Brug dit netværk, før du har brug for det
Du har masser af personer, der kan hjælpe dig – men de skal vide, at du findes
Alle har et netværk. Det skal man bruge – og huske at bruge det på de rigtige tidspunkter. Det gælder ikke mindst, når man er på udkig efter et nyt job.
For os, der arbejder med rekruttering, er et stærkt og velplejet netværk ofte afgørende for, at vi kan finde frem til den rigtige kandidat til et attraktivt job.
Men vores netværk er ikke det, du som kandidat skal læne sig op ad, hvis du bliver ledig. Så er det i højere grad dit eget personlige og professionelle netværk, der skal i spil – og det er desværre et problem for en del.
Netværk fungerer nemlig som en muskel: Jo mere, du bruger den, jo stærkere bliver den, og jo bedre fungerer den til det, den skal kunne i hverdagen. Den regel gælder for alle, der træner sig op til en maraton, en skiferie eller bare vil følge med på det lokale old boys-hold.
Vores erfaring er desværre bare, at mange glemmer vigtigheden af netværket, før de får brug for det. Og hvornår er det så?
Det er selvfølgelig, når man har brug for hjælp til at løse et problem eller åbne nogle døre – og det allerbedste eksempel er, når man skal ud og lede efter et nyt job.
Uanset om man er blevet opsagt, eller selv har truffet beslutningen, er det ikke mindst i denne situation, at netværket kan vise sin værdi.
Det kræver bare, at det ikke er helt støvet til eller – som en ubrugt muskel – er kommet komplet ud af træning.
Spørgsmålet er så, hvad du kan gøre for at holde din netværksmuskel aktiv, så den virker, når den skal. Her er der heldigvis flere muligheder.
Læs også: Tør du bruge dit netværk, når det er nødvendigt?
De fleste netværk, både de uformelle og de mere formaliserede, fungerer bedst, når grundideen er at hjælpe sig selv ved at hjælpe andre. Sagt på en anden måde: Hvis du vil have noget ud af dit netværk – forretning, sparring eller gode kontakter – skal du selv levere til de personer, der sidder i dit netværk.
De allerfleste vil gerne hjælpe en person, der er åben og givende; de færreste står i kø til at hjælpe en person, der sidder med korslagte arme og ikke giver noget af sig selv.
Et første skridt er nysgerrighed. Sidder du med i forretningsnetværk, er det en god idé at spørge dine sidemænd, hvordan deres hverdag ser ud og hvilke udfordringer, de sidder med.
En anden - og både hurtig og effektiv metode – er at opprioritere din tid på LinkedIn (hvor du selvfølgelig er til stede og aktiv!).
Det behøver ikke tage mange minutter hver uge, og du kan med fordel sætte det i kalenderen et par af dagene, så du husker det. Det handler om at få et hurtigt overblik over, hvad dit netværk foretager sig, hvilke udfordringer de slås med, eller hvilke gode nyheder, de kan fortælle.
Et hurtigt ”like”, en deling af en interessant nyhed, en anerkendende kommentar eller – hvilket måske er det bedste – en opfølgning på den status, der er lagt ud: Jeg kender måske én, der kan hjælpe dig – ring!
Det lyder interessant – jeg vil gerne høre mere om, hvordan I gjorde. Tillykke med jeres succes, den må du fortælle om, næste gang vi mødes.
For nogle lyder den slags som kedeligt rygklapperi, men det har ét væsentligt formål, som er helt legalt: Du viser, at du er opmærksom på dit netværk, og at du faktisk er interesseret i, hvordan det går dem.
Læs også: LinkedIn-guide: Her indsætter du dine søgeord på LinkedIn.
Og når du nu alligevel er på LinkedIn eller til netværksmøde, skal du selv huske at dele dine små fif. Alle er eksperter på et eller andet, men de færreste ved det samme som dig.
Jo mere af din viden, du deler, jo mere værdi giver du andre – og jo lettere er det at banke på døren, den dag du har brug for et godt råd eller kontakt til en spændende virksomhed.
Netværk kan være ufatteligt effektivt i mange sammenhænge. Men det kræver altså, at du tør bruge det – og før du kan det, skal du vise, hvad netværket kan bruge dig til.
Gør du det; altså er målrettet og hjælpsom på samme tid, kan du få masser af hjælp og gode råd, når det er nødvendigt. Også den dag, du pludselig står uden et job.
Tilbage til oversigten