Hvilket førstehåndsindtryk giver du nye kandidater?

Du skal have styr på alle dine visitkort – især de elektroniske

Lad mig begynde med en selvmodsigelse: Førstehåndsindtrykket af dig og din virksomhed er ikke altid dét første indtryk. Det lyder måske mærkeligt, så lad mig uddybe:

Hvis du tror, at det kun handler om at give et godt førstehåndsindtryk – f.eks. til en samtale med kandidaterne – så er du for længst blevet overhalet af den digitale virkelighed.

Den person, der sidder over for dig og håber på en ansættelse, ved nemlig allerede en masse om virksomheden, jeres baggrund og jeres værdier. Selvfølgelig på grund af hele ansættelsesforløbet, men ikke kun.

I dag tjekker vi nemlig hinanden i den virtuelle verden, inden vi overhovedet er i nærheden af at mødes i den fysiske.

Tjekker på nettet

Alle gør det: Skal du søge et job i en virksomhed, du ikke kender ret godt, tjekker du hjemmesiden og spørger gerne i dit netværk, hvilket indtryk andre har af virksomheden.

Skal du ansætte en vigtig medarbejder, sørger du eller dit rekrutteringsfirma for at kortlægge de mest oplagte kandidater typisk på LinkedIn, men måske også andre steder på nettet og i netværket.

Det vil sige, at det fysiske førstehåndsindtryk ofte blot supplerer det elektroniske – hvilket der for så vidt ikke er noget galt i. Du skal bare være opmærksom på det.

Viden flere steder fra

Som virksomhed betyder det, at du reelt aldrig kommer ud for en kandidat, der ikke har en viden om eller holdning til din virksomhed, inden I mødes første gang. Det betyder derfor også, at virksomheden skal være meget bevidst om, hvor og hvordan den profilerer sig.

Værktøjerne i dag er primært hjemmesider, LinkedIn, ofte Facebook og i lidt mindre grad Twitter samt – det hører bestemt med – almindelig offentlig omtale.

Alle disse ingredienser ryger med i gryden, når kandidaterne skal danne sig et billede af virksomheden – og som nævnt før: Det gør de. Tro mig.

Opdateret hjemmeside

Dit væsentligste visitkort er helt oplagt din hjemmeside, og med mindre den har under et år på bagen vil det være en god idé at lade et kritisk øje løbe den igennem. Eller endnu bedre: Lad én udefra gøre det f.eks. med et par bundne opgaver:

Find ud af, hvad vores væsentligste produkt/ydelse er, hvordan kunden får fat i det og hvordan du lettest kommer i kontakt med den relevante medarbejder.

Og hvornår er punktet ”Nyheder” for resten senest blevet opdateret? I sidste uge eller for tre år siden?

Er det besværligt og uoverskueligt at finde rundt på din side, smitter det af på afsenderen, og så fremstår din virksomhed ikke helt skarp.

Hvis du endvidere smider et par sjuskede stavefejl og uforståelige fagudtryk ind i teksten, er den helt sikker: Så tiltrækker din hjemmeside kun dem, der kender og holder af dig i forvejen. Og det er vel ikke meningen?

Vigtigt med aktivitet

Hvis virksomheden har en side på LinkedIn – eller du selv som kontaktperson har en profil – skal den være aktiv. Hvis du/I ikke jævnligt får lagt opdateringer o.l. ud, uanset om det skyldes forrygende travlhed med nye kunder, kan det for nogle kandidater signalere en mangel på interesse for at fortælle om, hvem du/I er. Nej, det er næppe korrekt, men det ved kandidaten jo ikke endnu.

Derfor – og det samme gælder, hvis I er aktive på Facebook og Twitter – skal I netop være aktive. I kan f.eks. i virksomheden udpege en ansvarlig for jeres virtuelle profiler og gerne lave nogle tydelige rammer og aftaler for, hvornår og hvordan virksomheden skal være aktiv. For det skal I.

Endelig betyder jeres omdømme også noget. Driver I en virksomhed, der helst lever stille, men godt, eller markerer I jer jævnligt på lokalt, regionalt eller nationalt plan med alt fra medieoptrædener til sportssponsorater?

Er I kendt for at tage socialt ansvar og bløde værdier eller er arbejdspladsen præget en ”hård-men-hjertelig”-tone, som kan virke skræmmende på udefrakommende?

Ansøgere påvirkes

Nej, I kan og skal ikke ændre jeres image eller virtuelle fremtoning fra den ene dag til den anden – og skal heller ikke gøre det på grund af en enkelt ansættelse.

Men den måde, I fremstår på, og den måde, omverdenen opfatter jer på, påvirker automatisk antallet og kvaliteten af de kandidater, der vælger at søge job hos jer.

Det samme gælder naturligvis, med omvendt fortegn, for kandidaterne.

Tilbage til oversigten