Søgning

Sådan skriver du dit CV

Sådan laver du et CV, som positionerer dig – og får dig til at skille dig ud i bunken.

Tag udgangspunkt i hele dig

Det gode CV siger selvfølgelig noget om din faglige profil. Men det skal også give et indblik i, hvem du er som menneske – og dermed som kollega, medarbejder og leder.

Så hav hele tiden det hele menneske in mente, når du udarbejder dit CV, og når du læser punkterne nedenfor.

 

Brug et professionelt foto

Dit CV skal indeholde et foto. Vi vil se giraffen. Brug et vellignende og opdateret et af slagsen i god kvalitet.

Vores råd er at gemme selfiestangen til en anden gang og i stedet anvende et portrætbillede. Det er mere professionelt.

 

Beskriv din motivation

I vores optik er det helt afgørende, at din motivation og passion skinner igennem. Så lav et motivationsafsnit og lad det være noget af det første, den ansættende part læser i dit CV.

Her skal du tydeliggøre, hvorfor lige netop denne stilling (samt virksomheden og den beskrevne kultur) taler til dig. Kom også ind på, hvordan du vil gribe rollen an med udgangspunkt i dine faglige erfaringer og dine personlige kompetencer.

Start afsnittet med en fængende overskrift, som viser, at du har skræddersyet det til det givne jobopslag. Et par eksempler kunne være:

  • Relationsskabende og strategisk sælger, som rykker jeres B2B-salg
  • Jeg laver strategisk content og løfter humøret i organisationen

Dit motivationsafsnit kan sagtens erstatte en decideret ansøgning. Det bør fylde under en halv side.

 

Uddyb din erhvervskarriere

Lav en oversigt over dine ansættelser i kronologisk rækkefølge (den seneste øverst), som indeholder:

  • Titel
  • Virksomhed
  • Tidsperiode
  • Væsentlige ansvarsområder og arbejdsopgaver
  • Resultater

Hvis du har et hul eller et overraskende punkt i din karriere, som skiller sig ud, så sæt ord på hvorfor. Samtidig er det vigtigt, at du bygger broen fra dit seneste job til det, du søger, hvis den ikke er tydelig for modtageren at spotte.

Måske har du lyst til at træde et skridt tilbage og fokusere mere på salg fremfor ledelse, eller måske du på baggrund af et nyt kursus og imponerende resultater føler dig rustet til at hoppe et par trin over på karrierestigen? Tag den ansættende part i hånden ved at forklare.

 

Uddyb din uddannelsesbaggrund

Lav en oversigt over din uddannelse og suppler eventuelt med fag, projekter eller afhandlinger, som er relevante for den givne stilling. Inkluder også eventuel efteruddannelse, kurser og certificeringer.

Som underpunkt kan du her tilføje færdigheder som sprog og IT. Er der her noget, du gerne vil uddybe under f.eks. IT, kan du give punktet sin egen overskrift.

 

Svirp med halen

Til sidst kan du tilføje et ekstra element, som prikken over i’et – og her må du gerne tænke kreativt!

Brug f.eks. et citat fra en tidligere kollega, som sætter et par ord på dig som samarbejdspartner eller indsæt en tilfreds kundes anbefaling. Det kan også være, at du gerne vil fremhæve, at du er den type medarbejder, som bager fredagskage til kontoret eller altid planlægger julefrokosten.

Dit afsluttende svirp skal selvfølgelig tilpasses stillingen og organisationen, og her kommer du langt ved at afkode sproget i deres stillingsannonce. Lægger virksomheden i deres kommunikation op til til, at man går lidt humoristisk til værks, eller skal du holde dig til en mere professionel tone?

God fornøjelse – vi glæder os til at læse, hvis det er hos os, dit CV ender!