Har du spurgt ind til din medarbejder i overgangsalderen i dag?
Præcis ligesom under barsel, langtidssygdom, skilsmisse eller øvrige livssituationer, så gennemgår en medarbejder i overgangsalderen en mærkbar forandring – og det skal vi kunne rumme og turde tale om på arbejdspladsen.
Søvnproblemer, hedeture og koncentrationsbesvær eller sågar sygedage, langtidssygemeldinger og opsigelser; overgangsalderen kommer i mange former og er ikke altid for sarte sjæle. Det kan gøre ondt på virksomhedens bundlinje, på vidensdelingen kolleger imellem og ikke mindst på medarbejderen selv, hvis vi ikke har et sprog og et åbent sind omkring livets mange faser.
Jeg er overvejende ret imponeret over den udvikling, vi kvinder gennemgår i vores tid som arbejdstager. Mange af os bliver gravide, er barslende og mærker på sigt overgangsalderens forandringer, mens vi fortsat er på arbejdsmarkedet – og det er immervæk rundt regnet halvdelen af den danske arbejdsstyrke, som før eller siden erfarer dette på egen krop.
Det er ikke diskvalificerende; det er udviklende og stort – men til tider også møg bøvlet.
Fra adskillige studier ved vi, at kønsdiversitet i såvel ledelsen som medarbejderstaben giver de bedste resultater, og derfor skal vi gøre os umage for at holde på de dygtige medarbejdere trods ændrede livsvilkår.
Derfor virker det for mig også skørt, at vi som arbejdspladser forventer det samme inden for de samme rammer, selvom medarbejderen har potentielt ændrede vilkår for at udføre sit arbejde. Det amerikanske nyhedsmedie, Bloomberg, refererer til et studie fra 2022, hvor næsten halvdelen af 1.000 adspurgte kvinder i alderen 40-55 år har overvejet at ændre deres arbejdsliv for at håndtere menopause-symptomer. Det kan i værste fald ende med, at en hel masse senior power forlader virksomheden på grund af manglende forståelse og fleksibilitet.
Det mener jeg godt, at vi kan gøre bedre – og heldigvis ligger løsningen i min optik lige for: Vi skal tale højt om overgangsalderen, og vi skal være villige til at udvide rammerne. Hvordan det konkret kan gøres, har jeg samlet mine tre bedste råd til lige her.
Sådan bliver du mere overgangsaldervenlig
1. Accepter situationen: Som arbejdsplads bliver vi nødt til at acceptere, at livet kommer med forskellige faser, og med de forskellige faser følger forskellige begrænsninger – men også muligheder, indsigter og udviklingsrum. Vi kender det allerede fra de medarbejdere, som gennemgår en sygeorlov, barsel eller skilsmisse; på samme vis kan overgangsalderen være livsomvæltende, og vi bliver nødt til at imødekomme, hvis vores kollega i en periode har andre behov og ønsker end normalt.
Jeg er ikke selv den samme medarbejder, som da jeg var ung og nyuddannet; i dag er jeg moden og erfaren, og begge dele har i dén grad sin berettigelse på arbejdsmarkedet.
2. Åben døren: Som ledere har vi et særligt ansvar for at skilte med, at vores dør altid står åben – også til de svære og sårbare samtaler. De kan i øvrigt både være mellem lederen og den berørte medarbejder, men det kan også hæves op på et kollegialt plan, for overgangsalderen påvirker os alle enten direkte eller indirekte og er derfor hverken et udelukkende kønnet eller aldersmæssigt problem.
3. Find konkrete løsningsforslag: Hvis rammerne justeres, så er medarbejdere i overgangsalderen fortsat i stand til at præstere alt det forventede i deres jobs – og det kan være få ændringer, der skal til for at skabe et bæredygtigt arbejdsliv for din medarbejder. Overgangsalderen er et biologisk vilkår, og som navnet også understreger, så er der tale om en overgangsperiode, hvor I sammen bør finde frem til de aftaler, der fungerer for netop jer.
De løsningsforslag, som jeg er stødt på i min research, strækker sig fra gennemgribende nationale initiativer til helt jordnære tiltag på den enkelte arbejdsplads. I den ene ende finder vi f.eks. England, hvor man har gennemført en række politiske aftaler, sat overgangsalder på det nationale skoleskema og indført såkaldte menopause mentorer i sundhedsvæsnet. I den mere simple ende er der eksempler på danske arbejdspladser, som giver de berørte kvinder mulighed for at sidde tættest på kontorets vinduer, eller laver aftaler om nedsat tid, mens symptomerne er på sit højeste.
Spørger du mig, er nøgleordene fleksibilitet og forståelse – og lykkes vi med det, så er det ikke alene god stil overfor den berørte medarbejder, men også et skarpt konkurrenceparameter for arbejdspladsen, som stiller sig stærkt i kampen om de modne kvindelige kapaciteter.
Jeg kan derfor kun anbefale dig at spørge ind til din medarbejder i overgangsalderen allerede i dag. Det er ikke farligt, men omsorgsfuldt og fornuftigt – for din medarbejder og for din bundlinje.
Tilbage til oversigten