Fem ting du som kandidat skal huske på LinkedIn

Hvilken hylde ligger du på i det virtuelle job-supermarked?

Alle varer i et supermarked er til salg. Men det er ikke dem alle, du bemærker, når du drøner rundt mellem hylderne på jagt efter aftensmad og vaskepulver.

Det handler naturligvis om synlighed. De varer, der er i øjenhøjde, har en større chance for at ende i indkøbskurven end de varer, der bedst kan ses fra din skosnude. De delikatesser, der er pakket indbydende ind, tiltaler os mere end en discountvare i ensfarvet emballage.

I forrige artikel gav jeg fem tips til virksomhederne om at gebærde sig succesfuldt på LinkedIn. Hvis du er kandidat, er der også fem trin, du med fordel kan gøre brug af for at forbedre dine chancer for at komme til en spændende jobsamtale.

Trin 1 - Dit billede

Vi har nævnt det før, og gør det nu igen: Hvor simpelt, det end lyder, er der mange, der glemmer, hvor vigtigt det er. Et gulnet skolefoto eller bar mave og brandert på Sunny Beach er ganske enkelt ikke godt nok. Få taget et professionelt profilbillede; suppleret med et coverbillede, der viser noget om dig og din personlighed (nej, ikke et billede af dig som maratonløber – det skal være netop være mere professionelt). Har du nogle særlige kompetencer eller interesser, må det også gerne kunne ses af billedet. Også derfor er det en god idé at alliere sig med en professionel fotograf, der kan se nogle muligheder, du ikke selv kan.

Trin 2 - Det fængende resume

Vi foreslår, at du begynder med din personlige elevatortale, hvor du har få sekunder (i en imaginær elevator) til at fortælle, hvad du kan, hvad du har opnået, og hvad du kan bidrage med.

Ud fra disse stikord, der skal sælge (men ikke oversælge!) dig selv, skal du skrive et interessant resume om dig selv, dit arbejdsliv og dine resultater. Resumeet behøver ikke være kortfattet, men det skal selvfølgelig være korrekt – og du skal ikke trætte læseren med en skolestil, der spænder fra din fødsel til dine planer for pensionen.

Hold så vidt muligt privatlivet udenfor. Jo, vi vil gerne høre om det, når den tid kommer, men LinkedIn er ikke det rigtige forum til at nævne hverken kæledyr, kærester eller kaffesmag.

Trin tre – Din overskrift

Den er, sjovt nok, det første, der bliver læst, når vi besøger din profil, og ofte er den for kedelig og intetsigende. En jobtitel samt navnet på din nuværende virksomhed slår benene væk under de færreste. I stedet skal du gennemlæse dit nyskrevne resume og finde de nøgleord og begreber, som gør, at du skiller dig ud fra mængden. Hvad er det, du kan, som vi headhuntere (og de andre læsere af din profil) for enhver pris skal vide?

Ja, du har kun 120 tegn til det, og det kan være en udfordring. Men gør det alligevel – og lad i øvrigt gerne en anden vurdere både din overskrift og dit resume, inden du klikker ”enter”. Måske kan de se noget, du selv har overset.

Trin 4 – Vær konkret

Vi skal vide, hvad du har arbejdet med og hvor længe, hvilke funktioner du har haft, hvilke resultater du har opnået osv. Vær kort, præcis og frem for alt korrekt. Hvis du oversælger dig selv – og det kan man måske blive fristet til – finder vi før eller siden ud af det, og det gavner ikke dine chancer i et ansættelsesforløb.

Husk at skrive alle dine jobtitler på både dansk og engelsk. Beskriv hver stilling og brug de ord, du gerne vil forbindes med – det er nemlig ikke dit navn, du bliver fundet på, men derimod de ord, du har skrevet i din profil. Det er disse søgeord, vi og andre rekrutteringsfirmaer bruger til at søge på, så jo flere relevante ord, du bruger, jo flere søgninger vil du optræde i.

Du behøver ikke udstille dine karakterer fra dine uddannelser, men du skal nævne din uddannelsesmæssige baggrund. Det gælder også de kurser, du har fulgt i dit arbejdsliv for at holde dig skarp – den slags oplysninger er meget værdifulde for os, inden vi skal vælge til eller fra blandt kandidaterne.

Endelig kan det være en god idé at få nogle i dit netværk, måske nuværende eller tidligere kolleger, til anerkende nogle af dine skills. Nej, ikke dem alle sammen; det er ikke Facebook! Igen skal du vælge præcist ud, hvad du vil kendes for og findes på – det øger ganske enkelt dine chancer for at stikke ud i mængden.

Trin fem – Vær aktiv

Du har med garanti masser af specialviden inden for dit felt – den skal du endelig dele ud af. Nyttige tips, relevante opdateringer, dybdegående links, der bidrager med ny viden og et nyt perspektiv – vi elsker det! At du tør dele ud af din faglighed er et godt parameter for, hvordan du kan fungere i et fællesskab på en ny arbejdsplads.

Det samme gælder, hvis du er ledig eller nyuddannet. Sæt ord på de ting, du ved; ikke for at fremhæve dig selv, men for at give andre ny (og gratis) indsigt.

Både vi og en kommende arbejdsgiver bemærker dit aktivitetsniveau, og det giver os lettere indtryk af både dine kompetencer og af din personlighed – og begge dele er vigtige for at finde et nyt job.

Tilbage til oversigten