Derfor skal du åbne op omkring dine revner i murværket!

Undlader du at åbne op omkring virksomhedens udfordringer i frygt for at skræmme potentielle medarbejdere væk? Så skal du vide, at du ikke er alene – du skal dog også vide, at det er en dårlig taktik, hvis dit mål er at opnå et værdifuldt og langvarigt ansættelsesforhold.

Et internationalt arbejdsmiljø, mulighed for at arbejde remote, en dedikeret indsats for den grønne omstilling eller en uformel kultur med tårnhøjt til loftet. Der findes mange salgsargumenter, man som virksomhed kan ty til, når man skal tiltrække sin næste medarbejder.

Men hvis du mest af alt slynger om dig med varm luft i din salgstale – og hvis den ikke komplimenteres af åbenhed og ærlighed omkring de udfordringer, I står overfor som virksomhed – ja, så kan det da godt være, at du fanger kandidaternes opmærksomhed; men det fører næppe til et stærkt ansættelsesforhold i længden.

Derfor arbejder vi i HumanTrust ud fra det, vi kalder den fulde tilstandsrapport; et begreb, vi har lånt fra ejendomsbranchen. For på samme måde som, at selv den skønneste bolig har nogle skavanker, er det naturligt, at der vil være nogle K1’ere, K2’ere og K3’ere i en potentiel arbejdsrelation – og spørger du os, skal de frem i lyset, før ansættelseskontrakten underskrives.

Det kan nemlig koste dyrt at ansætte en medarbejder på falske forhåbninger og tomme løfter, som kvitterer med en opsigelse, så snart vedkommende opdager rotterne på loftet.

Vær ærlig – det smitter!

Når den fulde tilstandsrapport præsenteres fra start, får begge parter derimod mulighed for åbent og ærligt at drøfte eventuelle bekymringer, og lige akkurat derfor er gennemsigtighed i vores optik afgørende for den gode langsigtede investering – både set fra arbejdsgiver og medarbejders side.

Hvis du som kommende arbejdsgiver tør at åbne op om en utæt fug eller lidt malerstænk på gulvet, så har jeg endnu til gode at opleve, at det ikke skaber respekt, tillid og troværdighed. Samtidig vidner jeg gang på gang, hvordan den ærlige tilgang smitter af på kandidaten, som selv får lettere ved at finde modet til at sætte ord på sine egne usikkerheder.

Og hvem ved; måske den rette kandidat vil vurdere det, du er allermest usikker på, som værende en bagatel – eller sågar en styrke.

Med andre ord risikerer du ganske enkelt at afskrive et stærkt ansættelsesmatch, fordi du er nervøs for at dele en K3’er, som egentlig kan vise sig at være en tiltrækningsfaktor for den rette kandidat.

For nogle vil en bærende væg i køkkenet sætte en stopper for drømmen om et åbent køkkenalrum, mens andre huskøbere ser stort potentiale i et håndværkertilbud. På samme måde vil nogle blive skræmt af en virksomhed, der står overfor en turnaround, mens det at tage del i en forandringsproces for andre er en stor motivationsfaktor. Derfor er det også min klare opfordring, at man i stedet for at lægge låg på sine udfordringer, italesætter kandidatens rolle i det, man ønsker at forandre.

Uanset, om der er motivationspoint at hente, vil jeg altid være fortaler for ærlighed i rekrutteringsprocessen; for sandheden skal nok komme frem før eller siden.

Tilbage er der blot at spørge: ”Er du klar til at lægge frygten for at skræmme kandidaterne væk på hylden?” Så er det hellere nu end senere, at din rekrutteringsstrategi skal bygge på gennemsigtighed og åbenhed.

God fornøjelse!

Tilbage til oversigten