Find ud af hvordan du trives i jobbet

Når du begynder at søge nyt job – uanset om du allerede har et job eller ej – er det selvfølgelig en god idé at tjekke de arbejdspladser, der kan være interessante. Men i virkeligheden skal du begynde med dig selv.

Det er nemlig ikke nok at vurdere dine egne kvalifikationer ud fra dit foreløbige cv. Du skal også stille skarpt på, hvad der betyder noget for, at du trives i et job. (Eller, for den sags skyld, det modsatte.)

Vi kalder det 20/5-listen. En liste, der intet har at gøre med den konkrete jobsøgning, du netop nu arbejder på, men en liste, der er med til at fortælle dig selv, hvad du bør kigge efter i dit næste job.

Hvordan gør jeg det?

Øvelsen går ud på:

Skriv en liste med 20 elementer eller begreber, der giver dig energi – og kompetencer, som dit næste job helst skal rumme.
Lav derpå en liste på minimum fem ting, som dræner dig for energi, og som du helst vil undgå i et kommende job.
Det lyder enkelt og kan også være det. Men det viser det sig ofte, at en sådan liste kan være svær at lave. Især hvis du har siddet i det samme job i mange år, kan det være svært at tænke ud over de vanlige rammer.

Her skal du bruge dit netværk. Spørg din ægtefælle, dine venner eller en god kollega om, hvornår de har set dig trives – eller det modsatte. Og du skal ikke begrænse dig til arbejdet, men tænke på stort og småt i din hverdag.

Hvilke begreber?

Det er selvfølgelig personligt, men du skal i hvert fald tænke længere end til bløde kontorstole og en god kantine. Derimod kan typiske ord på plus-listen være f.eks.:

  • En international virksomhed
  • Frihed under ansvar – tillid frem for kontrol
  • Både ris og ros skal håndteres professionelt
  • Resultater kan ses på lønsedlen
  • Gentagne opgaver skal undgås
  • Klare strategiske og målbare mål for indsatsen
  • Synlig ledelse og klare kommandoveje

… og find selv på flere!

Tilsvarende kan minuslisten f.eks. bestå af begreber som:

  • For skarp opdeling mellem interne afdelinger/”dem mod os”
  • Forfremmelser baseret på andet end evner
  • At min afdeling ses som et nødvendigt onde
  • At de strategiske beslutninger afhænger af politiske hensyn
  • At indflydelsen ikke afspejler det ansvar, der ligger i jobbet

… og find selv på flere!

Hvad gør jeg med listen?

Når du så har en liste, skal du turde bruge den. Du skal bruge din 20/5-liste til at overbevise dig selv om, at det job, du overvejer at tiltræde, faktisk rummer flere plusser end minusser. Hvis det er tilfældet – og hvis du kan overbevise dig selv om det – så kan du også overbevise din kommende arbejdsgiver.

Hvis du derimod opdager for mange kompromisser, når du spejler et konkret job i din egen 20/5-liste, skal du måske overveje, om det er en god ide at sige ja til jobbet.

Faktisk anbefaler vi ofte vore ”kom-videre”-kandidater, at de skal tage 20/5-listen med til jobsamtalen. Dermed bliver den også en form for tjekliste.

Listen kan du bruge fremover, fordi den bliver et ”jobmæssigt værdigrundlag” – og lige som med dit cv kan listen jævnligt trækkes frem og rettes til.

20/5-listen er naturligvis ingen garanti for, at du kommer til samtale eller får jobbet. Men du undgår at søge job, hvor der er en stor risiko for, at du ikke trives – og dermed at du igen snart skal søge endnu et job.

Tilbage til oversigten