Er du klar til Generation Why?

Du skal have en klar mission for din virksomhed med til næste jobsamtale.

Motivation er med til at få det bedste ud af dine medarbejdere. Men motivation er ikke en statisk størrelse – og det gælder på flere måder.

For det første bliver Hansen og Jensen ikke nødvendigvis motiveret af det samme – og det skal du som leder være klar over. For det andet spiller motivation stille og roligt en større og større rolle, når man vælger at skifte job.

Her kan man naturligvis tale om den motivation, der udløses af højere løn, bedre arbejdsforhold, mere ansvar og større firmabil. Men ikke mindst blandt de yngre mærker vi klart, at den sidste tusse i løn er uvæsentlig, hvis de ikke kan identificere sig med de værdier, en virksomhed har.

Helt firkantet kan man ikke dele det op, men især mange af dem under 30 – dvs. dine medarbejdere i fremtiden! – er langt hurtigere til at spørge ”Why?” end til at spørge ”How much?”. Penge er vigtige, bevares, men de skal ledsages af værdier.

Vi kan kalde dem Generation Why – dem, der insisterer på at vide, hvorfor din virksomhed er sat i verden og hvad jeres mission er; kort og kontant formuleret. Og det skal du kunne svare på.

Det skal ikke være en masse floskler med varm luft, grædende børn og violiner i baggrunden, men en kort og præcis beskrivelse af, hvorfor I alle sammen møder ind på jobbet hver dag og er indstillet på at yde jeres bedste.

En af de virksomheder, vi har stødt på, som arbejder meget bevidst med deres ”Why”, er Neets A/S i Horsens, som laver betjeningspaneler til AV-systemer i klasse -og mødelokaler. Direktør Michael Jarl Christensen mærker klart, at det er blevet sværere at skaffe nye medarbejdere de senere år.

“Mange viger tilbage fra at forlade deres job, både af loyalitet og fordi de sidder i en hverdag, der fungerer. Vi oplever af og til kandidater, der siger nej til et job, fordi de ikke vil køre frem og tilbage fra Aarhus – den ekstra tid på motorvejen går for meget ud over hele logistikken i hverdagen,” konstaterer han.

Neets annoncerer gerne efter medarbejdere, kombineret med ekstern hjælp til rekruttering. Annoncering er nemlig slet ikke nok længere, siger direktøren:

“For få år siden fik vi typisk et trecifret antal ansøgninger, når vi opslog et ledigt job. Nu får vi nogle gange under 10. Derfor er det vigtigt også at bruge professionel rekruttering, som både kender markedet og som kender os. Ansættelser i dag handler utroligt meget om værdier og hvilken mission, virksomheden har defineret for sig selv, og der hjælper rekrutteringsfirmaet med at finde de helt rigtige profiler,” siger Michael Jarl Christensen.

Hos Neets er ”Why” defineret som ”We believe in making life easy for presenters”. En umiddelbart enkel sætning, som har den klare fordel, at den er let at huske, let at forklare og ganske forståelig i hverdagen. Står man som medarbejder med et valg, skal man – groft sagt – vælge det, der er lettest for brugeren i den sidste ende.

Michael Jarl Christensen er ikke i tvivl om, at virksomhedernes værdier – i skikkelse af et ”Why” – bliver stadigt vigtigere de kommende år.

“Vi kan allerede mærke en tydelig tendens. Kampen om de dygtige medarbejdere bliver ikke mindre hård fremover, og de virksomheder, der har den bedste fortælling, den mest spændende mission og den mest tydelige retning, bliver de mest attraktive,” siger direktøren.

Hos Neets, der snart runder 20 medarbejdere, er det derfor en væsentlig del af enhver rekrutterings- og ansættelsesproces, at kandidaterne får et nøje kendskab til virksomhedens mission.

Det er den, de skal identificere sig med; ikke blot for at sige ja til jobbet, men også for at have motivationen klart på plads fra første arbejdsdag. Og jo bedre, de kender missionen – altså det klart lysende ”Why” – jo hurtigere kommer de ind i hverdagen.

Neets er altså godt i gang med at skabe den fortælling og den forståelse, der skal tiltrække nye medarbejdere. Hvis I ikke allerede har gjort det i jeres virksomhed, bør I gå i gang.

Det bliver nemlig i Generation Why, I skal finde mange af jeres medarbejdere i fremtiden.

Tilbage til oversigten