Derfor skal du aktivere dine medarbejdere i din rekrutteringsindsats

Troværdighed og autenticitet er afgørende elementer for din virksomhed – særligt når der skal rekrutteres! Derfor bør employee advocacy være en del af såvel din marketing- som din rekrutteringsstrategi, og den indsats starter først og fremmest med en god virksomhedskultur og et meningsfuldt purpose.

Du er formentligt stødt på begrebet employee advocacy mere end én gang – og det er der mange gode grunde til. Et medarbejderambassadørkorps rummer nemlig en lang række fordele for jeres virksomheds attraktivitet, så hvis ikke det allerede er tænkt strategisk ind i jeres rekrutteringsindsats, så er det i dén grad på tide!

Kort og godt handler employee advocacy om at medarbejderne promoverer den virksomhed, de er ansat i – både hvad angår brand og produkter, men i høj grad også som arbejdsplads. Og ved at lade medarbejderne føre ordet i fortællingen om jeres virksomhed er der altså øget troværdighed at hente.

For beskrivelsen af, hvordan jeres værdier rent faktisk udleves til hverdag, er nemlig langt mere overbevisende, når den kommer fra medarbejderne.

Vi stoler ganske enkelt mere på, hvad en oprigtigt begejstret medarbejder, som ikke har nogle aktier i fortællingen, har på hjerte.

Tag medarbejderne i hånden – men slip den igen

I en digital tidsalder kan jeres employee advocacy indsats med fordel systematiseres på sociale medier, og her kan giver det ofte mening, at jeres kommunikations-, marketing- eller HR-afdeling tager ambassadørerne lidt i hånden.

Vores kendskab til og evner på sociale medier er nemlig vidt forskellig, og mens nogle har mod på at kaste sig ud i at dele med det samme, føler andre sig mere trygge, hvis de bliver kigget over skulderen, når de første par posts skal publiceres.

Uanset udgangspunktet kan det være en hjælp for at have et kodeks at holde sig til; men lad for guds skyld vær med at kvæle det sjove i corporate regler! I stedet bør I sætte nogle hjørneflag – og kridte banen op på en måde, som sikrer størst mulig plads for den enkelte at spille på.

At et LinkedInopslag ikke helt rammer jeres virksomheds tone of voice, at billedet ikke er beskåret med øje for det gyldne snit, eller at der har sneget sig en enkelt stavebøf ind, er fuldstændig ligegyldigt.

Faktisk kan det bidrage til autenticiteten, når det er tydeligt, at opslaget er forfattet af medarbejderen selv – og ikke af Tine fra marketing. Jeg vil derfor til hver en tid råde til at vægte personlig stil over generisk indhold. 

Det skal være autentisk!

Forhåbentligt har jeres arbejdsplads nogle produkter, nogle ydelser, en kultur og ikke mindst et purpose, som jeres medarbejdere har lyst til at stå på mål for og tale højt om. Og netop lyst er afgørende, når vi snakker employee advocacy; det skal ganske enkelt være frivilligt, hvis det rent faktisk skal rykke noget!

Derfor starter indsatsen også længe før, at din marketingafdeling holder en lektion i brugen af sociale medier.

Forudsætningen for en vellykket digital ambassadør strategi er nemlig, at I rent faktisk har en god arbejdsplads – og nogle gode historier at fortælle.

I den henseende nytter initiativer som faglige temadage, sociale arrangementer og fejring af succeser ikke noget, hvis ikke de bygges ovenpå et sundt arbejdsmiljømæssigt fundament, hvor den enkelte føler sig set, hørt, inddraget og kan identificere sig med virksomhedens værdier.

Purpose fremfor alt  

Netop jeres fundament bør – også i rekrutteringsøjemed – bygge på et værdifuldt purpose, som vækker stolthed, engagement og passion blandt medarbejderne – helst så gennemsyrende, at de næsten ikke kan tie stille om det.

I mit virke som headhunter oplever jeg nemlig gang på gang, at det er det, der betyder allermest for langt de fleste kandidater. Og rører jeres purpose ikke noget i dem, så søger de ganske enkelt et sted hen, hvor det gør.

Et meningsfuldt og klart kommunikeret purpose giver ikke alene pote i rekrutteringen af nye medarbejdere. Det bidrager også til ejerskab, sammenhold og arbejdsglæde hos de eksisterende, og det øger såvel fastholdelse som lysten til at dele budskabet.

Så spørger du mig, er det svært at finde en grund til ikke at give sig i kast med employee advocacy – når blot du husker, at indsatsen starter længe før, at din medarbejder klikker på ”del”.

Tilbage til oversigten