Hvad 3x beliggenhed kan lære dig om rekruttering
Allerede fra begyndelsen gør de to eksperter i det populære tv-program det helt klart:
”Det her bliver en udfordrende opgave, for jeres krav er urealistiske. I skal enten nedjustere ønskelisten eller finde flere penge til projektet.”
Med den disclaimer in mente præsenterer eksperterne tre boliger:
- Bolig 1 opfylder alle krav, men sprænger budgettet med 700.000 kr.
- Bolig 2 er blot en grund, som vil kræve tid og tålmodighed, men kan blive et hjem om nogle år.
- Bolig 3 har den helt rette pris og den helt rette beliggenhed. Der mangler godt nok det efterspurgte køkkenalrum, og et stukloft havde da lige været prikken over i’et – men det føles hjemligt, rart og helt rigtigt.
Parret ender med at byde på sidstnævnte, der forhandles, og endnu engang ender det med en vellykket handel med to tilfredse parter.
Ja, jeg er stor fan af Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Ikke kun på grund af underholdningsaspektet, men også på grund af lektionen om at være skarp på sine ønsker – og ikke mindst realistisk omkring dem.
Sådan forholder det sig i boligjagten, og det samme gælder i rekrutteringsbranchen, hvor jeg befinder mig.
Du får ikke et sommerhus i Skagen med havudsigt for 800.000 kr., og du får ikke opfyldt alle punkterne på din ønskeliste til drømmekandidaten, hvis du stiller ublu krav eller ikke vil betale det, vedkommende reelt er værd.
Fra ønskeliste til virkelighed
Som headhunter kan jeg i høj grad nikke genkendende til udfordringerne beskrevet ovenfor. For nylig kontaktede en virksomhed mig med en ny opgave.
De søgte en Head of Sales med mere end 10 års erfaring inden for livsstilsbranchen. Vedkommende skulle være stærk både strategisk, taktisk og operationelt, tale flydende dansk, engelsk, tysk og fransk samt have indgående kendskab til det amerikanske marked. Kandidaten skulle bo højest 30 minutter fra virksomhedens hovedkontor og være villig til at rejse omkring 100 dage om året. Alt dette inden for en lønramme på maksimalt 60.000 kr.
I rekrutteringslingo kaldes det for et fembenet lam. Den største gave, jeg kan give virksomheden i sådan en situation, er at sige det, som det er:
”Det er desværre urealistisk, og hvis jeg går i gang med at løse opgaven på de præmisser, så spilder jeg vores begges tid – plus kandidaternes.”
Det er ganske naturligt at have mange ønsker, når en ny kollega skal findes. At ansætte den næste medarbejder er nemlig en oplagt mulighed for at lave en effektiv værditilførsel til virksomheden. Nogle støver blot den tidligere stillingsannonce af og laver en copy paste – så bliver det ikke nemmere.
Ja, det er fristende at kigge efter plug-and-play-kandidater, men dit tunnelsyn vil desværre ikke bringe dig andet end et gevaldigt indsnævret ansøgerfelt – og en tabt chance for at lande den uforudsete stjernekandidat med en skæv baggrund, men med masser af potentiale.
Selvfølgelig må du have forventninger i en ansættelsesproces, men lov mig, at du er skarp på nice-to-have versus need-to-have: Hvilke ufravigelige krav skal kandidaterne absolut kunne indfri, og hvad er blot krymmel på toppen?
Du skal være klar til at gå på kompromis (eller være villig til at betale prisen!), men det betyder ikke, at du bliver skuffet på den lange bane. Kandidatens mindre gode tysk vil over tid blive flydende, og det kursus, som vedkommende mangler at tage, kan være gennemført inden jul.
Ved et huskøb kan der på samme vis være fejl og mangler, der skal udbedres, men de fleste af os er nok villige til at sætte en underskrift på kontrakten trods en skavank eller to, når blot der er gennemsigtighed omkring det.
Så kære ansættende part, hvis jeg opsummerende skal give dig mine tre bedste tips til en fornuftig langsigtet investering, så lyder de således:
- Vær realistisk omkring dine krav
- Vær benhård i dine prioriteringer
- Og forhold dig nysgerrig og åben i processen.
Og det gælder altså uanset, om du skal finde din næste bolig eller medarbejder.
God jagt!
Tilbage til oversigten