Lige børn leger ikke altid bedst

Hvis du kun kigger på dåbsattesten, når du ansætter, kigger du det forkerte sted.

Hvad ved en 58-årig om at kode hjemmesider? Nej, ikke nødvendigvis mere end ret mange andre. Men derfor kan en 58-årig alligevel vise sig at være webbureauets bedste sælger. Hvis han eller hun får chancen, vel at mærke.

Min pointe er den enkle, at nogle kvalifikationer er tidløse – og dermed heller ikke er afhængige af alderen. Desværre er der mange virksomheder, som vurderer mest på alderen, inden de overhovedet når længere.

Det er en fejl. Dermed siger jeg ikke, at alle 50+’ere er bedre kvalificerede end en kandidat, der er 20 år yngre – men de er heller ikke automatisk dårligere. Og for den enkelte virksomhed kan der faktisk vise sig flere fordele ved at trække en senior ind som ny medarbejder.

Vi hopper lige tilbage til webbureauet fra indledningen: Det er en type arbejdsplads, hvor gennemsnitsalderen som regel er langt under 40 – så hvad har en gråskægget morfar dog at gøre der?

Måske en hel del. Morfar ved måske ikke noget om søgeoptimering og måske har han svært ved at forklare forskellen på Java og Adobe – men måske er han alligevel en forrygende sælger, fordi han evner at lytte til kundernes behov og stille de rigtige spørgsmål. Og en dygtig sælger kan – påstår jeg – sælge stort set alt; fra arbejdstøj over knappenåle til ejerlejligheder. Eller hjemmesider, for den sags skyld.

Som virksomhed kan du få en masse fordele ud at skelne mere til kvalifikationer end til dåbsattesten. Samtidig ligger der måske også gevinster og venter, blot ved at have en varieret sammensætning af medarbejderne.

En god blanding af yngre og ældre giver nemlig masser af dynamik og potentiale. Ensartethed er ikke godt for nytænkningen, for så kan dine medarbejdere kun hente daglig inspiration og sparring hos nogen, der ligner dem selv i alder, baggrund og interesser. Det kommer der ikke altid nye ideer ud af.

En anden fordel kan være i form af virksomhedens ansigt udadtil. Med mindre alle dine kunder tilhører en relativt smal målgruppe, er der point at hente på diversiteten.

Dine kunder vil typisk gerne tale med én, der minder om dem selv, hvis de har muligheden, og ikke alle dine 50+-kunder vil finde det optimalt at få personlig rådgivning fra en person, der er markant yngre end dem selv.

Spørg dig selv: Ville du købe et sommerhus eller en familiebil af en nybagt student? Eller ville du spejde rundt i butikken efter en, der lignede dig selv lidt mere?

En tredje fordel er, at erfaring ikke behøver være dyrekøbt. Ældre medarbejdere har som regel færre sygedage og er en mere stabil arbejdskraft end dem med små børn, og den stabilitet og det fokus kan kun være til virksomhedens fordel. Og så betyder erfaring ofte, at en medarbejder er bedre til at skelne det væsentlige fra det uvæsentlige og dermed prioritere og manøvrere rigtigt fra begyndelsen.

Jamen, er det ikke et problem, hvis en ny medarbejder fra første arbejdsdag er tæt på sidste udløbsdato? Nej, ikke nødvendigvis. Der kan være masser af fremtid også i 50+’erne, og alder er ikke en hindring for at lære eller tænke nyt.

Samtidig bør du befri dig for tanken, at en ny medarbejder på f.eks. 58 ”jo næppe er her om 10 år”. Nej, det er muligt, men den risiko løber du bestemt også, måske endda i højere grad, ved at ansætte én på 34, som betragter jeres virksomhed som et skridt på vejen.

Endelig – og det kan være ekstremt vigtigt – kommer en ny medarbejder på f.eks. 55 år ikke mutters alene ind i virksomheden. Hun eller han har i runde tal tre årtiers kontakter og netværk med i bagagen. Det er et netværk, du ikke kan købe dig til, men som kan vise sig at være aldeles uvurderligt i mange år fremover – også når dine nye seniormedarbejder er gået på pension.

Derfor skal du huske at kigge mange andre steder end på dåbsattesten, når du ansætter en ny medarbejder. Ellers risikerer du at stirre dig blind på et tal, der ikke behøver at betyde noget som helst.

Tilbage til oversigten