Gør dig klar til de uventede spørgsmål
En god jobsamtale skal helst indeholde mindst én overraskelse
Vi har påpeget flere gange, at en god samtale kræver en god forberedelse – og det mener vi stadig. Men der er (mindst) ét element mere, som vi ofte bruger, og som kan dreje og nuancere en hel jobsamtale: Overraskelsen.
Hvad mener de nu med det? Og hvordan forbereder jeg mig på det, spørger du måske. Det sidste først: Du kan aldrig forberede dig helt, men du kan vælge selv at have en overraskelse med i ærmet, også som kandidat. Det vender vi tilbage til.
Overraskelser har mindst én positiv effekt: De får mennesker til at droppe facaden og vise en ægte reaktion.
Netop ved en jobsamtale, hvor begge parter helst vil tage sig så godt ud som muligt, kan et mentalt benspænd åbne op for helt andre sider af personerne – og give en værdifuld indsigt.
For os er det vigtigt både at overraske og at lade os overraske. Det værste, der kan ske ved en samtale, er at hele seancen kommer til at køre på autopilot.
Det betyder nemlig, at headhunteren bare sidder og lirer sine standardspørgsmål af; og det betyder, at både virksomheden og kandidaten får lov til at servere et glansbillede for hinanden uden bump på vejen.
Derfor prøver vi altid at overraske kandidaten ved en samtale med spørgsmål, som måske ikke umiddelbart har den mindste smule med jobbeskrivelsen at gøre.
Kandidaten kan med fordel forberede et lille, men overraskende spørgsmål hjemmefra, hvis hun/han fornemmer, at virksomhedens repræsentant kører lidt for meget i selvsving.
Med uventede, måske endda utraditionelle, spørgsmål vil vi nemlig gerne have kandidaten til at tænke i andre baner end de sædvanlige.
Det kan være spørgsmål, der kræver dybere overvejelse – hvilken chef er den bedste/værste, du har haft og hvorfor – eller det kan være ret simple spørgsmål, som umiddelbart er enkle at besvare – f.eks. hvad skal du lave i weekenden?
For god ordens skyld: Hvad du foretager dig i privatlivet, er i princippet jobbet uvedkommende.
Vi vil blot gerne have et billede af hele kandidaten og få et indtryk af, hvilke interesser og værdier, der driver dig i fritiden.
Om det er maratonløb eller havearbejde, knaldromaner eller e-sport, er ikke i sig selv afgørende, for det ene er ikke nødvendigvis bedre end det andet.
Når vi spørger om den bedste chef, er det heller ikke det præcise navn, vi har brug for.
Men det kan være vigtigt få en samtale om, hvad der gjorde, at netop denne chef fik det bedste frem i dig som ansat, og når du sætter et ansigt på (selvom vi ikke kender vedkommende), bliver samtalen pludselig langt mere konkret og spændende – for begge parter.
Et spørgsmål, som ofte kan virke både overraskende og udfordrende, er spørgsmålet om, hvilket resultat du som kandidat er mest stolt af i din karriere.
Her bliver mange lidt ”jydebeskedne” og vil instinktivt underspille deres egen rolle – ”jamen, vi var jo flere om det”, lyder det ofte.
Det sjove for os som headhuntere er imidlertid, at når denne beskedenhed først bliver skrællet af, kan vi for alvor mærke kandidaten i lokalet.
Vi får en meget klar fornemmelse af, hvad hendes eller hans indre drivkraft og inderste motivation er – og så bliver det langt lettere at mærke, om vi har fat i den rigtige til jobbet.
Og husk så: Som kandidat må du også gerne vende overraskelsen den anden vej. Det kan være svært at vurdere din måske-kommende chef ud fra en enkelt samtale, og en rundtur i årsrapporten eller på hjemmesiden gør dig ikke altid voldsomt meget klogere.
Hvis du har et overraskende spørgsmål i ærmet, kan det også gøre dig langt klogere på, om du er ved at havne det rigtige sted – f.eks.:
Hvilke personlige egenskaber har jeres virksomhed brug for? Hvilken medarbejder har du senest givet ros/kritik – og hvorfor? Eller den meget direkte: Hvad er din største betænkelighed ved at ansætte mig?
Du skal ikke nødvendigvis stille dem alle, og der kan være andre spørgsmål, der er mere oplagte netop for dig.
Pointen er, at du skal opsøge en overraskelse under jobsamtalen – simpelthen fordi:
Tilbage til oversigtenEn spontan reaktion kan være afgørende for, om du og virksomheden er det rigtige match.