredygtige profil eller påvirke og udfordre vores digitale fremtid i det nye job?
Selvfølgelig er det virksomheden, der i sidste ende skal vælge en kandidat, som får tilbudt det ledige job. Det er bare vigtigt som virksomhed at huske, at før I kan udvælge en kandidat, skal vedkommende som det første være interesseret i jer.
Et afgørende ord også her er værdier. At turde satse digitalt og tænke bæredygtigt er absolut vigtigt, men andre grundlæggende ting spiller ind:
Analysen peger nemlig på, at der er en sammenhæng mellem succes og hvor godt medarbejderne kender virksomhedens strategi – altså hvor vi skal hen, hvordan, hvorfor og hvornår.
Læs også: Gode kandidater kommer ikke af sig selv.
Der er også en sammenhæng mellem succes og en høj grad af lokalt engagement; altså at virksomheden gør en forskel i sit lokalområde gennem f.eks. socialt ansvar eller sponsorater.
Bundlinjen ændrer sig ikke af den grund: Som virksomhed skal du være meget bevidst om jeres offentlige profil, og hvad der skal gøre kandidater interesserede i jer.
Tilbage til oversigtenFor hvis kandidaterne ikke er interesserede, holder kunderne også hurtigt op med at være det – og så får I hurtigt større problemer end at skulle følge med inden for digitalisering og bæredygtighed.