rene artikel

Vejen fra skolebænk til arbejdsplads er ikke altid ligetil, og som nyuddannet må du på med arbejdshandskerne.

Min kollega i HumanTrust A/S, Klaus Christensen, fortalte for et par dage siden om sin vej og strategi for at komme ind på arbejdsmarkedet som nyuddannet. Hans betragtninger har givet anledning til denne artikel, hvori jeg forsøger at give dig nogle værktøjer til, hvordan du gør dig interessant for en kommende arbejdsgiver set igennem en headhunters og selv tidligere ansættende leders øjne.

Frem for alt skal du gøre dig klar, hvad du ønsker at beskæftige dig med. Til det kan du i praksis sætte dig ned med papir og blyant og skitsere, hvilke brancher, du gerne vil arbejde indenfor, og hvilke funktioner, du gerne vil bestride. Næste step handler om, at du skal identificere de virksomheder, som opererer indenfor feltet. Så langt så godt – nu skal du i kontakt med dem.

Undskyld, kan du hjælpe mig?

Det mest grænseoverskridende for rigtig mange mennesker er at spørge om hjælp – specielt i en tid, hvor forestillingen om det perfekte liv tilbedes som aldrig før. Det er dog spørgsmålet, du skal turde at stille og med hånden på hjertet – du har intet at frygte. Det antages, at 80 procent af alle ansættelser sker gennem netværk, så derfor har du som nyuddannet og arbejdsløs slet ikke råd til ikke at netværke. Men jeg kender jo kun mine studiekammerater, tænker du.

Helt rigtigt er dit netværk ikke så stort som nyuddannet. Du har en masse studiekammerater og relationer fra andre sammenhænge, men det er de færreste af dem, som dagligt er i dialog med HR-chefen i Lego eller hos Google. Med mindre du regner med at gå direkte ud på arbejdsmarkedet i en lederstilling, er det nok heller ikke hos størstedelen af landets rekrutteringsvirksomheder, du finder omgående hjælp. Du skal derfor tænke dig grundigt om, og koble de personer du kender til de virksomheder, som opfylder dit ønske til den branche og den funktion, du foretrækker at bestride.

Under dine studier har du sikkert været i praktik, hvilket allerede har givet dig nogle nære kontakter. Under din praktik eller dit studiejob er du højest sandsynligt også stødt ind i nogle kunder eller samarbejdspartnere. Eksemplerne skal give dig en forståelse af, at du allerede har personer i dit netværk – måske ikke de rigtige personer i din nuværende situation, men trods alt stadig personer, som nemt kan vise sig at være din genvej til at komme i kontakt med HR-chefen hos Lego.

Du er nu i gang med at netværke, og selvom du ikke umiddelbart tror det, har du som nyuddannet masser at byde ind med i en netværksrelation. Og det er vigtigt, for når du netværker, skal du huske at give noget igen. De seneste mange år har du siddet med hovedet begravet dybt i studiebøgerne, og du er opdateret med den nyeste viden indenfor netop dit felt. Det er personerne i dit netværk højest sandsynligt ikke, men de vil gerne høre om det, hvis blot du evner at formidle din viden på en interessant og forståelig måde.

Den eneste bøn, jeg har til dig, som skal ud at spørge om hjælp, er, at du ikke bruger dine forældre som skjold, og lader dem netværke for dig. Jeg ser flere forældre, der sender ansøgninger eller laver opslag på de sociale medier på vegne af deres børn. Og kære ven – det holder ikke. Det symboliserer, at du er uselvstændig, og hvis der er noget, som en virksomhed ikke ønsker sig, er det såkaldte curlingbørn.

Sender du din ansøgning i en flaskepost?

”Jeg har mødt en person, som sendte sin ansøgning som en flaskepost. I flaskeposten var en teasertekst med et skattekort, som dannede grundlaget for vedkommendes cv og selve ansøgningen. Sjovt nok stak hun af med jobbet.”

Eksemplet er hentet fra den grafiske branche og er på mange måder enestående og unikt, men det efterlader også tanker til refleksion. Virksomhedsejerne har en forventning om, at du som ung og nyuddannet kommer med friskhed og bringer dynamik ind i organisationen, så det skal du udvise og hvorfor ikke starte med at gøre det i din ansøgning? Virksomhedsejerne vil have fejet benene væk under sig, når de læser, hvad du kan og brænder for.

Tre tips til dig som nyuddannet

  • Skab overblik og konkretiser, hvad du reelt set vil arbejde med
  • Opbyg dit eget netværk og brug dit netværks netværk
  • Skil dig ud og lav positiv larm

Det kan ikke siges anderledes, end som du har hørt og læst alle andre steder. Du skal skille dig ud i mængden og specielt ud fra alle de øvrige nyuddannede, som du særligt i august måned er i hård kamp med. Men hvordan skiller jeg mig ud, tænker du? Det er der flere måder, du kan gøre på, men da virksomhedsejerne forventer et friskt pust, foreslår jeg, at du bruger de sociale medier til at sprede præcise, frække og friske vinde.

Din aktivitet skaber (en masse positiv) støj og larm omkring dig, hvilket er guld værd i den hårde konkurrence, du befinder dig i. Din synlighed er afgørende for, om du bliver spottet i mængden. Det handler om personlig branding, og derfor skal du lege med sproget og bruge nutidens mange kommunikationsplatformene med omhu dertil. Du skal opfattes som smart, men ikke som smart i en fart.