Onboarding Preboarding 1200x628En god, første arbejdsdag begynder længe før den nye medarbejder træder ind ad døren. Ja, selvfølgelig, tænker du måske. Men det er der altså mange andre, der ikke gør. Desværre.

Vi er (alt for) mange gange stødt på historien om hr. Jensen, der går forvirret hjem fra sin første dag blandt nye kolleger. På hele hjemturen har han en svirrende og svimmel fornemmelse i hovedet, fordi dagen var ét stort rod:

Chefen var alligevel ikke til stede. Ingen vidste rigtigt, hvor Jensen skulle sidde – eller hvor den nye telefon befandt sig. Ingen kom forbi og sagde velkommen, og i kantinen sad han alene. Da det endelig lykkedes ham at finde derop, altså.

Den slags velkomst – eller mangel på samme – er desværre lige så almindelig, som den er forkert. Hvis du nogen sinde har prøvet at føle dig uvelkommen til et selskab, kan du gange den følelse med 10 – så har du et billede af, hvordan hr. Jensen har det på vejen hjem. Og hvis den første dag ikke er nogen succes, er der en stor risiko for, at de kommende dage og uger heller ikke bliver det.

Lav en tjekliste
Som ny arbejdsgiver eller måske daglig leder for Jensen er det dit ansvar, at han føler sig hjemme. Tjeklisten til førstedagen er faktisk ikke så svær endda, f.eks.:

  • Mobiltelefonen skal være klar og opladet
  • Bordet skal stå ryddet, med en stak nye visitkort liggende klar
  • Måske skal der stå en buket blomster el. lign. på bordet
  • En kollega, der byder velkommen, viser rundt og præsenterer

Med disse fire grundelementer på plads har den første arbejdsdag gode chancer for at blive en god oplevelse for begge parter. Men i virkeligheden begynder det tidligere, for de færreste bryder sig om at møde totalt uforberedte op til et nyt job.

Som leder er det dit ansvar at den nye medarbejder ved, hvad der forventes af f.eks. den første måned eller to. Hvilke opgaver venter? Hvem har ansvaret for dem? Hvad er succeskriterierne – og er der plads til begynderfejl?

I gang 14 dage før
Samtidig skal den nye medarbejder have et overblik over sin værktøjskasse. Allerede et par uger før bør du udlevere en række materialer, der skaber fundamentet ikke blot for en god første arbejdsdag, men for en god første måned eller to. Og der er masser af muligheder:

Listen over relevante kundekontakter kan være interessant – måske er de første par mødeaftaler endda allerede på plads.

Produktblade eller brochurer skal læses igennem, så hr. Jensen ikke starter på bar bund. Links til interessante hjemmesider med yderligere informationer om netop jeres branche giver også god mening.

Det samme gør agendaen til de kommende interne møder eller referater fra de seneste møder – eller hvad med en navneoversigt over de personer, Jensen skal arbejde tættest sammen, ledsaget af en opfordring til at hilse på hinanden f.eks. på LinkedIn?

Det gør første arbejdsdag langt nemmere, og de giver de nye kolleger noget at tale om hen over frokosten.

Alle disse tips er netop kun tips, men de er alle værd at overveje. Samtidig er det vigtigt, at du fornemmer, hvordan den nye medarbejder selv foretrækker at komme i gang.

Den metode, du brugte ved den forrige ansættelse, skal formentlig justeres lidt – nogle mennesker er praktisk anlagte og skal helst se så meget som muligt af arbejdspladsen den første dag; andre er mere analytiske og har mere brug for en masse viden, gerne serveret på tomandshånd.

Her vil du måske sige: Arh, klap nu lige den nærmeste hest. Den nyansatte skal jo også selv ha’ noget med under armen på den første dag – det er vel ikke os, der skal levere det hele?

Nej, selvfølgelig ikke. Enhver ny medarbejder er naturligvis også forpligtet til at møde motiveret, frisk og åben – men den slags fungerer bedst, når det går begge veje.

Vidste du, at…
At tage godt imod en ny medarbejder er ikke kun godt for den daglige trivsel på arbejdspladsen. Det er også fornuftigt, set fra en økonomisk vinkel.

Undersøgelser viser nemlig, at 20 pct. af alle nyansatte overvejer at droppe deres nye job i løbet af den første måned. Det er et højt tal – også unødvendigt højt.

Andre undersøgelser viser også, at der er primært tre grunde til at en medarbejder – nyansat eller ej – siger op. Måske kender du dem allerede:

  • Dårlig ledelse/urimelig adfærd
  • Manglende mål for arbejdet
  • Mangel på etablerede netværk, både internt og eksternt

Til gengæld er undersøgelserne også meget klare på, hvad medarbejderne ønsker af en chef for at kunne trives i hverdagen. Især fem punkter skiller sig ud – dem fortæller vi mere om i denne artikel.