Derfor bliver du ikke kaldt til jobsamtale

Hvis dit cv var en forside på avisen – hvem ville så købe?

Mange har prøvet det: At sende en ansøgning afsted til drømmejobbet, i sikker forvisning om, at det nærmest bare var ekspeditionssag, inden kontrakten var skrevet under og man kunne vinke farvel til den nuværende dagligdag og sige goddag til noget nyt og spændende. Ganske enkelt fordi jobbet var skræddersyet til en selv – og omvendt.

Alligevel ender det som en skuffelse. Ikke nok med, at jobbet går til en anden; du kommer end ikke til samtale. Jamen, hvordan kan de da overse dine åbenlyse talenter og dit store potentiale?

En væsentlig forklaring består af to små bogstaver. Et c og et v. Vi oplever nemlig alt for mange, der præsenterer deres egen baggrund enten for kedeligt, for uoverskueligt, for irrelevant eller det hele på én gang. Dit cv kan være en direkte adgang til næste skridt i ansættelsen – eller det kan sende dig hurtigt over i bunken med høflige afvisninger.

Du skal huske på, at dit cv nok skal være dækkende, men det skal også være æggende. At det er korrekt, er en selvfølge, men det må også gerne fremgå, at du faktisk har lært noget og udviklet dig undervejs. Spørg f.eks. dig selv: Hvis mit cv var en kioskbasker – hvem ville så købe?

Når vi har indledende samtaler med kandidater, bruger vi gerne 10-sekunders-udfordringen, som lyder: Fortæl mig hurtigt tre vigtige ting – hvem du er, hvad du kan og hvad du vil. Alle tre dele er vigtige, og det gælder også, når vi kigger et cv igennem for første gang.

En bevidstløs opremsning af job og årstal er ikke så interessant. Det er derimod hvilke opgaver, du har haft, hvilket ansvar du havde og hvilke resultater, du har været med til at opnå.

Desværre glemmer mange alle tre elementer. Måske skyldes det beskedenhed, men en fejl er det ikke desto mindre, for du skal skrive om det, du har bidraget med. Alle har skabt værdi på et tidspunkt i deres karriere, men det er de færreste, der fortæller om det – og det er dumt.

Jeg har tidligere været inde på, hvor lidt tid vi som headhuntere bruger på selve ansøgningen. Omvendt fylder cv’et i runde tal 98 pct. af vores tanker, når vi skal vurdere dig som kandidat.

Derfor skal du være omhyggelig og selvkritisk, så dit cv ikke ligner noget, der er trukket baglæns gennem en vandpyt. Tværtimod skal du bruge en del ressourcer på at skære det til.

Brug de enkelte dele af dit cv til at fortælle, hvad du lærte og hvad du dermed kan bruge i det job, du søger. Ja, det betyder formentlig, at du skal redigere i dit cv for hver ansøgning, du sender – men det er vigtigt.

Dit cv er ikke bare en karriereoversigt; det er en markedsføring af dig selv, og i al markedsføring gælder, at man skal gøre sig klart, hvad modtageren lægger vægt på – og indrette sit budskab efter det.

Sagt på en anden måde: Du må aldrig lade det være op til den enkelte læser at gætte, hvad du vil, og hvad du kan.

Husk at være specifik, når det gælder opgaver, ansvar og resultater – og vær ærlig: Du skal ikke tage æren for et succesfuldt projekt, hvis det i virkeligheden var et holdarbejde og dit største bidrag var at samle tallerkner efter morgenkaffen.

Og ja – der skal et billede med; gerne taget lidt professionelt og ikke arm i arm med en kammerat.

Har du haft mange ansættelser på kort tid, er det ikke nødvendigvis lig med, at du ryger ud i første sving. Det kan være en fordel at fortælle om baggrunden for dine jobskifter, og du kan lige så godt fortælle det selv, for vi spørger alligevel, hvis du kommer med i det sidste, snævre felt af ansøgere.

Som regel er der jo en god grund til, at du kun blev få måneder i det forrige job.

Kort sagt skal dit cv både afspejle den stilling, du søger, og det skal fortælle om de ting, du kan og vil bidrage med. Vi lægger meget lidt vægt på fine titler, men langt mere vægt på de afgørende elementer: Opgaver, ansvar og resultater samt de tre spørgsmål: Hvem er du, hvad kan du og hvad vil du?

Det kan gøre dit cv til en lille kioskbasker – og gøre hele forskellen på en jobsamtale og et afslag.

Tilbage til oversigten