En god ansættelse kræver tid og respekt

Enhver kandidat er en ny mulighed, som du skal se på med et åbent sind

En ansættelse er som et hækkeløb: Der er masser af muligheder for at snuble inden målstregen, og hver forhindring skal angribes med præcision og dedikation. Jeg har tidligere beskrevet et eklatant dårligt forløb ved en ansættelse, som førte til, at den bedst egnede kandidat sagde nej tak, fordi hele processen var kørt skævt.

Så galt behøver det heldigvis ikke at gå. Nok er der forhindringer undervejs, men de kan besejres. I den forbindelse er professionalisme og respekt vigtige ingredienser.

Med åbne øjne

Enhver kandidat er en ny mulighed, men det kræver, at du ser på dem med åbent sind. Og skal du have det optimale ud af ansættelsesprocessen, skal du også se på din virksomhed med åbne øjne. Derfor skal du ikke bare genbruge en tidligere jobbeskrivelse eller remse de opgaver op, som en tidligere ansat har haft.
Når du ansætter, skal du se på nutiden og fremtiden, ikke på fortiden. Din virksomhed udvikler sig hele tiden (jo, den gør!), og derfor bliver de stillinger, du slår op, heller ikke statiske.

Den respekt og åbenhed, du møder kandidaterne med, bliver den samme respekt og åbenhed, de begynder i jobbet med. Det er i orden at stille konkrete krav i stillingsopslaget, men vær kortfattet og hold dig til det vigtigste. Hermed signalerer du samtidig en vilje til at fokusere på kerneområderne – og så kan du med rette forvente, at kandidaterne gør det samme. Også når de først er begyndt i jobbet.

Respekt undervejs

Respekten begynder altså allerede, når du skriver jobopslaget. Den fortsætter, når ansøgningerne begynder at tikke ind. I den periode har kandidaten ikke andet at gøre end at vente. Det kan I som virksomhed ikke lave om på, men I kan gøre ventetiden lettere. Kandidaterne skal vide, at I sætter pris på den tid, de har brugt på jer. Det kan f.eks. gøres ved at svare hver enkelt, så de ved, at ansøgningen er modtaget; meget gerne suppleret med en tidsplan over resten af processen.

Hvis der er nogle kandidater, der helt oplagt ikke kommer videre i hækkeløbet, skal de have det at vide hurtigst muligt – der er ingen grund til at vente på, at stillingen bliver besat. Alle ansøgere skal behandles sobert og med respekt, for de ansøgere, der ikke får jobbet, kan nemlig også finde på at tale om jeres virksomhed ude i byen. Et afslag er sjældent ret spændende, men det kan godt serveres på en ordentlig måde.

Forbered samtalen

Med til en professionel ansættelse hører også, at I ikke spilder hinandens tid unødigt. Det betyder f.eks., at det er okay at tale om eksempelvis forventninger til lønnen allerede over telefonen. Hvis jeres forventninger er for langt fra kandidatens krav, er det tilladt at sige pænt nej tak allerede i denne fase.

 Hver kandidat har formentlig sine fortrin, og nogle vil umiddelbart matche jeres egne ønsker bedre end andre. Her er det vigtigt, at I ikke på forhånd stirrer jer blinde på et førstehåndsindtryk og forelsker jer for meget i én kompetence og glemmer de andre. Man bør altid opstille objektive kriterier, og disse kriterier skal I spørge ud fra.

Samtidig skal du huske, at det hedder en samtale – det er altså ikke et forhør. Den respekt, I har udvist fra begyndelsen, skal i allerhøjeste grad med ind til samtalen, og det kræver bl.a., at I er objektive og ærlige, når I præsenterer virksomheden, jobbet samt fordele og ulemper. Det kræver også, at I er godt forberedte, så der er en struktur og et mål med samtalen.

Referencer og test

Med til en professionel ansættelse hører at trække referencer på finalefeltet. Det skal du altid gøre; evt. kombineret med en professionel test af de sidste udvalgte. Formålet er altid at finde den kandidat, hvis styrker og potentiale passer bedst til jeres virksomhed netop nu, og referencer og test bidrager til et så komplet billede som muligt. Samtidig forbereder det begge parter bedst muligt på den anden og afgørende samtale, så I ender med at træffe det rigtige valg.

Til allersidst – for at gøre hele forløbet rigtigt – skal I lave klare aftaler for ansættelsesvilkårene, før den nye medarbejder begynder. Undgå at sige ”det ser vi på hen ad vejen”. Jo færre spørgsmål, der er omkring ansættelsen fra begyndelsen, jo mere energi kan jeres nye medarbejder bruge på det, hun eller han er ansat til.

Tilbage til oversigten