Ville du købe en brugt bil på nettet – ubeset?

Den rigtige ansættelse kræver tid og ressourcer – tre hurtige klik er ikke nok.

Nethandel er let, det er hurtigt og det er ofte økonomisk tillokkende. Med få klik kan du finde og sammenligne priser på alt fra broccoli over badedyr til brugte biler; du kan søge og købe, når du vil, og du kan hurtigt finde det prismæssigt bedste tilbud. Alt sammen godt for forbrugeren, om end kedeligt for detailbutikkerne.

Nogle ting er også lette at købe rent mentalt. Jo mindre investering, jo mindre risiko, og jo lettere er det at taste kortoplysningerne ind – også selvom du ikke har smagt broccolien eller set badedyret pustet op.

Lidt sværere bliver det, når investeringen er større. En brugt bil (med mindre den er ekstremt billig, selvfølgelig) kræver mere end en lokkende annonce. Skal du smide et fem- eller sekscifret beløb efter et nyt køretøj, vil de fleste nok betinge sig en prøvetur og en personlig vurdering af slid, buler og skjulte skader.

Den første, den bedste gælder nemlig ikke altid. Når du køber en bil, tjekker du ikke bare alder og kilometerstand – det kan også være rart at vide lidt om den tidligere ejer, at øje servicebogen igennem, at kaste et blik i motorrummet og at rulle en tur bag rattet. Kort sagt: At tjekke for lig i lasten.

Det samme gælder for ansættelser. For umiddelbart er det ikke svært at finde nogle egnede kandidater til det ledige job, hurtigt sammenligne deres profiler og cv på LinkedIn og derpå vælge den, som ud fra en nøgtern vurdering er den bedst egnede. Vupti, indkalde til samtale og gøre kontrakten klar – hvor svært er det egentlig at ansætte?

Min pointe er bare, at der skal mere til. Uanset om du bruger et rekrutteringsfirma eller ej, må du aldrig gemme det personlige tjek og den første prøvetur. Der kan være raslelyde i motoren eller lidt slør i rattet, som du ikke kan læse dig til i annoncen.

Vi sporer desværre en tendens til, at et stærk profil på LinkedIn i nogle tilfælde får virksomheder til at koble den kritiske sans fra. De har, så at sige, købt bilen inden de overhovedet når til at nærstudere lakken eller høre motorlyden. Det skal du passe på med.

LinkedIn er indiskutabelt et fortræffeligt værktøj, når der skal findes egnede kandidater. Det er også fortrinligt for kandidaterne til at pleje en stærk og personlig profil, der kan gøre dem interessante for en eventuel ny arbejdsgiver. Men selvom LinkedIn på rekordtid er blevet noget nær uundværligt, er det netop kun et værktøj, og det skal bruges rigtigt.

Dermed siger jeg også, at et flot og målrettet cv er helt fint, men det er ikke nok, og et på papiret perfekt match må gerne gøre dig nysgerrig – du må bare ikke blive så imponeret, at du bliver ukritisk.

Med LinkedIn kan du f.eks. hurtigt lave den første grovsortering, men du må aldrig forelske dig blindt i en tiltalende profil. Fordi kandidat A umiddelbart lever op til dine kriterier, kan kandidat B sagtens vise sig at være det bedste valg, når først I begynder at tale sammen – på samme måde som en fire år gammel stationcar kan vise sig at være den helt rigtige bil til familien lige nu, selvom du egentlig gik efter et helt andet mærke i en helt anden farve.

Kodeordet er selvfølgelig grundighed. Hvor fristende det end kan være at gøre søgemaskinens valg til dit eget, kommer du ikke uden om det personlige benarbejde – det gælder ved biler og det gælder i endnu højere grad ved ansættelser. Og et fejlkøb af en gammel sportsvogn til 80.000 er det rene vand ved siden af de omkostninger, en fejlansættelse kan have på begge sider af bordet.

Maskinerne kan uden tvivl gøre ansættelser mere effektive, men det er stadig mennesker, der ansætter mennesker – heldigvis. Det kræver tid og ressourcer, og hvis du ikke sætter begge dele af, kan det blive meget dyrt i den anden ende.

Selvfølgelig må du stadig blive smålun på både en bil og en kandidat, som ud fra beskrivelsen på nettet virker indlysende rigtig. Men du skal insistere på den personlige vurdering, på at have andre muligheder åbne – og på at bevare den kritiske sans, inden du køber og ansætter.

Tilbage til oversigten