Giver du værdi – eller stjæler du tid?

Giv din LinkedIn-profil et kritisk tjek – det kan hurtigt betale sig

Som virksomhed skal du være forsigtig med at stole blindt på det forkromede cv, du finder på LinkedIn. Ikke fordi det ikke kan bruges som pejlemærke – det kan det i dén grad – men fordi et cv ganske vist fortæller sandheden, men aldrig hele sandheden.

Men LinkedIn er meget mere end et cv. Du har plads til at fortælle mere om dig selv, dine værdier og den benzin, der driver dig, og det kan være en langt bedre og mere effektiv døråbner end en laaaang beskrivelse i punktform, der nok oplister alle dine triumfer, men ikke fortæller noget om, hvordan du opnåede dem og hvorfor de var vigtige for dig.

LinkedIn er tæt på at være uundværligt for os, der arbejder med rekruttering. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi kun finder kandidater ad den vej, men vi finder mange.

Derfor mener vi klart, at LinkedIn er uundværligt også for dig, der arbejder seriøst med din jobsøgning eller bare har en idé om, at din karriere stadig er i fuld gang (at virksomheder så også har stor glæde af at profilere sig professionelt på LinkedIn, når de skal tiltrække de rigtige kandidater med de rette værdier, er en anden snak. Den tager vi ved en anden lejlighed).

Som kandidat skal du derfor vide, hvordan vi som headhuntere læser din profil. Ja, der er fortsat mange job, der bliver besat udenom rekrutteringsfirmaer, men selv i de tilfælde bliver dit elektroniske visitkort tjekket. Jo, det gør.
Derfor skal du spørge dig selv om det samme, som vi spørger om i overskriften: Giver du værdi – eller stjæler du tid?

I realiteten kan det koges ned til tre ord: Relevans. Overskuelighed. Professionalisme.

Relevansen er det vigtigste. Det kræver, at du spørger dig selv, hvad du vil findes på og kendes for. Dine matematikkarakterer fra folkeskolen er næppe relevante, men det er din uddannelse, din efteruddannelse, dine erfaringer og – måske – dit frivillige arbejde.

Beskriv for dig selv, hvilke værdier og kompetencer, der driver dig fremad. Det er nemlig de samme værdier og kompetencer, du skal ansættes på.

Næste trin er det overskuelige. En af de gode ting ved LinkedIn er, at du kan beskrive dig selv med et summary; altså en sprød tekst om dig selv.

Her gælder det om at være kort og præcis og (ikke mindst!) at luge ud i alle de kedelige klicheer. Har du f.eks. skrevet, at du kan have mange bolde i luften eller at du er en holdspiller, så skriv det om!

Vi læser masser af cv’er, og lige så skidt, vi får det af at læse gennemtyggede klicheer; lige så glade bliver vi for hurtigt at kunne finde dine spidskompetencer, din drivkraft og måske også dine mål med livet og karrieren.

Gør det gerne personligt, men aldrig privat – din målgruppe er professionel og sådan skal du selv agere. Kan du ikke gøre det selv, så få hjælp til det.

Det fører frem til tredje punkt: Det professionelle. Vi har sagt det flere gange, men husk det alligevel: LinkedIn er IKKE Facebook, og det, der er sjovt med vennerne det ene sted, virker useriøst og uvedkommende det andet.

En professionel profil er ikke nok til at blive ansat, men en uprofessionel kan hurtigt koste dig en samtale.
Hertil hører, at du bruger tid og måske penge på et ordentligt profilbillede; gerne hos en fotograf.

Hvor uretfærdigt, det end kan virke, betyder førstehåndsindtrykket ekstremt meget – både for os headhuntere og for virksomhederne.

En doven selfie på sofaen med PlayStation i baggrunden eller et feriebillede med paraplydrinks, pool og plirende øjne er forbeholdt dit private Vi; ikke din professionelle profil.

Dine værdier og dit cv kan være nok så fremragende, men det forkerte billede kan gøre selv den mest sultne virksomhed skeptisk – og så er der ikke langt til en nedadvendt tommelfinger.

Kort sagt skal din LinkedIn-profil have fokus på at give værdi for dem, der ikke kender dig i forvejen. Du skal netop ikke spilde deres tid, men tænke på, hvordan du fremstår over for nye forbindelser.

Det er egentlig ikke svært, men alligevel ser vi hver dag på LinkedIn adskillige eksempler på, hvordan det ikke skal gøres.

Men det er selvfølgelig ikke dig, vi tænker på – vel?

Tilbage til oversigten