Trækker dit menukort nye folk til?

Du bør nøje overveje, hvad dit menukort tilbyder nye medarbejdere

Din virksomhed er altid kendt for noget – det store spørgsmål er for hvad, da det er afgørende for, om I kan tiltrække de rigtige og ønskede kandidater.

Prøv eksempelvis at sammenligne din virksomhed med en restaurant. Her findes masser af forskellige typer med forskellige tilbud, der kan stille din sult, men det afgørende er, hvilke forventninger du har, inden du åbner døren – og hvordan dine forventninger bliver opfyldt.

Hvis du regner med en Michelin-oplevelse, dur det ikke med kolde fritter, lunken øl og en slatten sandwich. Hvis du forventer stegt flæsk med persillesovs, er quinoa og hytteost nok ikke lige sagen. Og hvis du drømmer om en saftig steak, er det nedtur at opdage, at stamrestauranten er blevet overtaget af en overbevist veganer.

Pointen er, at dine kommende medarbejdere gerne vil læse menukortet, inden de reserverer et bord. Og det skal vel at mærke være et troværdigt menukort.

Troværdighed og Employer Branding er ikke noget, man tvinger igennem på 14 dage. Det kræver en indsats og tålmodighed, og det kræver også, at jeres ansatte er en del af fortællingen. De ansatte er ambassadører, og ikke mindst på sociale medier betyder det meget, at kommende kandidater kan få en indikation af, hvordan jeres hverdag er, og hvad I kan tilbyde.

F.eks. nytter det ikke, hvis I beskriver jer selv som en arbejdsplads, der vægter det sociale fællesskab højt og som gerne holder hyggelige, sociale arrangementer efter fyraften – men der ikke findes et eneste gram af dokumentation for påstanden hverken på jeres hjemmeside eller på jeres sociale medier. Det er netop her, at I, og ikke mindst jeres nuværende medarbejdere, kan fortælle de positive historier fra jeres hverdag.

Hvis I gerne vil fortælle jeres kommende ansøgere, at der er rige muligheder for udvikling, efteruddannelse og nye udfordringer internt i jeres virksomhed, skal I huske at fortælle bredt om det allerede i dag. Det samme gælder, hvis I prioriterer det sociale ansvar højt eller er en virksomhed, hvor det internationale perspektiv fylder meget: Fortæl det.

Når I fortæller de ting, I lykkes med, lægger vægt på og er gode til, er det langt lettere for kandidater at forstå, hvem I er – og dermed vurdere, om I er en arbejdsplads, de har lyst til at være en del af.

Sagt på en anden måde: Når jeres menukort, jeres råvarer og jeres kundeoplevelser i restauranten er lette at gennemskue, får jeres gæster lettere ved at vælge jer til eller fra – og de ved, hvad de kan forvente, inden de vælger jer.

I princippet er det lige meget, om der er Michelin-stjerner ved døren, om menukortet er på japansk eller der serveres halvlunkne burgere og slappe fritter ved motorvejen; bare I er ærlige og læsbare. Pølsevognen har kun overlevet i knap 100 år, fordi kunderne ved, hvad de får.

Men hvorfor er det vigtigt at vise, hvem man er og hvad man kan? Fordi kampen om de bedste medarbejdere netop nu er hård – og den bliver hårdere. Som virksomhed skal I gøre jer attraktive for at lykkes med at flytte en medarbejder fra et godt job og over til jer selv. Medarbejderen skal ganske enkelt have gode grunde til at flytte.

Som jeg har sagt tidligere, er det ikke kun løn og titel, det handler om. Faktisk handler det som regel om en masse andet: Samarbejdet med kollegerne, kulturen på virksomheden, det sociale liv, virksomhedens omdømme og balancen mellem arbejdsliv og fritid.

Derfor skal I – og gerne inden I laver det næste jobopslag – spørge jer selv: Hvorfor skulle en kandidat vælge os frem for en konkurrent eller det job, hun/han allerede har? Hvad har vi, som skiller os ud og giver det ekstra touch, der kan fremkalde en ansøgning? Hvordan ser vores menukort ud?

Til sidst vil jeg blot gentage, at ethvert forsøg på Employer Branding er nyttesløst, hvis ikke medarbejderne kan mærke visionen og værdierne. En undersøgelse fra CORE-WORKERS, som er specialister i services inden for Employer Branding, viser, at 59 pct. af de potentielle ansøgere anser oplysninger fra medarbejdere i en virksomhed for at være mere troværdige end de oplysninger, virksomheden selv kommer med – og hele 70 pct. vurderer, at de er mere tilbøjelige til at søge et job i en virksomhed, hvis de har læst positive opslag og kommentarer fra virksomhedens medarbejdere på de sociale medier.

Derfor er det vigtigt, at både køkkenchefen, tjenerne og opvaskeren er stolte af jeres menukort. Ellers får I ikke de gæster, I håber på.

Tilbage til oversigten