Sæt konkrete mål for dine første 100 dage

Som ny medarbejder har du også selv ansvar for at blive en succes.

Vi har ofte slået på tromme for, at virksomhederne skal lave en plan for deres nye medarbejder, så hun eller han kommer godt fra start. Et præcist og velforberedt onboardingforløb øger ganske enkelt chancen for at gøre en ansættelse til en succes.

Men en del kandidater glemmer desværre, at de som nyansat også selv har et ansvar for at bidrage til deres egen succes.

Det er ikke usædvanligt, at nyansatte rent mentalt fungerer lidt som fugleunger i reden: De venter på at blive fodret og overlader uden skrupler ansvaret til andre. Det er en fejl.

Selvfølgelig må du, når underskriften på kontrakten er færdigskrevet, have en berettiget forventning om, at virksomheden selv har en plan for, hvordan du kommer i gang – altså hvad du skal vide fra første dag, hvilke opgaver du først skal sættes ind i, og hvad der skal til, for at du lykkes med dit arbejde.

Men sådan en plan kan du også selv lave – ja, det bør du faktisk.

Både du og virksomheden har en klar interesse i, at du bliver en succes, og enhver succes hænger nøje sammen med god forberedelse. Derfor er det en god idé allerede før den første arbejdsdag at samle spørgsmål og oplysninger:

Du kan f.eks. tjekke LinkedIn-profiler på de nærmeste af dine kommende kolleger og ledere. Du kan undersøge dagsformen og de seneste regnskaber for at fornemme, hvordan udviklingen er i disse år – det kan på forhånd give dig en idé både om stemningen og de mest aktuelle udfordringer.

Du kan tage et blik på de markeder, virksomheden primært opererer i – hvilke muligheder, faresignaler og andre aktører er der? Og du kan bede dit eget netværk om en hurtig test: Hvad tænker de på som det første, når du nævner navnet på din kommende arbejdsgiver?

Samtidig med at du på denne måde kortlægger det landskab, du snart skal træde ind i, skal du også kortlægge din egen bagage: Din motivation for at sige ja til jobbet; hvad du selv håber og tror, du kan opnå, og – ikke mindst – hvad dine egne succeskriterier for de første 100 dage egentlig er.

Læs også: Der er penge i at bruge de første 100 dage effektivt.

At virksomheden har nogle mål med din indsats, er fint nok. At du også selv opstiller mål, er kun et fint supplement, blot målene trækker i samme retning, og at begge parter er bekendt med dem.

Som nyansat er der selvfølgelig altid meget, du ikke ved – du er fra begyndelsen ”bevidst ukompetent”, som det hedder. Men det kan du også lægge en plan for at rette op på.

Her er relationer et særdeles vigtigt element, og et af dine fokuspunkter fra begyndelsen bør være at få en god relation til dine nærmeste kolleger.

De første måneder vil du få brug for hjælp og den viden, der allerede findes i huset. En central del af din personlige plan vil derfor være at opbygge gode, tillidsfulde forbindelser rundt om i virksomheden.

Sidder du i salgsafdelingen, er det klogt også at kende og kunne tale godt med f.eks. produktionschefen. Sidder du med ansvar for marketing, er det smart at få et lille indblik i, hvordan økonomiafdelingen fungerer.

Det hele hjælper dig til at navigere smidigt og effektivt, og især i begyndelsen må du aldrig være bange for at bede om hjælp. Det gælder også, hvis du er ansat til at gennemføre større ændringer i organisationen.

Måske har du allerede inden første arbejdsdag en plan i baghovedet, men det er altid en god idé at kende virksomhedens virkelighed, inden du begynder at udfordre rutinerne.

Læs også: Første arbejdsdag begynder 14 dage før.

Vi vil næsten garantere, at nogle af de ideer, du har med i tasken den første arbejdsdag, bliver sorteret fra, inden der er gået tre måneder, fordi hverdagen og udfordringerne er anderledes, end du regnede med på forhånd.

Kort sagt gør du både dig selv og virksomheden en tjeneste ved at lægge en plan for din egen onboarding, gerne med konkrete mål. Jo bedre, du er forberedt, jo mere præcist kan du ramme. Og du bærer altså selv en pæn del af ansvaret for at blive en succes i din nye stilling.

Tilbage til oversigten