Hjælp udefra kan være guld værd, når du skal videre til næste job
At miste et godt og langvarigt job kan være hårdt for identiteten, humøret og selvværdet. Så kan det være både nødvendigt og nyttigt med sparring udefra for at komme godt videre og opdage, at enhver afslutning også rummer muligheden for en ny begyndelse.
Det kan ellers være svært at huske, når man ufrivilligt må sige farvel til sin arbejdsplads gennem mange år, fordi værdierne hos den nye ledelse og hos medarbejderen ikke længere stemmer overens. Det oplever vi engang imellem.
Her er det en vigtig pointe som medarbejder, at du finder et potentiale i dig selv, så du kan finde og påbegynde næste kapitel i dit arbejdsliv.
Det er værst, når man kun har arbejdet ét sted i sit arbejdsliv – eller har været der i rigtig mange år. Så er det ikke bare jobbet, men fundamentet, der ryger, for hvad er man egentlig god til?
Du ved, hvad du kunne på det gamle arbejde, men det kan være svært at se, hvor du ellers kan bruge det. Det medfører ofte mentale nedture, hvor det er svært at få øje på den hylde, man kan passe ind på.
Her er vores erfaring, at det er guld værd at sparre med én udefra – ikke ægtefællen eller de nærmeste venner. En professionel sparringspartner er engageret, men bevarer alligevel et køligt overblik og bakker dig op, og ikke mindst stiller han eller hun vedholdende spørgsmål.
To af de væsentligste spørgsmål i den forbindelse er altid: Hvad er din drøm? Hvad er dine værdier? I begge tilfælde kan selve jagten på svar være meget givtig.
En god start er at formulere sit drømmejob, og i den forbindelse lave en 20/5-liste med de værdier og elementer, der er vigtige på jobbet – eller vigtige at undgå. Hvis du først får formuleret, hvad du sætter pris på i hverdagen – og samtidig sætter ord på de ting, du har meget svært ved at håndtere – sker det ofte, at man ser afskeden med det gamle job i et helt nyt lys. Erkendelsen kan være svær, men også nødvendig.
Hvis man desuden kombinerer sit eget analyse- og værdiarbejde med en personlighedsprofil, kan det sammenlagt betyde en bedre selvindsigt, som igen gør to ting lettere: At sige farvel til det gamle job og lukke døren op til en ny retning.
Læs også: Derfor vil vi kende din personlighed.
Arbejdet med 20/5-listen gør det nemlig klart, hvad der er vigtigt at gå efter i et nyt job. Det kan være elementer som glæde, energi og kreativitet, medindflydelse eller måske en del af et større billede – f.eks. følelsen af at have fri og tid til familien efter fyraften.
Når du først formulerer de ting for dig selv, er drømmejobbet allerede rykket et par skridt tættere på.
Her er det en væsentlig pointe, at et kom-videre-forløb ikke er forbeholdt dem, der pludselig mister deres job. Selvom du sidder godt og trygt i din stilling, kan arbejdet med dine værdier og din profil give en masse at tænke over, fordi du skal beskrive dit fremtidige arbejdsliv på en ny måde.
Det skyldes ganske enkelt, at når man har været mange år det samme sted, mister man efterhånden evnen til at forestille sig, hvordan en arbejdsdag også kan se ud, og man bliver måske lidt mindre skarp på sine værdier, fordi hverdagen bare skal fungere.
Læs også: Hvor skarp er du på din motivation, når vi spørger?
At være opmærksom på dine værdier er vigtigt, og ved at gøre dem synlige kan du ikke undgå at blive mere opmærksom på dem. Det ubevidste bliver simpelthen bevidst, og dermed bliver det lettere at forstå, hvis du f.eks. ikke længere trives med det job, du har i dag. En forandret virkelighed, en ny chef eller en ny funktion kan være tilstrækkeligt til at ændre dine forudsætninger for at fungere ordentligt.
Sagt på en anden måde: Når man skal skabe et springbræt til næste linje på CV’et, skal fundamentet være i orden. Det bliver det kun, hvis du har dine drømme og værdier på plads – og her kan det være godt at alliere sig med en professionel.
Det får dit billede af dig selv og din fremtid til at stå mere klart, og dermed bliver det lettere at træffe de rigtige beslutninger.
Tilbage til oversigten