Se nærmere på dit rekrutteringsfirma

Ny rapport lader kunderne bedømme branchen.

Lad os lige slå fast med det samme, så ingen er i tvivl: Rekruttering er ikke altid svaret på alle dine bønner. Nogle gange finder du den helt rigtige medarbejder af helt andre kanaler, og det er glimrende.

Og vi har hørt masser af indvendinger mod at benytte sådan nogle som os: Prisen er nok for høj, der mangler den nødvendige specialviden, branchen er svær at blive klog på – eller måske foretrækker man bare selv at bevare styrepinden i alle faser gennem ansættelsen.

Vi vil ikke imødegå disse kritikpunkter. I nogle tilfælde kan de være berettigede, i andre ikke. Men i hvert fald har du, som står foran at skulle ansætte nye medarbejdere, nu fået et godt værktøj til at vurdere en del af rekrutteringsbranchen.

Som alle andre konsulenttjenester er rekruttering afhængig af, at kunderne er tilfredse og – ikke mindst – at de forstår arbejdsgangen undervejs.

At branchen kan virke uoverskuelig, hvis du aldrig har været i nærheden af den før, kan vi sagtens forstå. Udbuddet er stort og budskaberne mange. Men nu er der kommet en ny brancherapport, som kan give dig en første indsigt samt lidt inspiration til at kigge på markedet.

Rapporten er udarbejdet af analysevirksomheden Supana og bærer titlen ”Search & headhunting 2015”. Den er ikke fyldestgørende – det påstår den heller ikke at være – men den giver en indikation af, hvordan tidligere kunder har vurderet en række rekrutteringsfirmaer i hele Danmark.

Medstifter og CEO i Supana Ulrik Schultz Brix forklarer om baggrunden:

-Det er en branche, der kan være svær at måle og sammenligne, fordi man ofte bruger forskellige ord til at beskrive det samme. Vi vil gerne gøre det lettere og mere gennemsigtigt for de virksomheder, der ikke er så erfarne med at bruge rekrutteringsfirmaer. Der er nogle få firmaer, der er bredt kendt, men for mange er resten en ukendt underskov af større og mindre firmaer, hvor man enten vælger lidt i blinde eller vælger en, man kender eller har fået anbefalet. Man ved ikke, hvem der gør det godt – og det gør firmaerne ofte heller ikke selv, siger han.

Store aktører kan fylde meget i markedet, men er ikke altid de bedste, lyder en af konklusionerne i rapporten, som er baseret på direkte spørgsmål til hundredvis af personer, der har været kunder hos de medvirkende firmaer:

-Nej, du får ikke altid valuta for pengene. Det ser ud til, at tilfredsheden er størst hos de kunder, der bruger små og mellemstore rekrutteringsfirmaer, som de færreste kender; måske fordi de er vant til at gøre lidt ekstra, fordi kunderne ikke bare kommer af sig selv. Og så kan vi se, at kundeloyaliteten hos de firmaer, der ligger øverst på listen, er markant højere end hos de firmaer, der ligger lavest. Det kan simpelthen betale sig at gøre lidt ekstra for sine kunder, siger Ulrik Schultz Brix.

Han håber, at f.eks. personalechefer og andre, der skal ansætte, vil benytte rapporten til inspiration fremover.

-Rapporten er jo ikke en facitliste. Vi har lavet en trykt udgave, men tallene og vurderingerne flytter sig konstant, hvilket kan følges online på vores hjemmeside. Men med rapporten i hånden bliver det formentlig lettere at stille spørgsmål til sit rekrutteringsfirmaer om deres valg, og du kan sætte de enkelte leverandører over for hinanden, fordi det er deres kunder, der har leveret et kvalitetstjek. Det kan gøre det lettere at vælge både første og anden gang, siger Ulrik Schultz Brix.

Såvidt Supanas medstifter, der fortjener ros for at sætte lup på et område, der kan være svært at overskue for udenforstående.

Selvfølgelig er ingredienser som tillid og respekt – og dermed også personlig kemi – stadig vigtige faktorer, når du skal træffe dit valg.

Men nu har du i hvert fald mulighed for at tjekke tidligere kunders vurderinger af de firmaer, der har valgt at medvirke – og det er primært de mindre og mellemstore.

I vores næste artikel kigger vi på, hvilke spørgsmål du skal huske at stille og hvilke forventninger, du med rette kan have til dit rekrutteringsfirma – og hvad du selv skal huske at gøre undervejs i processen.

Tilbage til oversigten