Opråb: Niveauet i rekrutteringsbranchen skal hæves – her skal vi starte

Erhvervslivet buldrer derudaf, og faktisk er farten så høj, at landets virksomheder knap kan orientere sig for bare vind i øjnene. Ejere, direktører og ledere søger med lys og lygte efter kvalificeret arbejdskraft for at kunne imødekomme produktionspres og kundeforespørgsler. Arbejdsmarkedet slår gnister, og jeg tør godt hævde, at det aldrig tidligere har været så vigtigt at rekruttere de rigtige medarbejdere.

Også på rekrutteringsmarkedet er det udbud og efterspørgsel, der dikterer spillereglerne, og i en længere periode er det kandidaterne, der har siddet med trumferne på hænderne og kunnet lægge for undervejs i rekrutteringsprocessen. Det skærper kravene til virksomhederne, som særligt skal være opmærksomme på deres ageren – hvad end de rekrutterer på egen hånd eller inddrager et rekrutteringsbureau.

Læs også: Mere end 70 daglige beslutninger: Træffer du dine med hovedet eller maven?

I det lys ærgrer det mig at læse indlæg på LinkedIn fra kandidater, som har modtaget henvendelser fra headhuntere og recruitere, der har ageret decideret amatøragtigt. Oplevelser som disse undergraver fuldstændig rekrutteringsbranchen og sætter indiskutabelt spørgsmålstegn ved dens eksistensgrundlag.

Uprofessionelle henvendelser styrker på ingen måde headhunternes tillidsbarometer, og fortsætter de, ender vi og mine konkollegaer på linje med politikere og brugtvognsforhandlere i tillidshierarkiet.

Jordomrejser er måske ikke så efterspurgte lige nu, men ringe tillid betyder det samme for headhuntere, som det gør for de rejsekonsulenter, der sælger jordomrejser. Hvis ikke du har tillid til det, som rejsekonsulenten fortæller om de små lokale spisekøkkener, eller de skjulte overnatningsmuligheder med fantastiske beliggenheder, så køber du jordomrejsen et andet sted eller bestiller den velkendte charterferie med et par klik. For mødebookere, og de som lever af at sammensætte firmaarrangementer, forholder det sig heller ikke anderledes. Får eventvirksomheden ikke skabt en tillidsfuld relation, bliver firmaarrangementet holdt et andet sted.

Læs også: Jeg forstår det ikke - men jeg har et bud på, hvad der er galt.

De seneste år har jeg erfaret, hvordan kandidater er blevet mere kritiske, og bliver de eksempelvis kontaktet hovedløst, skræmmes de væk med det samme. Den tilgang er ris til egen rumpe, for i sidste ende går det hårdt udover virksomhederne, da de mister kandidaten, før processen nåede at starte. Der kommer intet værdifuldt ud af at hoppe let over denne del, og jeg beder branchen om at gå til kandidater på en mere ordentlig og respektfuld måde.

Der er selvfølgelig kompleksiteter undervejs i en rekrutteringsproces, og ligesom med alle andre typer af håndværk, så gør øvelse mester. Når det er sagt, så forsøger vi hos HumanTrust ikke at gøre det mere kompliceret end som så, og derfor sammenligner vi også langt hen ad vejen et stillingsopslag med et produkt, der skal sælges.

Hver branche har sine salgsteknikker, men et hurtigt skud fra hoften holder ikke i rekrutteringsbranchen – tværtimod. Det gør i stedet andre ting, og de to nøglepunkter du skal forberede dig på, inden du starter jagten på kandidater, får du her.

1) Du skal kende dit produkt

Intet er sværere at sælge end et produkt, du reelt set ikke kender noget til. Derfor er det afgørende for alle, der beskæftiger sig med rekruttering at vide alt og kende til selv den mindste detalje om stillingen. For du skal kunne præcisere, hvad der er unikt ved stillingen og besvare de spørgsmål, som interesserede kandidater kunne tænkes at have. Det signalerer professionalisme, og med den approach er du allerede nået langt, når det kommer til tillidsopbygning, hvilket leder mig over til det andet element, selve markedsføringen.

2) Du skal få kandidaterne til at flokkes ved indgangen – ikke ved udgangen

For et stillingsopslag er et produkt, der skal sælges, og med dagens muligheder in mente kan markedsføring foregå på et utal af måder såsom en helt traditionel annonceindrykning, via jobportaler, kampagner på sociale medier eller personlige henvendelser. Når efterspørgslen efter arbejdskraft er større end udbuddet, er det om at være ekstra varsom, for ligesom flertallet af telefonsælgere med garanti har oplevet, så kan du også gå hen at blive virksomheden, som kandidaterne flygter fra, hvis du maser dig på og ringer i tide og utide.

Det er helt i orden at række ud og kontakte kandidater direkte, hvis det gøres professionelt og på en høflig måde.

For den succesfulde rekruttering bygger på tillid mellem mennesker, og tillidsfulde relationer kan kun eksistere, hvis vi er ordentlige, gennemsigtige og respektfulde overfor hinanden.

Derfor skal headhuntere og andre rekrutteringsspecialister konstant have relationerne for øje og have 100% styr på opgaven, så tilliden ikke pludselig bliver brudt af uklarheder eller ugennemsigtige beslutninger og handlemønstre.

Rekrutteringsbranchen kan gøre det bedre, når det kommer til relationsopbygning og etablering af tillid. Jeg tror oprigtigt på, at det vil give branchen et gevaldigt løft, hvis headhuntere, recruitere og andre rekrutterende personer fremadrettet vil skelne bare en my til de to nøglepunkter og have tilliden mellem mennesker for øje. Spørgsmålet er, om det er stedet, vi skal starte?

Tilbage til oversigten