Hvordan ser tilstandsrapporten på din virksomhed ud?

Et turbulent år kan give revner i fundamentet – men det er der heldigvis råd for

At 2020 har været et anderledes år indtil nu, er helt åbenlyst. Mange har fået deres hverdag forandret markant, både virksomheder og ansatte, og det er langt fra alle, der er tilbage i den sædvanlige rytme endnu.

Sådan et afbræk kan være både frustrerende og foruroligende. Men det kan også bruges til at se på jeres virksomhed og hverdag med andre øjne – og de må gerne være kritiske.

I vores firma trækker vi ofte en parallel fra både virksomheder og kandidater til den tilstandsrapport, som er en indbygget del af enhver hushandel. Pointen er bare, at man ikke behøver sætte sit hus til salg for at lavet en rapport over, hvor der trænger til reparationer. Det kan være lige så gavnligt at lave, hvis man vil holde huset ordentligt ved lige og undgå at blive kedeligt overrasket over et utæt undertag eller råd i et vindue.

Læs også: Se kritisk på dig selv og din virksomhed

Det samme gælder som nævnt for både virksomheder og kandidater/ansatte. Alle kan have K1’ere, K2’ere eller endda K3’ere, som kan springe i øjnene, og som ved første øjekast kan få interesserede til at træde et skridt baglæns.

Det er bare vigtigt at understrege, at en K3’er ikke er en katastrofe; hverken ved et hus eller ved en virksomhed. Du skal blot huske at reagere på den.

Forårets nedlukning, som påvirkede omsætningen og travlheden negativt hos mange virksomheder, kan sagtens have givet et par revner i fundamentet. Hvis din virksomhed oplever det, skal du allerførst huske, at I ikke er ene om det. Det betyder, at jeres omgivelser generelt vil have forståelse for, at I har nogle huller, der skal lappes og nogle mangler, der skal udbedres. Dén situation står tusindvis af virksomheder alene i Danmark også i.

Vores opfordring er, at I bruger lidt tid på at kortlægge de fejl i tilstandsrapporten, som er blevet tydelige i 2020.
For virksomheden kan der være tale om gamle skader, som i den almindelige travlhed simpelthen er blevet overset.

Netop, når man har allermest travlt, kan daglig vedligeholdelse være ét af de steder, hvor opmærksomheden skrider.

Det gælder både jeres værdier og jeres hverdag. Lever I selv op til det, I signalerer udadtil? Kan jeres medarbejdere mærke det? Er I begyndt at slække på de grundholdninger, hele virksomheden gerne skulle hvile på? Er der grundlæggende uenigheder, der skal løses?

Samme øvelse kan mere lavpraktisk gøres i forhold til hverdagen og f.eks. rutiner og teams. Hvordan fungerer huset i arbejdsdagen – skal der flyttes vægge eller medarbejdere? Skal I overveje en lille tilbygning, eller kan det hele klares med en let ommøblering?

Måske viser jeres tilstandsrapport, at I generelt har godt styr på, hvordan dagligdagen i virksomheden fungerer. Det er selvfølgelig kun godt, og vi mener ikke, at man skal forandre blot for at forandre.

Men et overblik over K1’erne m.m. kan – netop efter så turbulente måneder som dette forår – vise sig at være givet rigtigt godt ud.

Den samme øvelse laver vi sort set altid med kandidater: Er der nogle åbenlyse mangler, der skal rettes op på, før hun eller han kan bestride jobbet? Som sagt før er en K3’er ikke i sig selv diskvalificerende, hvis kandidaten i øvrigt er den rigtige – du dropper heller ikke drømmehuset, hvis et kældervindue kun hænger fast i malingen, vel? – for meget kan løses med opgradering, kurser og den rigtige oplæring.

Læs også: Tag en energirapport på din virksomhed

Dermed siger jeg også, at modellen kan bruges på medarbejdere. Bestemt ikke for at lede efter svage led, der skal vippes ud, men for at sikre, at jeres ansatte fortsat kan levere den indsats, I forventer, og som de selv gerne vil. Også her kan en tilstandsrapport vise sig meget værdifuld, fordi den synliggør de udfordringer, der gør hele huset mindre værd.

Også i en virksomhed gælder, at vedligeholdelsen er ejerens ansvar – og lige nu er et godt tidspunkt at udbedre fejlene på.

 

Tilbage til oversigten