Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Ansvar og opgaver skal være prioriterede fra første arbejdsdag – ellers går det hurtigt ud over samarbejdet

Forestil dig, at du begynder i et nyt job. Forestil dig, at du efter en hurtig rundvisning kommer hen til dit nye skrivebord, hvor bordpladen knapt nok er synlig. Bordet er dynget til med stakkevis af papirer og din chef afleverer dig elegant ved kontorstolen med ordene:

- Ja, her er så dine opgaver til den første måneds tid. Bare gå i gang og se, hvad du kan få ud af det.

Forestil dig så den samme situation med et helt andet skrivebord. To små chartekker ligger på hjørnet, og der er gjort plads til en buket blomster og en fyldt kaffekop. Chefen smutter med ordene:

- Jeg har lagt de to sager, der lige nu er vigtigst at gå i gang med. Tag den tid, du skal bruge og spørg endelig, hvis du er i tvivl om noget.

Vi tør godt gætte på, at de allerfleste vil foretrække variant nummer to, hvis de får valget. Desværre oplever vi, at lidt for mange virksomheder vælger variant nummer et – og det kan få kedelige konsekvenser.

Det er forståeligt, at en virksomheds ledelse kan blive utålmodig og gerne vil uddele beføjelser og opgaver fra første dag. Måske har de ventet i flere måneder på den nye medarbejder, og så svært kan det vel heller ikke være at komme i gang?

Her begår virksomheden efter vores mening en klassisk fejl. En fejl, vi plejer at illustrere med et billede af en tragt, hvor forstoppelse i toppen i værste fald kan ende med, at samarbejdet ophører.

Hvorfor nu det?

Ganske enkelt fordi de færreste fungerer godt, hvis de bliver overvældet af informationer, muligheder, opgaver og ansvar fra første dag. Man kan sammenligne det med at få adgang til et stort ejendomskompleks: Ja, du skal være chef for hele ejendommen, men du behøver ikke få nøgler til alle døre den allerførste dag.

I stedet for at udlevere en A-nøgle og i øvrigt forvente, at den nye medarbejder selv finder ud af, hvad der gemmer sig bag alle de lukkede døre, giver arbejdsgiveren i stedet en nøgle til færre, men nøje udvalgte døre.

Som virksomhed skal I simpelthen beslutte, hvor jeres nye medarbejder skal lægge sine kræfter i begyndelsen – i stedet for at forvente, at hun kan løfte alle opgaver på én gang.

Læs også: Kend de ansatte - før de begynder i jobbet

En nylig undersøgelse blandt nyansatte i Danmark viste, at det tager i gennemsnit 6,2 måneder for en ny medarbejder at føle, at hun eller han er kommet rigtigt ind i jobbet og dermed for alvor kan begynde at gøre en forskel.

Vores indtryk er nogle gange, at virksomheder forventer, det varer 6,2 dage.

Her skal man tage tragten med i betragtning, så at sige. Uanset hvor kvalificeret jeres nye medarbejder er, vil stort set alle mennesker performe bedre og hurtigere, hvis de fra begyndelsen ved, hvad virksomheden forventer, og hvad den prioriterer.

Når tilliden og aftalerne er på plads fra første dag, kommer de næste skridt næsten af sig selv: Medarbejderen finder sine ben, begynder at tage ejerskab, får mere og mere ansvar, får overskud til at sparre og dele ud af sin viden og bliver til sidst selvkørende.

Men man bliver ikke selvkørende fra første dag, og slet ikke hvis vejen er brolagt med masser af forhindringer.

Ved at lægge for mange projekter på skrivebordet den første dag sker der nemlig noget helt andet:

A-nøglen vejer tungt i lommen, der er uoverskueligt mange opgaver, samarbejdet knirker hurtigt og mistilliden vokser frem – og virksomheden reagerer ved at fjerne ansvaret fra medarbejderen drypvis i stedet for at bygge stille og roligt på. 

Når vi kommer ud til den første opfølgningssamtale efter nogle uger, oplever vi jævnligt ledere – ofte er det faktisk ejerledere – der er frustrerede og i tvivl, om de overhovedet har valgt den rigtige medarbejder.

Vores svar er ofte: Jo, det har I. Men I skal være tålmodige, I skal prioritere og I skal lade medarbejderen finde balancen først.

Læs også: Få det bedste ud af dine folk - ikke det meste.

Ingen kan tage ansvar for alt fra første dag, og uden hjælp er det umuligt for en nyansat at vurdere, hvilke opgaver der er de vigtigste her og nu, og hvilke, der kan vente et par uger.

Hvis virksomheden ikke gør det - og hvis den nøgle, den nye medarbejder får udleveret den første dag, er for stor - kommer den nye medarbejder aldrig gennem tragten, og så ender det desværre ofte med, at samarbejdet må ophøre alt for tidligt.

Tilbage til oversigten