Pas på lønpres – og sats på andre områder

Mere i løn er ikke altid løsningen – det kan endda give bagslag.

Det kan virke mærkeligt at konstatere det, når der samtidig er personer, som forgæves leder efter job – men i nogle brancher er det i høj grad ved at være ”købers marked”. Det betyder, at bestemte kompetencer og uddannelser er ved at være en mangelvare.

Vi hører efterhånden ugentligt om det i flere håndværksfag, hvor f.eks. byggefirmaer har oplevet at lede forgæves efter nye folk igennem flere måneder. Andre brancher, både inden for produktion og service, kan begynde at melde om det samme:

Nøglepersoner med den rigtige baggrund og de rigtige personlige egenskaber bliver stadigt sværere at finde.

Det oplever vi naturligvis også som rekrutteringsfirma: De rigtige kandidater er derude, men det er blevet sværere at lokke dem til at skifte job, selvom der kan være rift om dem.

På den måde minder situationen lidt om 2006 og 2007: At der var mangel på arbejdskraft og at man som ansat kunne skifte job flere gange på et år – og hver gang til en højere løn.

Men her er det så, at vi som rekrutteringsfirma gerne vil komme med en advarsel, både til virksomheder og kandidater:

Pas på lønpres. Det kan overordnet koste arbejdspladser her i landet og det kan for den enkelte kandidat og virksomhed få uheldige konsekvenser.

Nej, jeg agiterer ikke for at alle kandidater fra i morgen skal skære 10 pct. af deres lønkrav. Men det er risikabelt at forvente – og, som arbejdsgiver, at sige ja til – f.eks. 10 pct. ekstra i løn, alene fordi en medarbejder er eftertragtet. Det kan være en gevinst på kort sigt, men er det ikke nødvendigvis på længere sigt.

Lad mig forklare: Som virksomhed, der er villig til at sprænge de normale lønrammer for at tiltrække en medarbejder, risikerer du at få fat i de ”forkerte” – altså dem, der stirrer fast på lønchecken i stedet for at se på butikken, udfordringerne og arbejdsklimaet i hverdagen.

Det betyder ikke automatisk, at de ikke udfører arbejdet godt, men det betyder, at de hurtigt kan være på vej videre til den næste, der vifter med en check, der er en anelse større.

Sat på spidsen skal du spørge dig selv, om du vil have MED-arbejdere eller du vil satse på en blanding af primadonnaer og lejesoldater, der har penge øverst på dagsordenen. Og så handler det om at skabe et klima, hvor løn er vigtig, men ikke nødvendigvis den altafgørende faktor.

Selvfølgelig spiller en løn, der matcher evner og indsats, en stor rolle for, om man trives på jobbet. Det benægter jeg ikke, og jeg mener også, at de medarbejdere, der performer bedst, er berettigede til en bedre løn.

Men lønsedlen er for det første ikke det eneste element, og for det andet er det netop løn efter kvalifikationer, jeg taler om. Ikke løn, der falder og stiger med efterspørgslen. Og der er meget andet, der spiller ind: Udfordringer, gode kolleger, indflydelse på egen hverdag osv. – områder, hvor du som virksomhed også kan skrue på knapperne.

Jeg agiterer omvendt ikke for, at du som kandidat skal sælge dig selv for billigt. Men du skal sælge dig selv realistisk.

Hvis du forlanger – og får – en superløn for en mellemgod vare, kommer der en regning senere. En reserve i Superligaen kan heller ikke levere på samme niveau som Cristiano Ronaldo, selvom han fik det samme i løn.

Hvis en lønseddel med et par ekstra tusinde virker fristende, så husk at tjekke din 20/5-liste, inden du skriver under – for hvad hjælper en lidt højere løn, hvis der er en (for) stor risiko for, at du aldrig kommer til at trives i jobbet?

Samtidig er nedturen i 2008 ikke længere væk, end at vi godt kan huske læren fra dengang, hvor mange også skiftede job hyppigt, primært på grund af en lønstigning. Da så krisen ramte os, var det ofte de sidste ankomne til den høje løn, der røg ud som de første – og for nogle var det en barsk maveplasker.

Derfor skal begge sider af bordet huske: Løn er vigtig og et meget synligt bevis på anerkendelse. Men både som virksomhed og kandidat skal du huske at fokusere på alle de andre ingredienser i opskriften, som tilsammen skaber en attraktiv arbejdsplads.

Tilbage til oversigten