Skriv et godt jobopslag – første gang!

Klicheerne skal ud, når nye medarbejdere skal ind

Hvilket sprog taler du i jobannoncen? Og hvem skriver du den til?

Det lyder måske som mærkelige, næsten banale spørgsmål. Men når man trawler igennem skoven af jobopslag på print og på net, bliver spørgsmålene særdeles relevante.

Der er nemlig mange, der glemmer ordet ”annonce”, når de skriver. Men det ord er vigtigt – det betyder nemlig, at du som virksomhed skal sælge noget: En arbejdsplads og et spændende job.

Derfor skal du tale til kandidaten – gerne direkte – i stedet for at bruge jobopslaget som første del af en firmakrønike. Det er ikke firmaets forhistorie, der er interessant; det er den fremtid, du kan tilbyde kandidaten.

Nej, selvfølgelig er det ikke uvæsentligt, hvilke værdier I driver virksomheden efter, og de må også gerne fremgå af teksten. Men ikke som det første, ikke som det mest fyldige og ikke som det mest tillokkende.

Opslag med klicheer

Den værste – og, desværre, mest typiske – fejl er at læsse jobopslaget til med klicheer. Du kender dem, når du ser dem: Kandidaten skal være ”dynamisk”, ”have mange bolde i luften”, kan ”se frem til et spændende job” og må gerne ”være fleksibel og med en god sans for humor”.

Du kender sikkert flere, og fælles for dem er, at de er slidt helt tomme for indhold – prøv bare at sætte et ”ikke” foran. Den slags vendinger er så generelle, at de bliver intetsigende, og de kunne lige så godt være spyttet ud af en computer.

Disse klicheer signalerer ikke en virksomhed, der gør sig umage for at tiltrække gode medarbejdere, men derimod en virksomhed, der ikke gider bruge den nødvendige tid på at gøre sig klart, hvad de forventer og ønsker.

Genbrug af tekst

Klicheerne har også det til fælles, at de er groft upersonlige. Også derfor skal du, fra første linje, tænke på, hvem du taler til. Er det en sælger eller en økonomichef? En udvikler eller en driftsnørd? Det er din modtager, der definerer, hvad du skal fortælle og i hvilken rækkefølge.

En anden typisk fejl er at genbruge teksten fra forrige gang, hvor I havde et lignende job ledigt. ”Den må vel være god nok”, lyder argumentet.

Ja, måske – men kun, hvis virksomheden overhovedet ikke har udviklet sig i den mellemliggende periode. Og det gælder vel ikke for jer?

Det gode jobopslag kræver forberedelse. Du skal altid, inden du begynder at skrive det, finde en klar definition af, hvad jobbet rummer, hvad kandidaten skal kunne og hvordan hans/hendes hverdag kommer til at se ud.

Så kan I komme uden om klicheerne, og det gør I bedst og lettest ved at være konkrete og personlige. Du skal ikke efterlyse ”gode lederegenskaber”, for det er så uklart, at hver enkelt læser kan anbringe sine helt egne billeder af en god leder ind i sammenhængen.

I stedet skal du fortælle kandidaterne præcist, hvordan I som virksomhed definerer en god leder, og hvad I forventer.

Ønsker udfordringer

Kandidaterne skal vide, hvad jobbet giver dem af muligheder og hvad det kræver. Hvad er der i det for mig, lyder det mere eller mindre bevidst i deres baghoved fra første gang, de skimmer annoncen. Og her er en (måske) overraskende pointe:

Det er næsten aldrig lønnen, der er mest afgørende for de dygtige kandidater. Lønnen er aldrig helt ligegyldig, bevares, men den indledende interesse skabes af andet end løn og traditionelle personalegoder.

For mange er det især vigtigt, at de har et job, hvor de ikke gror fast, men i stedet bliver udfordret og hvor de har mulighed for at flytte sig selv, f.eks. i form af videreuddannelse og kurser – og kan din virksomhed leve op til det, skal du signalere det klart i dit jobopslag.

Når en kandidat skal vælge at søge jobbet hos jer, skal det altså være appetitligt. Et menukort på en restaurant fortæller jo heller ikke bare, at ”hovedretten er noget kød med lidt grøntsager og en slags sovs til”.

Nej, den beskriver i detaljer, hvor kødet stammer fra, hvordan tilbehøret er tilberedt og hvilke smagsnuancer, du kan forvente. Jo flere detaljer, jo mere glæder du dig til at smage.

Samtidig skal du turde fortælle klart, hvad succeskriterierne i jobbet er, så kandidaten har en reel mulighed for at vurdere jobbet.

Tilbage til oversigten