En god netværker tænker på andre end sig selv

- dine forbindelser er en væsentlig del af din værdi på arbejdsmarkedet

Du er (højst) seks håndtryk væk fra resten af verden. Sådan lyder en anerkendt teori blandt de mennesker, der beskæftiger sig analytisk med netværk. Teorien hedder Six degrees of separation, og betyder ganske enkelt, at med de mennesker, du kender – og dem, de kender, som igen kender en forfærdelig masse andre og så videre – er du aldrig mere end seks håndtryk væk fra Barack Obama, en biltyv i Bronx, en sydafrikansk vinbonde eller en buddhistisk munk på et bjerg i Tibet. Kort sagt: Verden bliver mere globaliseret og dine kunder bor mange andre steder end dig selv.

Jeg vil ikke sværge på, at teorien omfatter alle syv milliarder på kloden. Men den gælder for de fleste. I sidste uge skrev jeg om netværkets betydning for den enkelte – men også som virksomhed er det vigtigt: Summen af alle medarbejdernes netværk skulle gerne medføre et så fintmasket net, at ingen potentielle kunder eller samarbejdspartnere falder udenfor.

Netværk er ikke en ny opfindelse; også vore oldefædre lavede helst forretning med de mennesker, de kendte og stolede på eller som de havde fået anbefalet. Men de seneste 10 år er der sket især to ting, som har gjort dit og andres netværk langt mere synligt; langt væk fra tidligere tiders lukkede loger og klubber. For det første er formelle erhvervsnetværk landet over skudt op som paddehatte på en fugtig efterårsdag – bl.a. etableret af banker, men oftere af sportsklubber, som ad den vej har fundet en måde at give noget tilbage til deres sponsorer.

For det andet er de sociale medier, og her tænker jeg ikke mindst på LinkedIn, blevet en direkte og let adgang at overskue på dine egne og andres forbindelser. Jo bedre overblik, du har, jo bedre og flere forretninger kan du lave. Du skal nemlig ikke kun lave forretning med dem, du kender. Folk tæt på dig selv minder ofte om dig selv i baggrund og holdninger, men jo flere forskellige mennesker du kender, jo mere værdifuldt er dit netværk. Oversat til politik: En politiker, der kun taler med egne partifæller, har ikke nær så stor indflydelse som en politiker, der rummer både socialister og liberale i sit netværk.

Dit netværk er på én gang dine ambassadører i ukendt land og dine nøgler til at åbne nye døre. Hvis du blot husker at pleje dem.

Det uformelle netværk var jeg inde på i forrige artikel; det tæller ud over familien f.eks. naboer, gamle skolekammerater, badmintonmodstandere og de andre forældre fra dine børns klasser. Det formelle netværk – det, du har i kraft af dit visitkort – skal plejes på en anden måde.
På engelsk er ordet network, og den sidste stavelse er vigtig. Sætter du dig mageligt tilbage med armene over kors og venter på at netværket åbner døre for dig, kommer du til at vente længe. Der skal arbejdes for sagen, og du skal gøre noget for netværket, før du får brug for det – yd, før du nyder!

Hold kontakt, inviter dig selv på en kop kaffe, ring engang imellem for at høre hvordan det går. Nej, det kan du ikke gøre med alle de 700 kontakter, du måske har på LinkedIn – men du kan gøre det med nogle af dem. Det vigtigste er, at du selv gør en indsats for at minde dit netværk om to ting: For det første at du gerne vil hjælpe dem, hvis de har brug for det. For det andet at sikre dig, at dit netværk ved præcist, hvad du laver – ellers kan de nemlig ikke anbefale dig troværdigt over for andre. Samtidig får dit netværk endnu større værdi, den dag du leder efter den helt rigtige medarbejder. Det er ikke sikkert, din nabo kender din nye regnskabschef – men måske gør én i netværket? Selv de højest placerede direktører har brug for andre omkring sig, for et godt netværk kan også andet end at åbne døre. Ikke mindst kan det bruges til sparring, rådgivning og analyser – og altså til at finde potentielle kandidater til nøglestillinger. Samtidig kan dit netværk hjælpe til at sortere i alle de informationer, tilbud og muligheder, den globaliserede verden giver os.

Du skal altså både netværke for din egen og for de andres skyld. Det er helt legalt at bruge dit netværk til at komme i kontakt med f.eks. en potentiel drømmekunde, og på samme vis skal du acceptere, at andre vil bruge dig som døråbner. Sagt på en anden måde: Dine forbindelser kan have større værdi end dig selv – og det er helt fint. Dit netværk er nemlig også et landkort over dit potentiale; ikke kun for dig, men for alle, der er så heldige at være en del af dit netværk. Når det er sagt, skal du også huske, at intet netværk er statisk. Tværtimod, jo mere dynamisk, jo bedre.

Det betyder ikke, at du skal afskrive en forbindelse på LinkedIn, hvis hun ikke har givet lyd fra sig i et års tid, for det kan der være mange gode grunde til. Men det betyder, at du skal være åben for, at relationer forandrer sig – og at dem, du var tæt på for to år siden, måske nu er længere ude i horisonten. Samtidig er der andre, der pludselig kommer tættere på. På samme måde skal du erkende, at din placering på andres hitliste også varierer. Og hvis du ryger ned af listen er det næppe noget personligt, men derimod et udtryk for den nærhed, du har pt., og den potentielle værdi, de ser i dig. Igen: Det er der ikke noget galt i. Dit netværk skal nemlig fornys løbende for at bevare værdien. På den måde fornyr du også selv din værdi på arbejdsmarkedet.

Tilbage til oversigten