Fremtidens ledere er følelsesmæssigt intelligente

Formår du at sætte dig i andres sted? Tager du konstruktivt imod kritik? Kan du indrømme dine fejl? Og er du en god lytter? I så fald har du langt større chance for at lykkes i din karriere – og særligt som leder!

I rekrutteringsøjemed er det ofte IQ og CV, der fungerer som adgangsbilletter til jobsamtalen. Men i min optik er der en anden forkortelse, som er mindst lige så vigtig at tage højde for, når der skal findes en ny kollega til teamet; nemlig EQ – også kaldet følelsesmæssig intelligens.

For mens IQ bygger på matematisk og logisk forståelse, og CV’et afslører erhvervserfaring, resultater og uddannelsesbaggrund, så siger vores EQ noget om den måde, vi interagerer med andre på – hvilket vi nærmest gør hele tiden.

Følelsesmæssigt intelligente personer evner at sætte sig ind i andres følelser og er samtidig i stand til at identificere årsagen til deres egne. Netop den kombination er afgørende for at kunne lykkes i et fællesskab, og af samme årsag spiller EQ en langt større rolle, når det kommer til at opnå succes på en arbejdsplads.

For det er næppe evnen til at identificere mønstre og gennemskue logiske sekvenser eller tidligere erhvervstitler, der afgør, om du er en vellidt kollega, en værdifuld sparringspartner eller en god leder.

Faktisk går pioner inden for EQ-forskning, Daniel Goleman, så langt som at sige, at følelsesmæssig høj intelligens er den største indikator på, hvorvidt en leder får succes eller ej.

I HumanTrust er vi på samme måde langt mere interesserede i mennesket bag CV’et, når vi skal vurdere en jobsøgendes lederpotentiale. For selvom det faglige fundament selvfølgelig skal være på plads, så tror vi på, at du kan lære en stor del af det, du endnu ikke har erfaring med – særligt, hvis du har den rette indstilling, motivation og sociale intelligens.

Ledelse handler nemlig om at skabe resultater via andre, og derfor er det i høj grad evnerne til at navigere i forskellige kulturer, opbygge relationer og skabe tillid, der afgør, om du bliver den type leder, som folk har lyst til at følge.

En analytisk hjerne, en lang videregående uddannelse og topkarakterer på eksamenspapiret alene gør dig ikke til en god leder – faktisk er det slet ikke en forudsætning.

Tværtimod kender jeg en del, der på trods af dumpekarakterer i skolen har strålende karrierer og ledelsesansvar for medarbejdere, som både trives og udvikles netop qua deres leders høje EQ.

Sådan træner du din følelsesmæssige intelligens

Er du ikke beriget med en høj følelsesmæssig intelligens, så er det (på samme måde som med faglige kompetencer) heldigvis en muskel, der kan trænes – og har du mod på en tur i træningslokalet, så får du her 5 tips, som jeg selv har haft stor gavn af:

Kig indad. Det første skridt er at lære dig selv rigtigt godt at kende. Derfor skal du gå på opdagelse i dine egne følelser og være nysgerrig på dine reaktionsmønstre – særligt de uhensigtsmæssige af slagsen. Den indsigt giver dig en forståelse for, hvorfor du reagerer, som du gør, og dermed muligheden for at ændre på det.

Personligt blev jeg på et tidspunkt spurgt om, om jeg kunne tænkte mig at være gift med mig selv. Det kunne jeg ganske enkelt ikke svare ja til, og det fik mig for alvor til at tænke over, hvad jeg skulle ændre på.

Indrøm dine fejl. Et vigtigt parameter i relationen til andre mennesker er at kunne indrømme fejl og sige undskyld. Det kræver samtidig, at du er villig til at tage andres synspunkter ind og indse, at du ikke altid har ret. Det er på ingen måde skamfuldt at tage fejl, og det skaber tværtimod respekt, hvis du tør stå ved – og ikke mindst italesætte – når du gør det.

Vær åben overfor kritik. Det kan være svært at gennemskue sine egne ”svagheder”, og derfor kan du med fordel spørge din ægtefælle, din ven eller din kollega, hvad du kan ændre på for at blive nemmere at være sammen med. Tag konstruktivt deres svar til dig, og undgå for så vidt muligt at gå i forsvarsposition ved at forsøge at forklare årsagen til din måde at handle på.

Husk at lytte. Du har garanteret en masse gode synspunkter, som mange kunne have gavn af at høre. Men hvis du i stedet for at sidde og trippe for at komme ud med dit input, lytter til andres, så er der helt sikkert også en masse, som du kan lære. Det fede ved samarbejde er nemlig, at vi ikke tænker ens, og at vi kan supplere hinanden, så øv dig i at give plads til netop det.

Hold en pause. Et ret konkret råd er at holde en lille pause, inden du reagerer, hvis du føler dig truffet, vred eller ked af det. Det giver tid til at reflektere over, hvilke følelser, der er på spil, og hvorfor, de dukker op.

Lad mig til slut slå fast, at EQ ikke er noget, du kan tage et kursus i og så kalde dig udlært. At arbejde med sin følelsesmæssige intelligens er en kontinuerlig læring – og den skal konstant udfordres, udvikles og vedligeholdes.

Til gengæld lover jeg dig, at du vil mærke en positiv forskel i relationen til andre mennesker – og at gevinsten vil række langt udover dit arbejdsliv! God fornøjelse.

Tilbage til oversigten