LinkedIn Guide Søgeord Søgbar Rekruttering 1200x628Du har sikkert læst det før eller fået at vide, at du skal fylde din LinkedIn profil med søgeord. Men hvor mange gange har du fået at vide, hvor de omtalte søgeord præcis skal skrives, og hvad funktionelle søgeord i virkeligheden er?

Har du helt styr på ovenstående, så kan du med fordel skippe læsningen nu.
Er du derimod ikke SEO-ekspert på LinkedIn, og vil du forkæles med mine tre hemmelige søgeordstricks, så dit navn ender øverst i søgningerne på LinkedIn? Så bliv hængende!

For hvem vil ikke gerne ligge nummer ét på Google uden at betale for det? Uanset hvad du sælger, hvad du repræsenterer eller bare gerne vil findes for online, så handler det om at anvende søgeord og skrive dem korrekt.

Det gælder på alt fra personlige blogs til hjemmesider, men det er også afgørende for din LinkedIn profil. Her det også muligt at skille sig ud i mængden og blive fundet først af Headhuntere og Recruitere.

Din LinkedIn profil er dit faglige, personlige brand, som du kan opbygge præcis, som du ønsker – underforstået hvad du gerne vil findes for og identificeres med.

Læs også: Du høster som du sår, også på LinkedIn.

Som i en ansøgning skal du skrive det vigtigste først. Det kan være svært, og derfor er mit første råd, at du starter med at notere 30 ord, som er så vigtige for dit brand og din faglige profil, at de skal stå på LinkedIn.

Funderer du nu over, hvorvidt dine søgeord skal være på dansk eller engelsk, så anbefaler jeg, at du tilpasser søgeordene og generelt hele din profil til din målgruppe. Er du sælger i Mellemøsten, så dit primære netværk på LinkedIn er engelsktalende, vil jeg naturligvis have min profil på engelsk. Ellers kan du sagtens holde den på dansk, for de, der søger, foretager deres søgninger på både dansk og engelsk.

Tilbage til søgeordene, som du har noteret. De skal skrives så tidligt som muligt, for når der foretages en search på platformen, vises de LinkedIn profiler, hvor søgeordene fremgår først, nemlig øverst. Det betyder, at du med fordel bør lade dine søgeord fremgå i din overskrift, dit resume eller under din erhvervserfaring. Det vigtigste er, at de ikke kun fremgår under dine kompetencer nederst på profilen – en klassisk fejl, som mange falder i.

Søgeportalen på LinkedIn er dog ikke bedre end det indhold, som brugerne fylder profilerne med. Du kan eksempelvis være landets bedste indkøbschef, men hvis blot ord som glad, sød og smilende fremgår af din profil, dukker du ikke op i ret mange søgninger.

Funktionelle og gode søgeord er faglige begreber og branchespecifikke termer. En search efter en indkøbschef vil i højere grad bestå af ord som strategisk indkøb, ledelse, personaleansvar, disponering, forhandlingsansvar, leverandør, indkøbsvolume, rammeaftale og lignende.

Evner du at sammensætte dine faglige kvalifikationer med din personlighed, får du ug af søgemaskinen.

De tre hemmelige søgeordstricks

Når du igangsætter processen og fylder din profil med søgeord, vil du på et tidspunkt opleve, at du ikke har uanede mængder af plads, såkaldte tegn til rådighed. Det kan derfor være svært at få sat alle de listede ord på sit brand, men fortvivl ej. Her får du nemlig tre genveje til at fylde søgeord øverst på din profil, som kun et fåtal kender til – eller i hvert fald gør brug af:

  • Genopload dit cover- og profilbillede med hver 3-5 søgeord – billedets filnavn, fremgår også i søgninger
  • Angiv tre hjemmesider under dine kontaktoplysninger ved brug af funktionen, anden. Under type kan du under hver webadresse indtaste to til tre søgeord
  • Tilføj matchende jobtitler under eller ud for dine jobtitler

Dine kommende arbejdstimer vil optimere din profil, hvad angår SEO. Udviklingen og effekten kan du selv følge ved at tjekke visninger i søgninger nu og sammenligne med antallet et par uger efter, du har opdateret din profil.

Husk også at holde øje med din indbakke – for der går garanteret ikke lang tid, før du modtager din første Inmail.