Du skal gøre forskel på dine medarbejdere

Hvis du behandler dine medarbejdere som én grå masse – så får du også et gråt resultat.

Dén logik lyder ganske indlysende for de fleste. Men det er noget andet at implementere den i hverdagen. Vores oplevelse er desværre, at mange danske virksomheder har en tendens til at vurdere og behandle deres medarbejdere stort set ens, når det gælder alt fra efteruddannelse til arbejdstider.

Det kan der være mange årsager til. Dels virker det umiddelbart mest retfærdigt for alle, dels kan det virke mest praktisk, fordi du som leder undgår at skulle huske og forklare de forskellige vilkår, dine medarbejdere oplever i hverdagen.

Men det er ikke retfærdigt at behandle folk ens, når de har forskelligt udgangspunkt.

Et godt eksempel er folkeskolen, hvor man (heldigvis) bliver stadigt bedre til at tage fat i eleverne, der hvor de hver især er – og ikke der, hvor gennemsnittet befinder sig.

Når Usain Bolt løber fra alle de andre i et 100 m løb, er det oplagt retfærdigt, at alle skal løbe den samme distance for at kunne vurderes ens. Men i en virksomhed har du formentlig både sprintere og sejtrækkere, formel 1-racere og dieselbiler, og naturligvis skal de ikke sættes til at løbe den samme distance.

I sporten er det oplagt at lade hver enkelt gøre det, han eller hun er bedst til – og give dem pladsen. Derfor beder man ikke Usain Bolt løbe maratonløb.

Som virksomhed skal du derfor skabe rammerne, så dine medarbejdere trives optimalt og derved yder optimalt – og du skal huske at forklare, at det netop er det, du gør. Du gør ikke forskel på folk, fordi du er ond eller dum. Du gør det, fordi du vil have dem til at trives, så de kan yde deres bedste.

En af dem, der gerne opfordrer til at gøre forskel, er ekstern lektor på Aarhus Universitet og virksomhedskonsulent Mads Bab fra Gnist, der arbejder med positiv psykologi til at forandre hverdagen og resultaterne. Her er hans bud på, hvorfor du skal gøre forskel på dine medarbejdere:

- Fordi vi alle er forskellige som mennesker. Vi tænder ikke på det samme, vi kan ikke det samme, og vi henter ikke motivationen det samme sted. Der er masser af ressourcer i også at fokusere på det, der driver os og det, vi er dygtige til, i stedet for primært at kigge på svaghederne og det, der går galt. Dermed siger jeg ikke, at vi skal rose hinanden bevidstløst – tværtimod – men vi skal forstå mekanismerne bag de ting, der lykkes og forstærke dem, når vi kan, siger Mads Bab og fortsætter:

- Ros kan være okay, men det kan også blive en sovepude, fordi man ubevidst kan tænke: Jeg gør det godt nok; jeg behøver ikke anstrenge mig mere, og næste gang gør jeg bare det, jeg plejer. Ros kan være ødelæggende for forandring, hvis det bliver den eneste feedback. Derimod skal der hele tiden være fokus på at raffinere de elementer, der styrker den enkeltes performance.

For ham er det helt naturligt, at medarbejdere kan have vidt forskellige arbejdsforhold:
- En person, der f.eks. af natur er nysgerrig og kreativ, skal typisk have andre rammer end den, der tænker stringent og struktureret. Hos en af mine kunder var der netop en sådan person, og de fandt ud af, at han kunne bidrage langt mere, når han blev inddraget i projekterne helt fra begyndelsen. Det gjorde resultatet bedre, og medarbejderen blev langt bedre, fordi hans kreativitet var med til at sætte rammerne for hele projektet.

- Dermed siger jeg også, at f.eks. goder og arbejdstider ikke nødvendigvis skal være ens, fordi forudsætningerne og forventningerne er forskellige. Det betyder naturligvis ikke, at man skal åbne for de rene egotrip for hver enkelt medarbejder. Udfordringen er selvsagt at skabe balancen mellem den enkeltes udfoldelse og fællesskabet på arbejdspladsen, fordi alle kan profitere af at dele viden og ideer, understreger Mads Bab.

Mange danske virksomheder viger tilbage for denne forskelstanke. Det kan føles besværligt, og det kolliderer frontalt med traditionerne.

Men det er nødvendigt for at komme videre, siger han:
- Dagligt taler vi om vækst, og det opnås altså ikke uden forandringer – og inderst inde ved vi godt, at vi ikke får noget nyt, hvis vi gør, som vi plejer. Der er et stort potentiale i at tænke anderledes og i at lade medarbejderne sprudle løs. Et princip som LEAN er fint til f.eks. at arbejde effektivt, men ren effektivitet er altså ingen garant for nye ideer, nye kunder og nye markeder. Det kan derimod komme, hvis du skaber rammerne for at lade dine medarbejdere gøre det, de får mest energi af – og hvis du tør gøre forskel på dem.

Såvidt eksperten i positiv psykologi og forandring – og med de ord vil jeg ønske dig en god og foranderlig sommer. Husk at gøre (en) forskel…

Tilbage til oversigten