Stop op hvis du pludselig får chancen

Også som ansat er det sundt at tænke sig godt om...

Kan du huske 20/5-listen?

Jeg skrev om den for et års tid siden, men den er naturligvis ikke blevet mindre aktuel siden. Det er den liste, hvor du beskriver over for dig selv hvilke 20 ting, der får dig til at trives og fungere godt på jobbet – og hvilke fem ting, der absolut ikke gør det.

Umiddelbart lyder det jo om en enkel øvelse, men den er ofte sværere end som så. Til gengæld er det effektivt. Jaja, tænker du nok – det kan han jo sagtens sige. Ja, men andre siger det også.

Ind på et nyt spor

Vores arbejde handler ikke kun om at finde den rigtige kandidat til virksomhederne. Det kan også være at hjælpe den enkelte kandidat ind på et nyt og mere rigtigt spor. Et af de bedste råd, vi kan give, er som regel: Stop op, træk vejret og tænk dig om. Især hvis du har sagt farvel til et godt job ufrivilligt og står med nogle måneders betalt tænkepause i lommen.

I den situation er det en god idé, hvis du kan lade være med at stresse dig selv. Selvfølgelig er det ikke en drømmesituation, og omvendt kan du benytte tiden til at skærpe dit fokus.

Det gør ikke bare jobsøgningen mere præcis, det øger også chancerne for, at du finder et job, hvor du kommer til at trives.

Henriks skift

Heldigvis oplever vi i branchen, at dygtige medarbejdere, der pludselig står uden arbejde, er blevet bedre til at bevare det kølige overblik. En af dem, som vi er stødt på undervejs, er Henrik Witting – tidligere varehuschef for Elgiganten i Horsens. Han blev sagt op fra det job for knap to år siden og fortæller her om forløbet med egne ord:

- Jeg havde været 13 år hos Elgiganten og var glad for det, og min første indskydelse var at søge et job, der lignede det, jeg var blevet fyret fra. Men heldigvis valgte jeg at få professionel sparring, som kunne stille en masse spørgsmål. Også dem, der er lidt “trælse” og udfordrende. Der gik det op for mig, at jeg måske ikke bare skulle gå efter et job, der lignede et job, der lignede mit tidligere. Og der er mange faktorer i spil. Privatlivet betyder selvfølgeligt meget, men også den professionelle side skal tages alvorligt – og her hjalp 20/5-listen mig meget.  

 Han understreger, at han var glad for jobbet hos Elgiganten, men at det også var blevet hans “comfort zone”.

Jeg blev tvunget til at tænke en hel masse ting forfra. En 20/5-liste er altså ikke let at lave. Det tager tid og jeg har heldigvis kunnet bruge min kone meget undervejs. Ret hurtigt stod det klart for mig, at jeg ikke nødvendigvis skulle være varehuschef igen – i hvert fald ikke foreløbig.

Mødte op med spørgsmål

Ofte taler man om at lytte til mavefornemmelse – men fornemmelser blev til erkendelser og overvejelser for Henrik Witting, da han begyndte at lave listen.

- Pludselig blev jeg meget opmærksom på nogle ting ved mig selv, som kun var ubevidste førhen. Men det gjorde, at jeg pludselig kunne søge meget mere målrettet og kunne møde op til jobsamtalen med en masse spørgsmål under armen. Det skal man turde, selvom samtalen pludselig bliver en halv time længere, for det viser jo, at jeg er interesseret i at kunne fylde jobbet bedst muligt ud og gerne i længere tid.

Han præsterede også at sige nej til et job, fordi han sad med en klar fornemmelse af, at der var for mange ting, der ikke passede sammen.

- Du skal være tro mod dig selv, og der hjælper listen og en sparringspartner eller to virkelig meget. For mig er det f.eks. vigtigt at være i tæt dialog og sparring med min nærmeste leder, gerne næsten dagligt – omvendt trives jeg ikke ret godt under alt for nidkær kontrol, siger Henrik Witting, som siden maj i fjor har været e-handelschef for Whiteaway.com

Alt ændrer sig med tiden

Henrik Wittings pointe er vigtig: det, der var drømmejobbet for fem eller ti år siden, er måske ikke drømmejobbet i dag eller i morgen. Dit liv, dine drømme, dine ambitioner og din hverdag ændrer sig – hvorfor skulle dit arbejdsliv så ikke også gøre det?

Her skal du bruge 20/5-listen.

Husk at den kræver både tålmodighed og sparring med andre – både nogen, der kender dig godt, og også gerne nogen, der ser tingene lidt på afstand. Det giver nemlig indsigt – og overblik.

Tilbage til oversigten