Sådan ødelægger du lettest sommerferien
Antydninger, hasteopgaver og ferie-mails gør ferien mindre sjov.
Ferien nærmer sig i horisonten, og de allerfleste af os ser frem til nogle uger med hjernen koblet ud af arbejds-pc’eren og forhåbentlig med mobilen sat på lydløs og liggende i en fjern jakkelomme en stor del af tiden.
Men – sagt med et stort glimt i øjet – det er let, med få og effektive virkemidler, at ødelægge ferien for dine medarbejdere. Der skal faktisk ikke så meget til, før de tænker med usikkerhed og måske endda frygt på dig og arbejdspladsen, mens de sidder i flyveren sydpå eller triller ned af den tyske autobahn.
Det handler helt enkelt om at plante nogle negative forventninger hos dem, inden I smækker døren på sidste arbejdsdag.
Et sikkert hit er at antyde – men netop kun antyde – at der er større ændringer i organisationen på vej umiddelbart efter sommerferien. Nej, du kan ikke sige mere endnu, for de sidste detaljer er fortsat usikre, men meget tyder på, at de fleste vil blive berørt. Måske i form af nye pladser, nye funktioner og – gisp! – nye arbejdstider fra 1. september. I hvert fald for nogle af medarbejderne.
Hemmelighedsfulde chefer er et sikkert virkemiddel, når en ferie skal ødelægges, inden den overhovedet er gået i gang. Endnu bedre bliver det, hvis du på næstsidste arbejdsdag sætter et stormøde i kalenderen en af de første dage i august. Der behøver kun at være ét punkt på dagsordenen: ”Orientering om den fremtidige organisation”.
Det er fem enkle ord, som åbner for spandevis af spekulationer, og som selv den varmeste pool og den køligste margarita ikke helt kan viske bort fra dine medarbejderes blik. For hvad er det lige, vi vender hjem til?
Samtidig kan du med stor fordel vente til den sidste uge før ferien, inden du slipper et stort læs af opgaver løs. Et tårnhøjt stressniveau de sidste arbejdsdage kan med lidt held sagtens vare mange kilometer ud i ferielandet.
Naturligvis behøver du ikke have dårlig samvittighed, for de har jo hele tre uger til komme ned i gear, og det må jo være rigeligt.
Du skal selvfølgelig ikke være urimelig. Det er ikke alle opgaver, der skal være afleveret til ferien; den første eller anden arbejdsdag efter ferien er også okay. Så kan de passende bruge alle de ledige dage til at reflektere over opgaven og måske endda pusle lidt med den om aftenen, når børnene alligevel sover.
Måske kan du holde dem lidt til ilden med et par mails eller fire i løbet af juli. Så ved de, hvad de skal lave fra første fløjt efter ferien, og måske læser de dem på forhånd.
Især hvis du kombinerer det med en sms til dem, hver gang du har sendt en mail – bare med teksten ”har sendt dig en vigtig mail, læs den når du har tid” – er du godt på vej til at ødelægge feriehumøret rundt om i Europa.
Vil du stramme skruen ekstra, kan du ringe dem op og vende et problem med dem – de har jo god tid. Eller antyd, at en forfremmelse i den nye organisation er en stor mulighed, hvis de lige kommer ind til et møde et par timer.
Nej, du har sikkert fattet budskabet. Vi kender selvfølgelig til chefer, der benytter sig af ovenstående (dog ikke alle på én gang!), og det er bestemt ikke altid af ond vilje, men mere af ubetænksomhed.
For selvfølgelig er ferien vigtig. For alle – ja, også for ejeren og direktøren! – er det afgørende at få arbejdet på afstand og komme ned i gear. At drøne afsted i sjette gear året rundt uden stop er kun fysisk muligt for nogle ganske få udvalgte.
Flere og flere melder sig syge med stress, så det er også i virksomhedens interesse, at medarbejderne holder reelt fri og passer på sig selv og familien. Det ruster dem bedre til de opgaver og udfordringer, der venter efter ferien – og det samme gælder altså også for chefen.
En ferie kan sagtens bruges på refleksioner over jobbet og virksomheden, og især for en ejerleder kan det være svært at slippe helt. Men det er afgørende vigtigt, at du som leder sender både medarbejderne og dig selv ud af døren i en positiv og optimistisk tone.
Det giver ikke bare den bedste ferie. Det giver også den bedste hverdag bagefter.
Tilbage til oversigten