Sådan undgår du Dødens Gab
For stor afstand mellem forventninger og indlæring kan være ødelæggende
Sig ordene højt: Dødens Gab. Billedet kommer hurtigt – den store, benknusende og altædende hvide haj fra Steven Spielbergs klassiske film, som spreder frygt og død blandt badegæster i et fredeligt ferieland.
Ikke ligefrem det billede, man ønsker at have på nethinden, når man ansætter en ny medarbejder eller skal begynde i drømmejobbet.
Alligevel er det godt at huske på Dødens Gab. Ikke for at udvikle en fobi for at gå længere ud end til anklerne, men fordi udtrykket efter vores mening også dækker over et stort risikomoment ved enhver ansættelse.
Gabet er nemlig udtryk for en afstand, som kan være dræbende – i hvert fald for det gode samarbejde. Vi taler her om gabet mellem forventningskurven og indlæringskurven.
Forestil dig en graf med to linjer. Den ene illustrerer, hvor hurtigt virksomheden og/eller den ansatte forventer, det vil gå med at komme godt ind i jobbet. Den anden illustrerer, hvor hurtigt indlæringen reelt kan gå.
Afstanden mellem de to linjer må ikke blive for stor, for gør den det, opstår Dødens Gab, hvor alle gode intentioner kan blive opslugt.
Umiddelbart lyder det simpelt, men vi har oplevet mange gange, at hvis ikke begge parter er opmærksomme på risikoen, bliver gabet til sidst så stort, at det er svært at nå hinanden. Den gode nyhed er, at det er muligt at undgå. Det kræver bare bevidsthed og åbenhed.
Et godt redskab, vi tidligere har anbefalet, er Tragten, som handler om at gå trinvis frem.Her skal den nye medarbejder ikke nødvendigvis have nøgle til alle døre i hele huset fra første dag, men derimod komme i gang skridt for skridt og med tiden brede sine opgaver og sit ansvar ud i et naturligt tempo.
Læs også: Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?
Det er præcist det samme, der er på spil i Dødens Gab, hvor både virksomhed og medarbejder skal være opmærksom på det. Dette er klart et af de tilfælde, hvor ansvaret er fordelt med præcist 50 pct. på begge sider af bordet.
Når gabet bliver for stort, kan begge parter nemlig være årsag til det. Virksomheden står måske lidt nervøst trippende, fordi det bare ikke kan gå hurtigt nok med at få medarbejderen til at levere de forventede resultater, en øget effektivisering, et større salg eller en nødvendig omstrukturering.
Medarbejderen kan omvendt være ved at løbe over af gode intentioner og et brændende ønske om at vise sine evner og udfolde hele sit store potentiale.
Begge dele er forståeligt nok; alligevel er det vigtigt at tænke sig om. Det er umuligt at vide, hvor hurtigt du kan udfylde din rolle i et nyt job optimalt, før du rent faktisk sidder i stolen.
Nogle er hurtigere end andre, nogle kaster sig mere frygtløst ud i tingene end andre, og nogle har populært sagt flere RAM på harddisken, når det kommer til at lære nye rutiner. Det er der intet underligt i, man skal bare huske det.
Kodeordene er det kedelige, men nyttige ”forventningsafstemning”, suppleret med dynamisk dialog.
Det lyder himmelråbende enkelt, men det viser sig ofte svært i praksis.
Det afgørende er, at medarbejder og virksomhed fra begyndelsen er enige om forventningerne til hinanden, og hvad de hver især skal gøre for at opfylde dem. Her falder mange ofte i gryden med ”Det finder vi ud af undervejs”.
Ja, det gør I måske, men desværre ser vi mange gange, at det ikke går så vellykket endda. En konkret plan for de første uger og måneder, suppleret med en fordeling af ansvaret, er et godt redskab til at svømme uden om Dødens Gab.
Det samme er dialogen i form af løbende (kaffe)møder, gerne med korte intervaller. Vores erfaring er, at selv skeptiske virksomhedsledere bliver overbevist om effekten, når de har gjort det et par gange.
Læs også: Sæt procenter på dine forventninger - både som kandidat og virksomhed.
På møderne – som ikke behøver vare lang tid, måske kun en halv time – skal I minimum have disse spørgsmål på dagsordenen:
Hvordan ser indlæringen ud i forhold til vores fælles forventninger? Er der noget, der halter – hvis ja, hvad kan vi gøre?
Ja, Dødens Gab kan vise sig at være fatalt for en ansættelse.
Men i modsætning til den snigende haj under vandoverfladen har du faktisk – både som virksomhed og medarbejder – en god og reel mulighed for at se gabet i tide og undvige. Bare du er opmærksom på de fælles forventninger og indstillet på dialog om dem.
Tilbage til oversigten