Det her bruger din headhunter sin tid på

Den rigtige kandidat er altid resultatet af et stort forarbejde.

Vi får ofte spørgsmålet: Hvad laver du egentlig som Headhunter? Hvad består din hverdag af – og er der nogle hemmelige tricks?

For det første er det altid helt fair at spørge din Headhunter, hvordan de arbejder. Vi svarer også altid gerne, når vi får spørgsmålet. For det andet består arbejdsdagen af noget, der ikke er spor hemmeligt, men omvendt heller ikke lyder voldsomt smart: Forberedelser og kortlægning, sparring og samtaler – og masser af valg.

Der kan sagtens være hemmeligheder undervejs, for en del af vores arbejde kræver en høj grad af diskretion. Men vores metoder er det intet hemmeligt eller mystisk i.

At være Headhunter er at være en slags flyttemand, der skal få mennesker til at flytte sammen rent arbejdsmæssigt, og gennem samtaler og personprofiler finde frem til det rigtige match, så forholdet bliver både langvarigt og fyldt med positive oplevelser.

Af og til har vi hørt det synspunkt, at headhuntere – når opgaven hos kunden først er defineret – ”bare” går hjem og bladrer i kataloget over de personer, de har i deres kartotek over mulige kandidater, finder de tre-fire umiddelbart bedst egnede og præsenterer dem for kunden.

Sagt på en anden måde: At være Headhunter handler mere om at være en dygtig bogholder end at kende og vurdere mennesker.

Det er, selvfølgelig, helt forkert, og jeg tror ikke på, at der er nogle seriøse headhuntere i dette land, som i så høj grad støtter sig til navnene i en database. Vi gør i hvert fald ikke. I stedet bruger vi flittigt nogle andre værktøjer: Målrettet kommunikation, opsøgende arbejde, sparring og netværk.

Læs også: Det skal du spørge dit rekrutteringsfirma om.

Vi får selvfølgelig også mange kvalificerede ansøgere, som søger af sig selv. Det gør de, fordi headhunterne har lavet det rigtige forarbejde, defineret opgaven og den ønskede profil helt nøjagtigt, og dermed kunne kommunikere så præcist, at flere vælger at søge selv. Både dem, der er i job, og dem, der ikke er.

Her får vi altid mange kvalificerede kandidater i spil, og tit kommer det rette match ad denne vej.

Men mindst halvdelen af vores arbejdstid går med at screene og afsøge markedet for mulige kandidater; både via LinkedIn og via vores personlige og fælles netværk, som er en uundværlig del af at være Headhunter.

Opgaven er hver gang at finde en lille håndfuld kandidater, som både fagligt og ikke mindst på det personlige og værdimæssige plan er det helt rigtige match. Det tager tid, for i hvert enkelt tilfælde skal vi finde, kontakte, vurdere og konkludere.

Samtidig sparrer vi altid meget med virksomheden, og vi holder samtaler med medarbejderne i den virksomhed, hvor kandidaten skal arbejde. På den måde får vi kortlagt både hvilke behov og forventninger, virksomheden og kandidaten har til hinanden, og vi får et indtryk af virksomhedens hverdag og værdier. Det er vigtigt for at kunne finde en person, som kan passe ind på holdet så hurtigt som muligt.

Et vigtigt mål for enhver Headhunter er at undgå fejlansættelser. De er dyre, ikke kun økonomisk, og kan være enormt frustrerende både for virksomheden, headhunteren og for kandidaten.

Der er aldrig nogen garanti for, at et match bliver helt perfekt, når først hverdagen melder sig, men jo bedre og mere grundigt, din Headhunter har gjort sit forarbejde, jo større chance er der for at ende med store smil på begge sider af bordet. Hvis det sker, er vores opgave lykkedes.

Samtidig er det selvfølgelig ikke nok at finde en liste med navne. Næste skridt er lige så vigtigt: At prikke dem på skulderen og tage en seriøs snak med dem om, hvorvidt de er modne til at prøve noget nyt, eller om de stortrives så meget i deres nuværende stol, at de reelt ikke ønsker at prøve noget andet.

Det er ret almindeligt, at en medarbejder siger pænt nej tak, og vi må pakke vores diskrete henvendelse ned igen. Heldigvis, kan man sige, for hvis alle danske medarbejdere sad utilfredse på spring og udkig efter noget nyt, ville det gå ud over både motivation og bundlinjer i de danske virksomheder.

Læs også: Se på dig selv som senior - og lav en plan.

Men selvfølgelig finder vi også dem, der er klar til noget nyt. Det kan være dem, der føler, at de jobmæssigt er endt i en blindgyde, eller som bare trænger til en ny udfordring – og her begynder det at handle om psykologi og personlige samtaler.

Vi skal finde deres stærkeste motivation for at tage jobbet, og ved at analysere både deres faglighed og personlighed skal vi have et klart billede af, hvad de kan bidrage med, inden vi kan anbefale dem til virksomheden.

Som Headhunter er vores primære opgave altid defineret af virksomheden:

Vi skal besætte en ledig stol med den bedst mulige medarbejder, så ejer og bestyrelse slipper for en ødelagt nattesøvn, og de ansatte kan se frem til at møde en ny og engageret kollega.

Og du må altid gerne vide, hvordan vi arbejder. Der skal nemlig mere til end en simpel søgning i et regneark for at levere det rette match.

Tilbage til oversigten