Så dyrt kan det være at fejlansætte

Brug tid nok på at ansætte den rigtige – det betaler sig af flere grunde.

Det er ikke svært at ansætte. Men det kan være svært at ansætte rigtigt – og det er dyrt at ansætte forkert. Og ofte stiger risikoen for at ansætte forkert, jo hurtigere du tager beslutningen.

Hurtige løsninger kan virke tiltalende, fordi de virker effektive og signalerer en vis handlekraft, men en hurtig og forkert beslutning kan naturligvis aldrig måle sig med en langsom og rigtig. Slet ikke når det gælder ansættelser.

Det skyldes ikke mindst, at en fejlansættelse kan være dyr for begge parter. Både virksomhed og ansat. Den ansatte kan få et knæk på cv’et og selvtilliden, og virksomheden kan få et unødvendigt minus i regnskabet.

En god måde at undgå fadæser på, er at være grundig. Første indtryk af en kandidat kan naturligvis give et fingerpeg, men et fingerpeg er aldrig et facit. Vi anbefaler altid at lade finalefeltet af kandidater gå igennem en test; alene af den grund, at det giver dig et langt mere nuanceret og troværdigt billede af kandidaternes styrker og svagheder.

Som det så klogt er blevet sagt: At ansætte nøglemedarbejdere uden en tilbundsgående test svarer populært sagt til at gå på indkøb med bind for øjnene. Ja, du kan være heldig at ramme rigtigt, men reelt aner du ikke, hvad du køber eller hvad du betaler for.

Naturligvis er alle fejlansættelser ikke lige kostbare. Alligevel er der en tommelfingerregel, som der er generel enighed om i branchen:

Alt efter omstændighederne koster det mellem 75 og 150 pct. af en årsløn at ansætte den forkerte medarbejder.

Omregnet til menneskepenge betyder det, at en fejlansat medarbejder med blot en halv million i årsløn i heldigste fald koster virksomheden 375.000 kr. – i værste fald trekvart million. Penge, der går direkte fra bundlinjen.

Hvorfor er det så dyrt? Det er der flere årsager til, og det hænger også sammen med årsagen til, at ansættelsen var en fejl. Måske er det fagligheden, der ikke kan leve op til det, der blev lovet ved jobsamtalen; måske er det kemien og værdierne, der slet ikke passer til hverdagen i din virksomhed. Begge dele kan koste, og begge dele kunne man have undgået.

En væsentlig faktor er selvfølgelig tidsforbruget, både på direktionsgangen og i personaleafdelingen i forbindelse med hele ansættelsesproceduren. Men det koster også timer hos de øvrige medarbejdere; både når der skal læres op og når der skal ryddes op efter fejlansættelsen. De medarbejdere, der i en periode, må varetage hans/hendes opgaver, kan ikke passe deres egne.

Værre er de omkostninger, der har direkte med kunderne at gøre.

En medarbejder, som enten ikke er klædt fagligt på eller som udstråler noget helt andet end virksomhedens normale værdier, kan koste dyrt i form af tabte kunder.

De fleste kunder kan sagtens forholde sig til forandring og nye ansigter, blot de føler, at de fortsat får troværdig sparring og at tonen og værdierne ikke ændrer sig med hvert nyt ansigt. Men kunder, der kommer i tvivl om din virksomheds værdier og/eller faglighed, begynder snart at kigge sig om efter en anden leverandør – og så bliver fejlansættelsen for alvor kostbar.

Det kan også være dyrt på de indre linjer. For én ting er, at kunderne kan blive skuffede, men hvis kemi, kvalitetssans og/eller almindelig arbejdsmoral ikke stemmer overens med resten af holdet, kan det også koste dig gode medarbejdere.

Desværre har vi set lidt for mange eksempler på, at en ny medarbejders facon får nuværende medarbejdere til at skæve efter udgangen. Og det er ikke optimalt, for så risikerer du, at ét fejltrin koster særdeles dyrt i erfaring, netværk og knowhow.

Hvorfor går det så galt, når det går galt? Ofte fordi forarbejdet, før underskriften, ikke er godt nok. Det er ikke nok, at en person virker overbevisende ved den første samtale. Det er ikke tilstrækkeligt at forstå at sælge sig selv, hvis man ikke forstår virksomheden.

Det rækker ikke med gode papirer og pæne udtalelser, hvis arbejdstempoet er for lavt. Og så videre. Der skal analyser og tests til, lyder vores råd – og jo mere central, den nye medarbejder er, jo vigtigere er det.

Det koster nok lidt ekstra i forberedelsesfasen, det er sandt.

Her skal du blot huske, at udgifterne til den rigtige ansættelse altid er markant meget lavere end prisen for den forkerte.

Især hvis du ledsager den rigtige ansættelse af et velstruktureret onboarding-forløb, så det bliver let for den nye medarbejder at performe stort set fra første dag.

Tilbage til oversigten