Brancheerfaring? Det har I ikke brug for!

Alt for mange virksomheder søger alt for smalt, når de kigger efter kandidater

Hånden på hjertet: Hvor speciel er jeres virksomhed egentlig?

Vores påstand er, at I ligner mange andre, også flere end I tror. Derfor skal I glemme alt om brancheerfaring, næste gang I søger medarbejdere.

Det lyder måske lidt provokerende, men det er med vilje: Alt for mange virksomheder ser nemlig alt for meget (og for snævert) på brancheerfaring, og alt for lidt på generelle kvalifikationer, når de ansætter.

Kandidaterne falder desværre ofte i samme fælde: De ser helst kun på den eller de brancher, hvor de hidtil har arbejdet, når de skal definere deres næste job. Og det er dumt, for det begrænser begge parter for meget.

Vores påstand er faktisk, at brancheerfaring meget ofte ikke er særligt relevant. Ja, du læste rigtigt.

Selvfølgelig skal du ikke ansætte en kørende sælger til et job som atomfysiker – eller en industrilaborant, hvis du skal bruge en autoriseret revisor. Det siger sig selv. Men i mange andre job er det ikke titlen på visitkortet, der er afgørende; det er de personlige kompetencer.

Mange virksomheder begynder gerne med at fortælle os, at brancheerfaring er et indiskutabelt must, når vi skal på kandidatjagt. Når vi spørger hvorfor, er svaret altid, at de er i en helt speciel branche, som er svær at forstå og at komme ind i for udenforstående.

Hertil svarer vi ofte, at det er en misforståelse, og at de lukker en masse kvalificerede kandidater ude fra begyndelsen ved kun at se på, hvad en kandidat allerede har lavet. I stedet skal fokus være på, hvad kandidaten kan bidrage med fremadrettet i form af personlighed, energi, værdier og andre kompetencer.

Vi underkender ikke, at det – mest i opstartsfasen – kan være en fordel at kende branchen, dens udfordringer og begrænsninger. En kandidat, der er branchekendt, vil hurtigt kunne glide ind i hverdagen og øse af sine erfaringer. Men det er netop erfaringer, der er hentet internt i branchen – ikke andre steder.

Ved at ansætte en kandidat, som har erfaringer fra andre brancher, får I en medarbejder, der helt naturligt vil stille spørgsmålstegn ved det bestående. I får en medarbejder, der ser nysgerrigt og fordomsfrit på rutinerne – og I får en medarbejder, der ikke nødvendigvis lader sig bremse af ordet ”plejer”.

I flere tilfælde har vi set, at en medarbejder, der ikke kender branchen i forvejen, alene med sin nysgerrighed er med til at løfte og udvikle virksomheden på ganske mange områder.

Kort før årsskiftet arbejdede vi på at besætte en chefstilling til en boligforening. De kandidater, der var i spil, havde ingen erfaring i den retning, men alligevel matchede de alle jobbet både personligt og fagligt. Derfor endte de i finalefeltet – ikke fordi de kendte systemet og slet ikke fordi, de er opflasket i det.

Nej, brancheerfaring er selvsagt ikke et minus. Det er, i vores øjne, bare heller ikke altid noget afgørende plus.

Derfor skal I som virksomhed også spørge jer selv, hvor speciel jeres branche egentlig er. Ofte er det, f.eks. i et sælgerjob med masser af kundekontakt, vigtigst at have et veludviklet servicegen og kunne tale i øjenhøjde med alle slags kunder. Ikke at kende alle produkter på markedet på forhånd.

Her er det vores påstand, at hvis kandidaten har de rigtige evner, er det ikke så afgørende, om hun eller han tidligere har arbejdet i et forsikringsselskab eller har udlejet sommerhuse. Bare evnerne er der.

På et tidspunkt skulle vi finde en kandidat til en virksomhed, der var ekstremt serviceorienteret. Her fik vi en ansøgning fra en kandidat, hvor intet umiddelbart tydede på, at han ville være det oplagte valg, fordi han ikke havde stor erfaring med kundekontakt. Det viste sig imidlertid, at han i sine yngre dage havde arbejdet som overtjener og barchef, og dermed havde et stort anlæg for service, som blot ikke var blevet brugt i mange år, og som ikke fyldte ret meget på hans cv.

Han kom til samtale, blev ansat, og er fortsat en succes i det job, han efterhånden har haft et stykke tid, og hvor han leverer masser af ekstraordinær service.

For os at se er der mange brancher, der kan vinde ved at turde kigge bredt. Snæversyn er sjældent vejen frem, og personlige egenskaber er for os klart vigtigere end at kende en branche godt.

Alt det faglige kan læres – bare personligheden er til stede.

Derfor skal virksomhederne ikke lade sig begrænse af sin egen branche – og det skal du heller ikke som kandidat. Det fortæller vi mere om i vores næste artikel.

Tilbage til oversigten