Sådan bliver du en succes i den næste rekrutteringsproces
Som kandidat bør du være yderst opmærksom på det aftryk, du giver og efterlader hos både headhunteren og virksomheden
Har du som kandidat oplevet at være blevet kaldt til et indledende møde eller en første samtale hos en rekrutteringsvirksomhed? Og er du efterfølgende blevet sorteret fra og aldrig blevet præsenteret for virksomheden?
Så kan det med stor sandsynlighed skyldes din manglende forberedelse, og at du ikke fremstår som den bedste version af dig selv.
Undervejs i min erhvervskarriere har jeg som blandt andet Senior Director hos LEGO, HR Manager hos Ole Nonbye a/s og nu som Headhunter hos HumanTrust deltaget i mange jobsamtaler og kandidatpræsentationer – og jeg må blankt erkende, at nogle ellers kvalificerede kandidater er svømmet let forbi både mig selv og den potentielt kommende arbejdsgiver.
Deres madding er simpelthen gledet af krogen, inden den har ramt vandet.
Har du sat dig i modtagerens sted?
Tag et kig på krogen foran fiskens mund, og overvej om du vil bide på den blankpolerede krog. Sandsynligvis ikke, og det vil den ansættende virksomhed 100 procent heller ikke.
Du bliver derfor nødt til at fange først headhunterens og siden virksomhedens opmærksomhed og skabe noget appetit på din profil. Det gør du ved at sætte dig i modtagerens sted og have fokus på.
Hvem er jeg? Hvad kan jeg? Hvad vil jeg?
Når det er sagt, skal du ikke fortælle hele din livshistorie, ligesom du heller ikke skal opremse, alt det du kan. Du skal være konkret i forhold til din ambition og motivation for den søgte stilling, og hvordan du kan se dens arbejdsområder som benzin til din motor.
Her må du gerne italesætte dit værdisæt, dine USP’er (Unique Selling Propositions) og hvad du kan bidrage med i stillingen – gerne med et fremtidigt perspektiv.
Et jobskifte eller et nyt job er en stor investering for dig, men det er mindst en lige så stor investering for virksomheden, som ikke blot ønsker en replacement – men en upgrade.
Læs også: Du kan meget mere, end du tror.
Det kræver naturligvis forberedelse fra din side, når du skal sælge dig selv som hende/ham, der hæver barren til det næste niveau.
Din forberedelse er afgørende for mødets resultat
Som skitseret har jeg været en del af mange rekrutteringer og ansættelser, men jeg har aldrig oplevet, at kandidaterne får så gode muligheder for at forberede sig til jobsamtalen med virksomheden, som kandidaterne gør i en proces her hos HumanTrust A/S.
Kandidaterne får forud for de reelle jobsamtaler indgående indblik i virksomheden, dens strategi, den kommende chef og kollegaer – fortrolig info, der end ikke kan læses på virksomhedens hjemmeside eller deres sociale medier.
Det gør, at kandidaterne kan nærstudere den organisation, de bliver en del af, og de mennesker fra virksomheden, de kommer til at sidde overfor under jobsamtalen. De får sågar muligheden for at afklare med sig selv, om de og virksomheden overhovedet er det rette match, inden de møder hinanden.
Alle disse informationer giver de bedst mulige forudsætninger for at forberede sig optimalt til mødet, og som kandidat handler det om at benytte informationer til aktivt at sælge sig selv og sine kompetencer bedst muligt overfor den potentielt kommende arbejdsgiver.
Som kandidat skal du vælge din madding med omhu, for du har kun et par forsøg til at fange den lækre laks – så dine tre sellings points skal præsenteres med sådan et fiskehalesvirp, at du ikke er i tvivl om, hvad virksomheden kommer til at huske dig for efter jeres møde.
Uden en ”stærk og fyldig krop” kommer du ikke langt
Med en appetitvækkende præsentation samt en klar og tydelig afslutning er du kommet langt, men du må ikke glemme at tænke over det aftryk, du efterlader hos headhunteren og/eller virksomheden.
Du bliver vurderet som et helt menneske og bør derfor tænke grundigt over det, du siger og gør i rekrutteringsprocessen – overfor både headhunteren og virksomheden.
Fra du træder ind ad døren og tager plads ved bordet, bliver du analyseret og vurderet. Dit kropssprog siger utrolig meget om dig – nok også mere, end du selv tror. Du bør derfor nøje overveje, hvad du vil signalere. Vil du identificeres som værende den ensomme gedde eller den lækre sild, som de andre fisk flokkes om?
I min nuværende stilling har jeg en udadvendt rolle, hvor jeg har stor kundekontakt, hvilket forudsætter, at jeg altid er forberedt og laver en grundig research på kunden inden et kundebesøg.
Her går jeg altid meget op i at klæde mig ordentlig på til opgaven, og du bør som kandidat også tænke over, hvilken påklædning du møder op i.
Læs også: Jobsamtalen starter før du aner det.
Spørg eventuelt nogle i dit netværk, hvordan dresscoden er i den pågældende virksomhed, så du ikke møder op i jakkesæt, hvis de øvrige medarbejdere klæder sig i casual business.
Endelig skal jeg pointere, at jeg ikke er den store lystfisker, men jeg vil alligevel opfordre dig til at have fiskefiguren og dens præsentationsteknik in mente, når du skal præsentere dig under en rekrutteringsproces eller et hvilken som helst andet møde. Den sikrer, at du fanger din modtagers opmærksomhed og leverer dit ønskede budskab.
Tilbage til oversigten