Den gode oplevelse er vigtig, om man får jobbet eller ej

Morten Foged Guglielmetti - Kandidat

Kan en jobsamtale være en god oplevelse, selvom man bliver nummer to? Det synes Morten Foged Guglielmetti godt, at det kan. Vi har talt med ham om, hvad der skal til for at skabe en god oplevelse, selvom man ikke går hele vejen.

Hos HumanTrust er vores fornemmeste opgave at skabe det rette match mellem virksomhed og kandidat. Det bestræber vi os på hver dag, og det kræver et særligt fokus på både at opfylde virksomhedernes krav og samtidig skabe gode kandidatoplevelser – både for dem, der får jobbet, og for de frasorterede kandidater.

En af dem er Morten Foged Guglielmetti, som for nylig var i proces hos HumanTrust og endte som nummer to. Det var HumanTrusts Founder & Headhunter Christian Jonsbak Uttrup og Co-Owner & Headhunter Steen Ejlertsen, der varetog rekrutteringsprocessen, og ifølge Morten var det en behagelig og professionel oplevelse, trods ærgrelsen over ikke at komme igennem sidste nåleøje.

Jeg ville selvfølgelig allerhelst have haft jobbet, men selvom det ikke endte sådan, har det alligevel været en positiv oplevelse.

- Jeg har følt mig hjulpet af Steen og Christian gennem hele processen, bl.a. fordi de har ringet flere gange for at tjekke op på mig. Fx fik jeg dagen før præsentation et opkald, hvor Christian ville høre, om jeg havde spørgsmål, og dagen efter præsentationen ringede han for at give feedback.

- Vi fik talt tingene igennem, og han tog sig tid til at forklare, hvorfor virksomheden var gået med en anden kandidat. Derfor har jeg følt mig informeret og involveret helt til det sidste, og den lille detalje har gjort en kæmpe forskel for mig. Det er bestemt ikke noget, man kan regne med alle steder.

Det er HumanTrusts holdning, at hvis du har investeret tid og ressourcer i en lang rekrutteringsproces, så fortjener du et opkald for at afslutte forløbet ordentligt. Den gode oplevelse er nemlig vigtigt, om man så får jobbet eller ej. Derfor er vi glade for at høre, at Morten har fået noget ud af forløbet, selvom det ikke endte med et job.

Christian gjorde faktisk det utraditionelle, at han efter afslaget sagde til mig, at hvis jeg fik behov for en alternativ form for reference, så ville han med glæde hjælpe mig.

- Han gav mig også nogle pointers omkring, hvad jeg kan arbejde videre på. Så jeg står tilbage med en følelse af, at selvom forløbet ikke gav et job i første omgang, så kan det give pote i sidste ende.

Morten fortæller, at det for ham har været tydeligt, at han har haft selskab af nogle mennesker, der går op i andre mennesker. Han har tidligere oplevet, at han bare var ”endnu en kandidat”, men i forløbet med Christian og Steen følte han sig taget seriøst.

- Det er den slags mennesker, som jeg synes bør sidde i sådan nogle rekrutteringsjobs. Rekruttering handler jo rigtigt meget om mennesker og kræver empati. Derfor kan jeg ikke forstå, at der sidder nogle andre steder i branchen, der ikke har særligt stærke menneskelige kompetencer. Til gengæld så bliver jeg glad, når jeg møder mennesker som Steen og Christian, som er havnet det helt rigtige sted, fordi de forstår, hvordan man kan lave rekruttering på en menneskelig måde.

I Mortens optik er både medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere og jobsøgende vigtige relationer for en virksomhed. Men mens mange virksomheder kredser om kunderne og medarbejderne samt bruger tid på at etablere en god relation til samarbejdspartnere, så bliver de jobsøgende glemt.

Jobsøgende burde være lige så vigtige som andre relationer for en virksomhed

- Virksomheden har jo selv inviteret den jobsøgende indenfor, men efter samtalerne, så er det som om, nogen tænker: ”Nu har jeg fundet den kandidat, jeg skal bruge, og så kan resten være ligegyldige”. De glemmer, at de jobsøgende kunne være fremtidige medarbejdere.

- Men hvis man har haft en dårlig oplevelse med en virksomhed, så begynder man da at frygte, hvad de er for nogen. Så søger man ikke job der igen, og man anbefaler ikke stedet til nogen andre. Måske advarer man ligefrem andre mod at søge. Det sætter ringe i vandet og kan give virksomheden et dårligt ry.

Morten Foged Guglielmetti understreger derfor vigtigheden af, at man tænker over at behandle andre mennesker ordentligt. Både af etiske grunde, men også fordi det er et klogt træk forretningsmæssigt.

- Jeg har i løbet af årene være i kløerne på rigtigt mange rekrutteringskonsulenter, HR-medarbejdere osv., som ikke engang tager sig tid til at give et telefonopkald retur efter en samtale. Jeg synes ganske enkelt, at det er dårlig stil.

- Jeg er personligt opdraget med, at man skal opføre sig ordentligt overfor andre. Så det forventer jeg af mine medmennesker. Også til jobsamtaler. Behandl andre, som du selv vil behandles. Det er god stil, og den jobsøgende vil huske dig for det i lang tid bagefter.

Tilbage til oversigten