Hold afstand – bare ikke når det gælder dialog og ledelse
Corona-ledelse på afstand stiller højere krav til din synlighed.
Intet ligner sig selv i disse uger, og det stiller store krav til alle. Både som leder og som en af de mange medarbejdere, der gør deres bedste for at passe arbejdet hjemmefra, mens vi venter på, at stormen driver over.
Det har givet de allerfleste af os en ny hverdag. Den er kommet pludseligt, og det er ikke let at håndtere for alle. Men umuligt er det ikke.
Fænomenet distanceledelse er langt fra nyt; det nye er selvfølgelig, at det så pludseligt er blevet et vilkår for rigtigt mange. Det har givet nye udfordringer – ikke mindst for de medarbejdere, som samtidig har mindre børn derhjemme og også skal agere matematiklærer og legeonkel – men én ting kan du som leder gå ud fra: Der er ekstra meget brug for, at du er synlig som leder.
Og hvordan gør man så det, når man ikke ses i hverdagen, ikke lige mødes ved kaffemaskinen og i kantinen, og ikke lige kan kigge ind på hinandens kontor, hvis der er et hurtigt spørgsmål?
Her kommer teknikken os til hjælp på det praktiske plan. Det er i dag ikke kompliceret at holde videomøder med deltagere fra alle verdenshjørner, og f.eks. at indføre et fast morgenmøde via skærmen er en af de rutiner, vi selv har indført.
Nej, det er ikke det samme som at mødes face to face, men vi får hilst på hinanden, opsummeret de kommende opgaver og kan få en hurtig pejling på humøret og helbredet.
Det virkelige arbejde som leder ligger uden for videomødet og kan efter min mening koges ned til tre punkter: Dialog, målsætning og sparring.
Dialogen kommer, naturligvis, først. Ledelse er ikke bare noget, du gør; det er et resultat af samarbejde og samtale. Gennem dialogen skal du som leder fornemme, hvilke udfordringer medarbejderen står med, og hvor motiveret (eller det modsatte), han er.
Nogle mennesker trives allerbedst i et socialt rum med mennesker omkring sig og chefen lige om hjørnet, og for dem er det meget svært at hive sig selv ind på det ensomme hjemmekontor og skabe en effektiv arbejdsdag.
Læs også: Fem ting, de ansatte ønsker af dig som chef.
Samtidig skal medarbejderen kunne og turde være åben. Er der små børn, der skal underholdes og have lektiehjælp, går det selvsagt ud over effektiviteten. At arbejde hjemmefra kan i forvejen kræve en høj grad af selvdisciplin, og der er meget, der kan forstyrre. Det skal I tale om – og det fører videre til næste punkt: Målsætninger.
At lave en konkret og gerne målbar målsætning med en medarbejder, der sidder på den anden side af en skærm, er ikke det samme som at være overkontrollerende eller diktatorisk.
Mange ledere frygter netop dette, og derfor viger de tilbage for at definere det klare mål for en arbejdsdag eller –uge. Det er en fejl. At udstikke et konkret mål og en retning og derpå med rette forvente, at en medarbejder går i kast med opgaven, bør være almindelig lederlogik, ikke kun ved distanceledelse.
Når I først er enige om målsætningen, skal du som leder træde et skridt tilbage i tillid til, at arbejdet bliver udført – men du må ikke glemme det tredje punkt på listen: Sparring.
Mere end nogensinde før kan dine medarbejdere have brug for dine input. Ikke kun for at lave en konkret målsætning, men i lige så høj grad for at ideudvikle, tænke forskellige scenarier igennem, vurdere en aktuel sag og dens forløb, diskutere en specifik kunde, få luft for frustrationer – og meget mere.
Læs også: Er du førerhund eller hundefører?
Er I vant til at sidde over for hinanden, er en telefonsamtale eller et videomøde ikke optimalt, men det er mindst lige så vigtigt.
Når medarbejderne er længere væk, skal de føle lederen tættere på. Ikke som én, der ånder dem i nakken og tjekker over skulderen, men som den person, der hjælper med at holde kursen og holde øjnene på målet. Kort sagt: Tæt kommunikation, uanset afstanden.
At holde fokus på opgaverne og de aftaler, man har indgået, er en svær situation for alle lige nu. Naturligvis har den enkelte medarbejder selv et ansvar for at gøre tingene og holde fast i en god struktur, men som leder er du mere vigtig end før.
Det er netop på afstand, dine evner som leder skal vise sit værd – og alt det, der er vigtigt til hverdag, er endnu vigtigere nu. Det er ikke let, men det er afgørende nødvendigt for at medarbejderne kan fungere i en uvant dagligdag.
Tilbage til oversigten