Se på dig selv som senior – og lav en plan
At blive senior på arbejdsmarkedet kan du sagtens forberede i god tid.
De fleste af os har en privat pensionsordning. Det er der god fornuft i, for vi har nok alle et billede af os selv som den aktive pensionist, der helst ikke vil gå ned i levestandard og have et økonomisk råderum til at pleje vore interesser, når arbejdslivet er slut.
Der er intet i vejen med den form for langtidsplanlægning. Min pointe er blot, at du med fordel kan og bør forberede resten af dit arbejdsliv på samme måde, som du forbereder pensionistlivet.
Når vi taler om seniorer – og på arbejdsmarkedet er det en betegnelse, der kommer glidende ikke ret lang tid efter 50-års fødselsdagen – har jeg nogle gange det indtryk, at mange bliver let overraskede over deres egen alder: Hov, jeg har jo lige været 40!
Det er sandt, at livet har fart på, men hvis du regner med at blive 67 og golfspillende pensionist, skal du altså først blive 56.
På dét tidspunkt kan du ikke leve af pensionen endnu – derimod skal du fortsat være interessant på arbejdsmarkedet. Og på samme måde, som du løbende sætter pensionspenge ind på kontoen, kan du løbende forberede dig på at høre til den ældste tredjedel af arbejdsstyrken.
Det begynder nemlig længe før – f.eks. i første halvdel af fyrrerne. Ja, du hørte rigtigt.
På det tidspunkt kan du gøre dig selv en stor tjeneste ved at forestille dig selv som f.eks. 54-årig. Se bort fra hårfarven og –mængden og lav en fremskrivning af dit arbejdsliv og dit potentiale:
Hvad laver jeg til den tid? Har jeg fortsat det samme job – eller har jeg skiftet funktion? Hvilke perspektiver er der i mit nuværende job og min nuværende arbejdsplads? Og, ikke mindst, hvad vil jeg egentlig gerne lave til den tid?
Dit arbejdsliv er jo ikke statisk. Med erfaringen følger nye opgaver og med alderen kommer et andet perspektiv. Du står ikke stille, og du bør også selv bidrage til fremdriften.
Samtidig oplever mange, at de midt i 50’erne har bedre tid til sig selv, end de har haft i over 20 år: Børnene er blevet større, og er de ikke allerede flyttet hjemmefra, bør de i hvert fald være så selvkørende, at far og mor ikke skal køre taxa og styre sengetider på samme måde som før.
Kort sagt: Der er tid til at fordybe sig i andre ting og måske dygtiggøre dig inden for et helt nyt område.
Sagt på en anden måde skal du udfordre den person, du forventer at være i fremtiden.
Vil du gerne nå at arbejde for en bestemt virksomhed eller i en helt anden branche end i dag, skal du i god tid finde ud af, hvad det vil kræve af dig. Hvilke kompetencer og hvilken erfaring skal der til for at komme i betragtning? Er det nogle kompetencer, jeg allerede har – hvis ikke, hvordan kan jeg så skaffe dem?
Mulighederne er mange: Fra en arbejdsmiljøuddannelse over kurser i præsentationsteknik til en MBA i ledelse. Eller noget helt fjerde. Det vigtigste er, at du selv brænder for det og at du kan se en relevans i forhold til dit kommende arbejdsliv.
Når du planlægger og vurderer de næste step i dit arbejdsliv, skal du også tænke ærligt over dit allerførste skridt: Hvorfor tager du det? Psykologisk er der stor forskel på, om det første skridt er en hen-imod-handling eller en væk-fra-handling.
Altså: Vil du i en bestemt retning, fordi målet er tiltrækkende? Eller vil du i en hvilken som helst retning, bare for at komme væk fra din nuværende position?
Svarer du ja til det første, er det bare at gå i gang. Svarer du i stedet til det andet, skal du nok bruge lidt tid på at tænke dig om, inden du vælger retning.
Måske drømmer du i virkeligheden slet ikke om at skifte arbejdsplads. Alligevel giver det god mening at kigge efter nye kompetencer. Verden har fart på, og nye kurser og relevant viden er med til at gøre dig appetitlig på arbejdsmarkedet – også over for din nuværende chef.
Du kan naturligvis ikke tvinge en kommende arbejdsgiver til at se bort fra din alder. En chef, der er i færd med at ansætte nye medarbejdere, bestemmer selv, hvad der i sidste ende er afgørende. Men du kan – ved at forberede dig og løbende dygtiggøre dig – give hende/ham et potentiale, der er svært at overse.
Et stort potentiale står altid på skuldrene af faglighed, nysgerrighed og engagement, og jo mere, disse tre elementer fylder i din personlighed og på dit cv, jo mindre vil chefen skele til din dåbsattest.
Tilbage til oversigten