… og årets vindere er…

Der er mange, der griber jobmarkedet godt an – her er tre gode eksempler.

Januar er også sæson for priser og skulderklap for året, der gik – og det vil jeg da ikke stå tilbage for. Derfor har jeg valgt denne gang at fortælle tre anonyme succeshistorier fra vores hverdag.

Ikke at der følger store pokaler med disse HumanTrust Awards – men forhåbentlig kan de være med til at give andre inspiration. Det har de i hvert fald fortjent.

Årets opgave var for en ejerledet virksomhed, som for første gang skulle bruge ekstern hjælp til rekruttering.

Alene det kan være grænseoverskridende, og denne kunde var da også klart skeptisk fra begyndelsen, selvom andre havde været så venlige at anbefale os.

Men vi opdagede hurtigt, at der var tale om en særdeles seriøs og velforberedt kunde, der var på udkig efter en ”tung” ingeniørprofil.

Det seriøse kunne vi bl.a. mærke ved præsentationerne af de enkelte kandidater. Vi oplevede en kunde, der var tydelig omkring sin virksomhed, så kandidaterne fik et klart billede af de krav og forventninger, der var tale om.

Desuden var kunden meget opmærksom på, at faglighed ikke er det eneste, man skal se efter. Virksomheden havde tidligere ansat mest på faglighed, og selvom den er vigtig, er faglighed ikke den eneste faktor.

Derfor vedkendte kunden sig fra begyndelsen, at der også skulle være et skarpt fokus på kemi – altså personlighed og hvordan den enkelte kandidat ville passe ind i virksomhedens værdier og hverdag.

Faktisk valgte denne kunde først at se kandidaternes cv 10 minutter før præsentationen.

Samtidig blev vi – trods en vis skepsis over at lade andre stå for udvælgelsen – hurtigt mødt med meget stor lydhørhed og tillid.

Når man altid selv har stået for ansættelserne, kan det være svært at give slip, men her oplevede vi altså en virksomhed, der både var tålmodig og som flittigt brugte os som sparring undervejs.

Siden – da vi fandt den nye medarbejder – gennemførte virksomheden en meget vellykket introduktion. Alt i alt en opgave af den slags, hvor man som headhunter kun kan være tilfreds bagefter; især fordi kunden var så dedikeret og engageret.

Morale? At man som virksomhed skal turde tænke nyt, og at man godt kan lade andre overtage styringen – uden at miste kontrollen over retning og tempo.

Årets kandidat var ham, der gjorde noget helt ekstraordinært for at markere sig i vrimlen af mulige kandidater.

Overdreven salgsgas kan let virke plat og stik modsat hensigten, men her var en person, som formåede at gøre det personligt og professionelt på samme tid.

Han lavede selvfølgelig sin 20/5-liste – den med personlige plusser og minusser ved ethvert tænkeligt job – og supplerede med en mind map i A3-format.

Den brugte han som præsentation af sig selv, hvilket virkede godt. Det gav en meget anderledes præsentation, som også resulterede i et job i årets løb.

Morale? Du skal gøre et personligt indtryk – men gør det på en måde, så det understøtter din professionalisme.

Endelig er der Årets Kunde – en ejerledet virksomhed, vi efterhånden har hjulpet igennem syv år.

Det i sig selv er selvfølgelig positivt for os som headhuntere, men det, der for alvor gør rekrutteringen til en god proces hver gang, er at vi har indgået en samarbejdsaftale, som igen betyder, at vi løbende er i en tæt dialog. Også selvom der ikke lige skal ansættes en ny medarbejder.

Det betyder, at vi kender hinanden, at vi kender virksomheden rigtigt godt, og at der er opstået en gensidig forståelse, hvor vi lytter til hinandens erfaring og ekspertise og samtidig tør udfordre hinanden.

For virksomheden gør det, at hver ansættelse bliver en smule lettere end den forrige, alene fordi vi efterhånden kender forventningerne og de daglige udfordringer godt. Også her kan der være mange fordele ved at pleje et langvarigt forhold.

Morale? At de fordele, du som virksomhed måske kan opnå ved konstant at shoppe rundt i rekrutteringsbranchen, bliver mere end opvejet ved at få en medspiller, der har en horisont, som rækker længere end bare til den næste ansættelse.

Tilbage til oversigten